Brigitte Bardot kledd i jeans. Bardot var en av
dem som var med å gjøre buksene populært blant ungdom
på 70-tallet.
Brigitte Bardot kledd i jeans. Bardot var en av dem som var med å gjøre buksene populært blant ungdom på 70-tallet. Foto: ullstein bild Dtl. / Contributor / Getty Images

Mote

Historien om jeansen

Jeansen har gått fra slitesterkt arbeidstøy til hot moteplagg. I dag er buksene en udødelig klassiker.

Publisert Oppdatert

Denne artikkelen har tidligere vært publisert i Det Nye. Nå har vi tatt den frem igjen til glede for nye lesere!

Jeans er allemannseie og blir brukt verden over. Denimstoffet blir brukt til bukser så vel som vesker, sko, tilbehør og andre klesplagg. Slik har det ikke alltid vært. Du tror kanskje denim er av amerikansk opprinnelse, men der tar du feil.

Dette stoffet ble produsert allerede for 500 år siden i Genova i Italia. Da brukte sjømennene bukser laget av et slitesterkt materiale, som etter hvert har utviklet seg til det vi i dag kjenner som denim.

Historien skal ha det til at ordet «jean» kommer fra den franske frasen «bleu de Gênes», som direkte oversatt betyr «blått fra Genova». Opprinnelsen til ordet «denim» skal ha et annet opphav.

I Frankrike på slutten av 1500-tallet ble det produsert et materiale kjent som «serge de Nîmes», som rett og slett betyr «tøy fra Nîmes». Denne frasen skal etter hvert ha blitt forkortet til ordet «denim».

Det var ikke før mot slutten av 1900-tallet at vevere i Amerika begynte å lage tøy på samme måten som europeerne laget denimstoff. Materialet var veldig slitesterkt, og ble derfor brukt i arbeidstøy som ble utsatt for mye bruk og slitasje.

1880: Reklame for Levi Strauss-klær fra slutten av 1800-tallet.
1880: Reklame for Levi Strauss-klær fra slutten av 1800-tallet. Foto: ullstein bild Dtl. / Contributor / Getty Images

Les også: Sminkens historie: Fra syndig til symbol på makt

Cowboy-hit

Den moderne jeansbuksens historie begynner i 1873. Skredderen Jacob Davis har funnet opp en metallnagle som han fester på utsatte slitepunkter på buksene han lager til kundene sine. Han ønsker å ta patent på denne ideen, men mangler de nødvendige 68 dollarene det koster.

Derfor henvender han seg til businessmannen Levi Strauss for å inngå et partnerskap. Strauss og Davis tar sammen patent på denne spesielle nagleteknikken.

Dette blir ansett som fødselen til den blå jeansen. Deres første jeans blir kalt 501 – modellen som har vist seg å bli den mest solgte gjennom tidene. Firmaet til duoen øker i størrelse og berømmelse, og på begynnelsen av 1920-tallet er buksen deres den mest brukte blant arbeiderne i Amerika.

I 1911 tar Henry Lee David opp kampen om arbeiderkundene, ved å begynne å selge overaller. Et par år senere får han ideen om å sy jakke og bukse sammen, for å lage en mer praktisk kjeledress for mekanikere, togarbeidere og bønder. Plagget får en umiddelbar suksess over hele USA.

På 1920-tallet retter Lee seg mot cowboyene og begynner å lage en modell med u-form, tilpasset det å skulle sitte timevis på hesteryggen. Et par år senere lager han den første modellen med glidelås, for å gjøre det lettere for cowboyene å åpne smekken med hansker på.

I 1930-årene begynner Hollywood å lage Western-filmer. Cowboyene i disse filmene ble veldig populære, og siden de ofte gikk i jeans, ble buksene også populære. Mange amerikanere på østkysten dro på ferie på rancher i vest, og tok jeansen med seg da de dro hjem igjen. På denne måten spredte buksen seg over hele Amerika.

Jeans blir mainstream

Det er først i 1936 at Levi's andre store konkurrent kommer inn i bildet. Da begynner Wrangler å produsere overaller. Ti år senere begynner de å lage jeans for cowboyer, før de året etter introduserer buksene for den vanlige, amerikanske kunden.

REBELSK: James Dean kledde seg i jeans i Rebel Without a Cause fra 1955.
REBELSK: James Dean kledde seg i jeans i Rebel Without a Cause fra 1955. Foto: Archive Photos / Stringer / Getty Images

Under andre verdenskrig blir den moderne jeansen introdusert for resten av verden. De amerikanske soldatene bruker denim på fritiden, og jeansen får dermed internasjonal oppmerksomhet. På 50-tallet går jeansen fra å være arbeidstøy til å bli en del av populærkulturen.

DENIMKLEDD: Skuespiller Betty Grable ikledd jeans rundt 1952.
DENIMKLEDD: Skuespiller Betty Grable ikledd jeans rundt 1952. Foto: Gene Lester / Contributor / Getty Images

Buksen blir en trend blant tenåringer og et symbol på ungdomsopprør, takket være film- og musikkindustrien. Helter som James Dean i Rebel Without a Cause og Marlon Brando i Wild One, kler seg begge i jeans i de to populære filmene.

EN TIL: Nok et bilde av James Dean med jeans, bare fordi. Vær så god, folkens!
EN TIL: Nok et bilde av James Dean med jeans, bare fordi. Vær så god, folkens! Foto: John Kobal Foundation / Contributor / Getty Images

I tillegg opptrer Elvis kledd i jeans, og stjerner som Marilyn Monroe og Brigitte Bardot blir fotografert i buksen.

Hippiebevegelsen på 60- og 70-tallet omfavner jeansen, og det blir populært å utsmykke buksen med broderier, farger og mønstre. Selv om jeansen har vært en del av popkulturen i noen tiår, er det først på 80-tallet at den blir en del av motebildet. Når Calvin Klein begynner å lage buksene, brukes uttrykket «designerjeans» for første gang.

Les også: Supermodellenes historie: Slik har idealet forandret seg

På catwalken

Mot slutten av millenniumet snur derimot trenden. Selv om denim aldri er helt ute av motebildet, stopper oppgangen i salget. Den nye generasjonen begynner å bruke andre materialer, i tillegg til denim. Mange ungdommer bruker militærbukser og joggebukser som hverdagsplagg.

Time Magazine utnevner Levi's 501-modell til det 20. århundrets klesplagg i 2000, og de siste ti årene har jeans og denim vært overalt. Denim er tilbake på catwalken og jeansen blir sett på som et moteplagg fremfor noe. I dag finnes det utallige merker og jeansmodeller tilpasset ethvert behov.

Kilder: Levi's, Lee, Wrangler og Wikipedia.com

SUPERMODELL: Selveste Cindy Crawford poserer toppløs i en klassisk Levi's 501-jeans i 2017.
SUPERMODELL: Selveste Cindy Crawford poserer toppløs i en klassisk Levi's 501-jeans i 2017. Foto: Splash News / NTB scanpix

1918: Freedom-all

Levi's bestemmer seg for å begynne å lage klær for damer alleredei 1918. De ser at kvinnerhar fått mer fremtredende roller i samfunnet, spesielt på ranchene hvor de gjerne låner mennenes jeans når de jobber. Levi's bestemmer seg for å lage en «Freedom-All», en onepiece som kvinner kan bruke til arbeid og rekreasjon.

1935: Lady Levi's

Selv om Levi's var tidlig ute med å lage ulike klesplagg for kvinner, tar det noen tiår før de lager jeans ment for kvinner. I 1935 begynner produksjonen av Lady Levi's, som er laget av et lettere materiale, og tilpasset den feminine figuren. Lee introduserer sine første kvinnejeans, kalt Lady Lee Riders, i 1949.

1935: Vogue

Levi's jeans spesialtilpasset kvinner er en revolusjon, og 15. mai 1935 kommer Vogues Summer travel-utgave, hvor det for første gang blir presentert en illustrasjon med to fasjonablekvinner kledd i jeans. Jeansmodellen er selvfølgelig en Lady Levi's.

1960: Europa

1968: Reklame for Levi's-bukser fra 60-tallet.
1968: Reklame for Levi's-bukser fra 60-tallet. Foto: Apic/RETIRED / Contributor / Getty Images

Selv om jeansen blir introdusert for verden under andre verdenskrig, tar det tid før den når Europa. Først i 1962 åpner Wrangler sin første fabrikk i Belgia, og merket kommer på det europeiske markedet. Levi Strauss etableres i Europa og Asia i 1965.

1970: Stretch

På 60-tallet begynnertenåringsjentene å ta over markedet som den største kundegruppen for jeans. I løpet av 60- og 70-tallet introduseresblant annet stretchbuksen og slengbuksen, og til og med badedrakter og topper blir laget av denim.

1980: Boyfriendjeans

Den aller første 501-modellen tilpasset jenter kommer i 1981. På 80-tallet gjentar historien seg når jenter på nytt låner buksen til kjæresten eller broren sin, slik som bestemoren gjorde 50 år tidligere. De fleste finner likevel jeans som passer perfekt, på grunn av alle de ulike modellene på markedet.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!