PYNTER SEG TIL FEST: Løytnant Erling Riiser (Aksel Hennie) og Johanne Riiser (Tuva Novotny) i en scene der alt ser bedre ut enn det skal bli etterhvert.
PYNTER SEG TIL FEST: Løytnant Erling Riiser (Aksel Hennie) og Johanne Riiser (Tuva Novotny) i en scene der alt ser bedre ut enn det skal bli etterhvert. Foto: Eirik Evjen/Monster

Mesterlig Nobel-drama om norsk krig

Gled dere til søndag kveld, folkens. Med "Nobel" på NRK1 har regissør Per-Olav Sørensen levert nok et dramatisk mesterverk til det norske folk.

Publisert

Nobel – fred for enhver pris
Serie på NRK1, produsert av Monster
Regi: Per-Olav Sørensen
Sentrale skuespillere: Aksel Hennie, Tuva Novotny, Anders Danielsen Lie, Danica Curcic, Odd-Magnus Williamson, Christian Rubeck og Dennis Storhøi.

Per-Olav Sørensen har tidligere fått velfortjent ros for tv-seriene «Halvbroren» og «Kampen om tungtvannet» (begge NRK).

- Historikerne eier ikke sannheten, sa han den gang i Det store intervjuet.

Denne gangen står han i spissen for NRKs prestisjeprosjekt om norske soldaters liv og levnet i Afghanistan, i en norsk krig vi har altfor lett for å glemme.

I en av hovedrollene finner vi Aksel Hennie som løytnant Erling Riiser i Forsvarets Spesialkommando, akkurat på vei hjem til Oslo fra nok en periode i Afghanistan. 

Det svenske stjerneskuddet Tuva Novotny spiller hans kone Johanne, som i tillegg til å være mor til deres ti år gamle sønn også har en høy stilling i UD der hun jobber tett med utenriksministeren (Christian Rubeck) – eller "umin" som han heter på stammespråket.

Dramatisk start

Allerede i starten på første dobbelt-episode søndag viser Sørensen sitt overlegne regigrep:

HJEMKOMST: Spesialsoldat Erling Riiser vender hjem til kona Johanne og sønnen Rikard (10).
HJEMKOMST: Spesialsoldat Erling Riiser vender hjem til kona Johanne og sønnen Rikard (10). Foto: Eirik Evjen/Monster

Vi begynner varmt og nært, med en Skype-samtale om løst og fast mellom spesialsoldaten i leiren i Afghanistan og hans hengivne sønn på ti år hjemme på kjøkkenbordet. De skal snart sees på ordentlig, for nå er det like før pappa skal hjem.

Idyllen blir brutt idet terroralarmen går om en mulig selvmordsaksjon under oppseiling på et torg i Kabul. Plutselig blir «vår» løytnant og familiepappa Riiser kastet inn i et sitrende drama med en afghansk gutt på sønnens alder i sentrum.

Krig og elendighet

Det blir mer krig og elendighet og sitrende spenning etter hvert, men serien klarer også å vise et forsøksvis dagligliv blant norske spesialsoldater, der det utspiller seg bak tykke murer i fiendtlige nabolag i en på alle måter fremmed verdensdel.

Siden 2001 har over 8000 nordmenn vært involvert i det norske oppdraget i Afghanistan. De har opplevd en virkelighet som vi andre nordmenn bare har begrenset innblikk i. "Nobel – fred for enhver pris" bøter på dette, og vil kanskje også bidra til en mer kvalifisert debatt om denne "evige" krigføringen vi er så dypt involvert i sammen med vår hovedallierte USA. 

På troverdig vis klarer Sørensen, sammen med manusforfatterne Mette Bølstad og Stephen Uhlander,  å veve både internasjonal storpolitikk og de evige moralske dilemmaene inn i den etter hvert intrikate historien.

(teksten fortsetter under bildet)

SPESIALSOLDATER: Johansen (Odd-Magnus Williamson), Jon Petter Hals (Anders Danielsen Lie) og Magne (Runar Holmstrøm) opplever krigens virkelighet.  
SPESIALSOLDATER: Johansen (Odd-Magnus Williamson), Jon Petter Hals (Anders Danielsen Lie) og Magne (Runar Holmstrøm) opplever krigens virkelighet.   Foto: (Eirik Evjen/Monster)

Hvor «fredselskende» er vi egentlig her hjemme i Norge, så lenge det ikke er her hjemme freden skal skapes? Hvor langt kan vi som Nobel-nasjon gå for å beskytte våre egne interesser, og hvor langt kan hver enkelt av oss gå bare målet er edelt nok?

Hjemme og ute

I handling springer «Nobel» nokså sømløst mellom konfliktfylte  Afghanistan og fredelige Norge – hvor det selvsagt under overflaten ikke er så fredelig likevel. Tvert om skjer det sannelig mishandling og drap i mørke garasjeanlegg her også.

Hennie og Novotny gir oss innblikk i et ekteskap der begge har jobber som krever sin mann eller kvinne, og der konfliktnivået økes ytterligere etter hvert som jobbene infiltreres i hverandre.

De to skuespillerne presterer til dels glitrende samspill, også sammen med Anders Danielsen Lie i rollen som mer "følsom" spesialsoldat og gammel barndomsvenn med løytnant Riiser.

(teksten fortsetter under bildet)

SUPERSTJERNE: Svenske Tuva Novotny snakker norsk som en innfødt og briljerer i en rekke produksjoner denne høsten - også i Nobel.
SUPERSTJERNE: Svenske Tuva Novotny snakker norsk som en innfødt og briljerer i en rekke produksjoner denne høsten - også i Nobel. Foto: Paul Weaver (NA Bilder)

Andre prestasjoner å legge merke til er spillet til danske Danica Curcic og vår egen Odd-Magnus Williamson – begge som spesialsoldater med ulik tilnærming til utfordringene.

Musikken av Ariadne Loinsworth og Anders Kjær passer godt til stemningen i serien. Eneste innvending er at den som mye annen skandinavisk seriemusikk i det siste, kanskje er vel mye inspirert av den dansk/svenske suksessen "Broen".

Så tar vi med at serien tar noen snarveier som i alle fall denne anmelderen synes er litt for enkle, som at en afghansk landeier/narkobaron/Taliban-topp går rundt med en mobiltelefon uten kodelås.

Men slikt er bagateller. Et definitivt vellykket trekk er tekstingen. Endelig har en norsk serieskaper tatt steget helt ut og tekstet hele greia.

(teksten fortsetter under)

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

Monster også denne gang

Som med «Kampen om tungtvannet» og «Halvbroren» er det også denne gang produksjonsselskapet Monster som står bak høstens store dramasatsing fra NRK.

Både selskapet og NRK fortjener ros for å rette søkelyset mot det norske   engasjementet i ett av verdens farligste områder. Etter min mening har de lykkes godt, både i de nære, menneskelige konfliktene og i det internasjonale sivilisasjonsdramaet.

Vi blir også minnet på vår eldre krigshistorie, gjennom forholdet mellom løytnant Riiser og hans svenske, noe rufsete far (Samuel Fröler) – om hva det innebærer å forholde seg «nøytral» eller velge side i en internasjonal konflikt.

(teksten fortsetter under bildet)

MEDALJER: Odd-Magnus Williamson som Johansen, spesialsoldat som både dekoreres og henges ut.
MEDALJER: Odd-Magnus Williamson som Johansen, spesialsoldat som både dekoreres og henges ut. Foto: Eirik Evjen/Monster

Forsøk på konklusjon: «Nobel» gir et spennende, troverdig og lærerikt inntrykk av hva våre norske soldater og deres familier gjennomgår der nede, og også hvordan det påvirker menneskene som bor der. Norsk dramatisk serieproduksjon er rett og slett kommet opp på skandinavisk toppnivå.

Bare du er forsiktig ...

Førstkommende søndag får du se en dobbeltepisode, med påfølgende episoder hver søndag i seks uker framover. Serien blir lagt ut på nett fortløpende.

Allerede i den før nevnte skype-samtalen forsøker spesialsoldaten å si noen beroligende ord til en engstelig sønn der hjemme, som kanskje kan stå som motto for både serien og for hele det norske engasjementet i et fremmed land:  

– Det er litt farlig, ikke sant, men du veit at pappa er forsiktig. Det er forskjellen. Hvis man er forsiktig, hvordan går det da?

– Da går alt veldig bra.

– Ja. Bra.

Den som lever får se.

Screen9v2

KRIGENS VIRKELIGHET: Løytnant Erling Riiser i Aksel Hennies skikkelse.
KRIGENS VIRKELIGHET: Løytnant Erling Riiser i Aksel Hennies skikkelse. Foto: (Eirik/Evjen/Monster)

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.