Ser du tabben på etiketten?

Står det egentlig «Juleøl»?

Publisert

(SIDE2): Julen har tatt plass i butikkene, og den omreisende kokkegruppen The Flying Culinary Circus er ute med sitt eget juleøl.

Men da de fikk se designet på etiketten, fikk de seg en overraskelse.

- Vi tenkte: «Faen og!» Men så begynte vi bare å le, ler Trond Svendgård, en av kokkene i gruppen.

J ble til P

J-en i «Juleøl» ser nemlig ut som en P - og med en P først i ordet får navnet en helt annen betydning enn planlagt.

- Det tok litt tid før vi oppdaget det. Men plutselig så vi at J-en så ut som en P, sier han.

The Flying Culinary Circus. F.v. Trond Svendgård, Mathias Spieler Bugge, Tor Jørgen Kramprud Arnesen og Hans Kristian Larsen.
The Flying Culinary Circus. F.v. Trond Svendgård, Mathias Spieler Bugge, Tor Jørgen Kramprud Arnesen og Hans Kristian Larsen.

Bokstavkrøllet kom av at de ville ha et gammeldags design på etiketten, så designeren la på noen krusseduller. Da de oppdaget feilen, var alle etikettene trykt opp, så det var for sent å endre.

De tror ølet vil bli tatt godt imot:

- Det er jo ingen fare. Det verste som kan skje, er at vi skaper litt god stemning i juletida, sier Svendgård.

Sjekketriks?

Han er ikke i tvil om at ølet kan bli populært i årets julebordsesong, men er mer usikker på om det er lurt å bruke flaska som et sjekketriks.

- Det kommer vel helst an på jenta. Men det skjer jo så mye rart på julebord her i landet, ler han.

Ølet er brygget i samarbeid med Balder Brygg i Leikanger. Det er et mørkt og søtlig øl med smak av lakrisrot og appelsin.

The Flying Culinary Circus er verdens eneste omreisende kokkegruppe, og de har lansert en rekke matprodukter, kjøkkenprodukter og kokebøker. Da vi pratet med to av de andre kokkene i gruppen i 2012, fortalte de at The Playboy Mansion var et av stedene de aldri hadde forventet å få besøke.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!