Kunsten å memorere det du leser

Les ekspertens tips for effektiv pugging.

Publisert
Les også: Hva gjør digitale medier med konsentrasjonen
Les også: Hva gjør digitale medier med konsentrasjonen

Tomas Dalström er foreleser og forfatter av boken «Bäst i text», som handler om hvordan hjernen fungerer i lese- og skriveprosessen. Han mener dagens multitasking-kultur er et hinder når det gjelder å få informasjon «programmert» i minnet. Når vi gjør for mange ting samtidig og stadig sjekker sosiale medier, mail og SMS, får ikke hjernen nok ro til å jobbe med de viktigste oppgavene.

– Innlæring krever pauser. Pauser hvor vi ikke gjør noen ting og hvor hjernen får tid til å bearbeide det vi har lest. I dag er det et problem i dag, siden de aller fleste er multitaskere. En ny undersøkelse viser at vi kikker på mobiltelefonen i snitt 150 ganger på 16 timer. Pausene fylles med dette, som hjernen i stedet må jobbe med, sier Tomas Dalström til allastudier.se.

Les også: Veien til toppkarakterer
Les også: Veien til toppkarakterer

For å huske det man leser er trikset å få langtidsminnet til å registrere informasjonen. For å lykkes med dette trenger vi såkalte «minneknagger». Det vil si en opplevelse man kan «henge» informasjonen på. Det er fordi det er lettere å huske det du leser hvis du tidligere har assosiasjoner til emnet. Repetisjon er også sentralt for langtidsminnet.

- Tenk deg at hjernen er som en klump med leire. Første gang du erfarer noe, så etterlater det et avtrykk i hjernen. Det er som å dra en tynn linje med lillefingerneglen i leiren. Når du repeterer det, blir linjen dypere. Og jo dypere det er, desto lettere er det å huske det du leser, forklarer han.

Klikk her for å lese mer om studieteknikk

Klikk her for å se studentrabatter i Norge

Dalströms tips for å huske det du leser:

Les også: Seks tips for å snu døgnrytmen
Les også: Seks tips for å snu døgnrytmen

1. Begynn i tide, det er bedre med en time om dagen enn ti timer en dag. Det tar tid for hjernen å sette sammen ny informasjon til et mønster, til forståelse. Før det kreves refleksjon med pauser i mellom.

2. Bruk mobilen for å repetere. Skriv ned det du ønsker å huske. Sett på alarmen - forsøk å huske – og sjekk fasit. Gjør det for eksempel på bussen, mellom settene på treningssenteret eller når du bare slapper av. Sett opp en post it-lapp på speilet og repeter - flytt den etter noen dager, for da ser du den ikke. Repetisjon er kunnskapens motor.

Les også: Slik virker motivasjon og slik får du den
Les også: Slik virker motivasjon og slik får du den

3. Stol på hjernen din. Den arbeider hele tiden i bakgrunnen uten at du er oppmerksom på det. Den kobler det du repeterer til den informasjonen du allerede har i langtidsminnet, sorterer den og skaper ny forståelse og kunnskap.

4. Les i 50 minutters intervaller i fred og ro. Slå av mobilen og unngå å sjekke Facebook på PC-en. Til og med musikk du liker forstyrrer innlæringen. Ta en kort pause. Du kan eventuelt sjekke mail og lignende - men husk at det kan dra i gang en masse tanker som distraherer.

(Kilde: Allastudier.se)

LES OGSÅ: Hurtiglesing for nybegynnere

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!