Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Jøss Madonna, du ER faktisk så elendig

Kveldens bløtkake - servert av bursdagsbarnet og rumpa hennes.

Publisert

Madonna
MDNA-tour
Telenor Arena
Drøye 21.000 i publikum

(SIDE2): Mye kan sies om Madonna, både for og imot. Men la det viktigste sies først:

Skru av den helvetes autotunen, for satan!

Madonna feirer fødselsdag i skrivende stund. Hun ble født den 16. august for 54 år siden. Og til tross for at hun både ser og er uforskammet sprek til alderen å være, var det utvilsomt noe som hadde innhentet henne, da hun gjorde sin MDNA-konsert i Telenor Arena onsdag kveld.

Det begynte med et smell - dog en drøy time etter planlagt sceneentré. Syngende prester, katedral, røde kapper og porter til himmel eller helvete. Og inn ble Madonna rullet, høyt hevet over sine mannlige dansere, og gjorde singelen Girl Gone Wild. Så vidt publikum hadde rukket å trekke pusten, før det raskt hoppet over i låta Revolver, akkompagnert av damedans og skytevåpen rettet mot publikum. Før hun spurte hvordan Oslo hadde det.

Oslo - eller arenaens drøye 21.000 gjester denne kvelden - så ut til å kose seg stort sett, og svarte med å juble deretter.

Før det igjen var sceneskifte, denne gang til låta Gang Bang, og rekvisitten Paradise Motel rullet inn. Der skjøt en voldelig og blodtørstig Madonna sine mannlige elskere, inntrenger og angripere, en etter en, mens hun, rullet rundt i senga, klatret opp veggene og svingte seg rundt som en øvet stripper. (Gud som den dama kan bruke kroppen!) Godt hjulpet av helikopter- og sirenelyder, mens blodspruten sto på storskjermen bakerst på scenen. Det var voldsomt, teatralsk, med en lett bismak - og burde hatt aldersgrense.

Det gikk unna i et heseblesende tempo, og slik fortsatte det.

5251

Fra den ene låta til den neste, kun stoppet av pauser her og der, da madammen selv gikk av scenen for å skifte klær, Noe som stort sett betydde at scenen ble overlatt til video av henne og mens danserne hennes underholdt. Som til tross for at de er veldig dyktige, ikke gjorde stort for å heve nivået på konserten. Det ble langtrukket og ensformig, i form av freakete, overlesset og innholdsløst. Kjipt, for jeg hadde håpet hun skulle demonstrere atter en gang, at hun sitter trygt på toppen.

Det tok seg aldri høyere opp enn smellen i starten, uansett hvor mange strenger Madonna spilte på (og det er ikke all verdens, dersom man tar utgangspunkt i gitarkunnskapene hennes).

Det var altså Madonna som aggressiv og voldelig, Madonna som angrende synder, Madonna som offer - og Madonna som drillpike (!). Og det på en scene som stort sett var mettet av religiøs symbolikk, i en verden slik Madonna ser den - religiøs pinefull, seksuelt forknytt og urettferdig.

1. The Prayer Overture: Act of Contrition 2. Girl Gone Wild 3. Revolver 4. Gang Bang 5. Papa Don't Preach 6. Hung Up 7. I Don't Give APause/skifte8. Express Yourself 9. Give Me All Your Luvin' 10. Turn Up the Radio 11. Open Your Heart 12. MasterpiecePause/skifte13. Vogue 14. Candy Shop 15. Human Nature 16. Like a VirginPause/skifte17. I'm Addicted 18. I'm a Sinner 19. Like a Prayer 20. Celebration

Telenor Arena er som konsertlokale dritdårlig. Det er en blikkboks. Men for denne musikken hadde det ikke sååå mye å si, den er allerede metallisk. Hvor mye lyd som faktisk kom fra scenen, og ikke fra alle laptoper og duppeditter ved miksebordet, skal ikke sies - men Madonna sang beviselig selv, om ikke hele tiden. Noen ganger godt, andre ganger mer ustødig og til tider surt.

Dersom man savner 80-tallsfestene, var Fornebu stedet å være onsdag kveld. En rekke av middelaldrende-ish damer, ofte i venninnegjenger, sjeldnere med sine døtre på slep, hadde kledt seg for anledningen i sort, blonder og et knippe kors hengende rundt hals og fra ører.

Og at Madonnas popularitet er synkende, var tydelig å se på gjennomsnittsalderen hos publikummet hennes. Ikke for at de ihuga har gitt opp - men det er svært tynt i de yngre rekker, som i antall var svært få.

Og hun gjorde ikke all verdens for å øke antallet unge tilhengere. Hun skal på død og liv forsøke å rappe, selv om Nicki Minaj kommer på storskjermen et minutt senere og gjør Madge til skamme. Sistesikva er ikke så mye å rope hurra for, og hun virker til tider nesten forvirret av sin egen trang til å fornye seg selv.

Men til tross for ny skive - det ble selvsagt servert et par gamle allsang-vinnere i form av et knippe av hennes største hits. Som Express Yourself, Papa Don't Preach, Vogue, Like a Virgin og Human Nature.

For å ta de tre sistnevnte. Vogue ble nærmest en parodi på seg selv, med sine lakk/lær, domina, transkledte dansere.

Like a Virgin, som hun gjorde langt mer alvorlig og sort enn originalen, viste at kvinnemennesket har humor. Da sceneshowet med henne, en mannlig danser og et korsett ikke gikk som planlagt, flettet hun det ironisk inn i sangteksten med ordene «like a virgin/ ripped for the very first time».

Human Nature har vært den låta da hun tidligere i turneen har sjokkert ved å vise pupp eller rumpe. I Oslo fikk vi bakenden. En bakende hun også brukte til å (igjen) understreke at hun var dagens fødselsdagsbarn.

- Happy birthday to my ass. My ass and i have gone a long way.

Det har de, men det er litt trist at verdens popprinsesse valgte å feire dagen på så musikksvak måte - det var heller om å gjøre å pumpe på med lyd, lys, tempo og det som ellers kunne overskygge at Madonna anno 2012, det er ikke den tøffe dama med stålkontroll hun en gang var. Det bare kjedeligere og kjedeligere, og etter hvert begynte også publikum å forlate stedet.

Og da hun helt mot slutten av konserten under låta I'm a Sinner - som for øvrig hadde elementer fra diverse østlige religioner - dro fram en tamburin, stående kledt i gullkjortel og med en blomsterkrans rundt halsen, trodde jeg at jeg skulle dæve.

Ære være Madonna og takk for alt, men er det dette du tilbyr, så er det best å rulle inn før du i stedet for slakt, ender med å få medlidenhet.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!