FOR DRØYT? Denne scenen må sensureres før flere kinoforestillinger.
FOR DRØYT? Denne scenen må sensureres før flere kinoforestillinger. Foto: YouTube

- Man må jo være søring førr å ikke tåle den her

Denne reklamefilmen var for drøy for nordnorske kinoer.

Publisert

(SIDE2): Nordlendinger er ikke kjent for å være pripne, men en ny reklamefilm ble for drøy kost for nordnorske kinoer.

Det nordnorske selskapet Signal Bredbånd AS publiserte denne uken en ny reklamefilm, hvor de spøker med nordlendinger.

Skjult av dyna

Filmen gir seg ut for å være en naturdokumentar, og i første scene får vi se to nordlendinger i «parringstiden». Selv om parringen foregår under en stor dyne, mente Media Direct Norge at reklamefilmen var for drøy for enkelte kinoforestillinger, etter erfaringer med Medietilsynet, skriver AN.no.

Filmen skal vises på kino i Tromsø, Narvik, Bodø og Mo i Rana, men den må sensureres før barne- og familieforestillingene, noe som utgjør omtrent 25 prosent av filmene på kino.

- Og det var bare så vidt vi fikk vise den for det voksne publikummet, sier Katarina Belsom, markedssjef i Signal Bredbånd AS, til Side2.

Se originalfilmen:

Se den sensurerte versjonen:

- Sensuren er sånn sett helt uforståelig

Belsom sier at både de og produksjonsselskapet ble overrasket da filmen ble sensurert.

Katarina Belsom, markedssjef i Signal Bredbånd AS.
Katarina Belsom, markedssjef i Signal Bredbånd AS.

- Vi var klar over at humoren var litt på kanten, men hadde ikke forventet at den skulle være for drøy. Sensuren er sånn sett helt uforståelig, sier hun.

De hadde på forhånd latt et testpublikum se filmen, og ingen av disse reagerte på scenen.

- Et viktig fokus for oss gjennom hele den kreative prosessen har vært at vi ikke skulle tråkke noen på tærne. Det har aldri vært en hensikt at noen skulle føle seg støtt, bare at det skulle være morsomt, sier hun.

- Sarte sjeler sørpå

Og ingenting tyder på at nordlendingene faktisk føler seg støtt av filmen. På YouTube og ANs Facebook-side er oppfatningen at dette ikke er for drøyt:

- Denne ble for sterk kost for «søringan» i «reklamefilmkontrollen».

- Sarte sjeler sørpå.

- Drøy? Kan ikke tenke meg at det e noen som syns det?? Da e du ikke nordlending.

- Man må jo være søring førr å ikke tåle den her.

Belsom har fått samme type reaksjoner.

- Videoen har ligget ute i sosiale medier og i lokalavis i et døgn, og alle tilbakemeldinger vi har fått stiller seg uforstående til sensuren, sier hun.

Håper på økt nysgjerrighet

Etter at reklamefilmen ble sensurert, har den fått mye oppmerksomhet. Fører dette til at budskapet når ut til flere enn det ellers ville gjort?

- Vi håper at dette bidrar til økt nysgjerrighet rundt filmen og at vi når ut til flere. Vi er ganske sikre på at filmen i seg selv er morsom nok til at vi hadde fått oppmerksomhet uansett. Men det er klart at humoren fikk en dobbel betydning når vi spiller på at nordlendingen er en litt annen type skapning, og vi her blir sensurert «sørfra», sier Belsom.

Spesielt ansvar for barn

Bjørn Erlin Ottersen, administrerende direktør i Media Direct Norge (MDN), sier til Side2 at de har et spesielt ansvar for barn.

- Vi forholder oss til retningslinjene fra Medietilsynet når det gjelder beskyttelse av barn og det som kan betraktes som skadelig medieinnhold. Dette er en vurdering som MDN har gjort basert på tilsynets retningslinjer på området, sier han.

- Det er slik at ikke alt er egnet for barn. Samtidig har vi full forståelse for at andre har en annen mening. Dette er vår vurdering basert på retningslinjene, og det finnes ikke noe fasitsvar. At det er blitt diskusjon rundt problemstillingen, ser vi på som positivt. Engasjement er viktig, sier han.

- Det skal være trygt og godt for barn å gå på kino

Deres retningslinjer gjelder selvsagt for hele landet. Selv om det nordnorske publikummet mener at de tåler dette, skiller ikke MDN mellom landsdeler.

- Retningslinjene fra Medietilsynet gjelder for hele Norge. Vi er opptatt av å følge direktivene på området – og vi er selvsagt opptatt av å beskytte barn mot innhold som ikke passer seg for denne målgruppen. Her er alle regioner og landsdeler like viktige, sier han.

Til slutt påpeker han at alle skal føle seg trygge på kino.

- MDN er opptatt av at det skal være trygt og godt for barn å gå på kino, og at opplevelsen ikke skal være støtende på noen som helst måte, hverken for foreldre eller deres barn, sier han.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!