BLOGG SHOUT Kjetilkokerkaal: 30.000 sølvpenger. (0)
Foto: TVNorge

22 millioner treff på Youtube - hva betyr det i cash?

Se regnestykket her.

Publisert

(BA.no): Torsdag skrev BA at Vegard og Bård Ylvisåkers elleville revelåt gikk rett inn på Billboard-listen på grunn av den enorme interessen den har fått på Youtube.

Videoen ble sett 2,5 millioner ganger bare på én natt, og visningene har fortsatt å stige i en sinnssyk fart.

Musikkvideoen hvor Ylvis-brødrene fra Bergen foreslår ulike revelyder passerte 18 millioner visninger på Youtube ved 2300-tiden onsdag kveld denne uken. Fredag ettermiddag er den sett over 22,8 millioner ganger.

Lørdag har tallet steget til 25,6 millioner.

Reklamefinansiert
Youtube er reklamefinansiert, og omtrent halvparten av det de klarer å tjene inn i reklame på hver video går til de som har opphavsrettighetene til videoen.

En utvikling de med opphavsrettigheter ikke er særlig fornøyd med er at inntektene Youtube klarer å generere ikke øker, tross at antallet videoer som legges ut øker dramatisk.

Slik blir det mindre penger å dele ut til hver enkelt artist.

Ikke mye per visning
Youtube pleier å holde kortene tett til brystet om hvor mye reklame hver enkelt video genererer, og dermed hvor mye som skal utbetales til videoskaperne.

Men ifølge Yahoo Finance gikk Youtube ut med tall i januar for Gangnam Style, videoen som er sett flest ganger på Youtube noen gang.

Da hadde den 1,23 milliarder (!) visninger, og hadde generert åtte millioner dollar i reklameinntekter for Youtube. Omtrent halvparten av dette, altså fire millioner dollar, tilfaller artisten.

Dermed blir regnestykket i dette tilfellet slik: 1,23 milliarder visninger gir totalt 47 millioner kroner i inntekter, dermed 23,5 millioner kroner til rettighetshaveren.

En enkelt visning gir slik rettighetshaveren(e) 0,038 kroner, eller godt under et halvt øre.

83.600 kroner hver dag
Det er ikke gitt at alle videoer får samme slits som dette av inntektene til Youtube. Men dersom Ylvis sin sensasjon «What does the Fox say?» får like mye per visning som Psy fikk for «Gangnam Style», har brødrene tjent 836 000 kroner på de ti dagene videoen nå har ligget ute på Youtube - eller 83.600 kroner dagen.

Den har nå 22 millioner visninger, og skulle «What does the Fox say?» bli like populær på Youtube som «Gangnam style», så blir altså talkshowet på TV Norge mer å regne som en biinntekt for Ylvis-brødrene.

Uenighet om opphavsrettigheter
Sangen er pt fjernet fra iTunes på grunn av en uenighet om opphavsrettigheter. Men på streamingtjenesten Spotify har den bikket 650 000 avspillinger i skrivende stund.

Kommunikasjonssjef Willy Martinsen i Tono sier til BA at det er noen premisser som er feil i Youtube-regnestykket. Det er Tono som passer på at rettighetshavere får betalt for at andre bruker eller har glede av musikken de har skapt.

– Det er umulig å forutsi hvor mye en visning på Youtube vil generere i inntekter, for vi vet aldri hvor mye Youtube tjener. En video må også ha koblet til seg annonse for å tjene penger, og Tono har heller ikke avtale med Youtube i alle verdens land ennå, sier Martinsen til BA.

Martinsen sier at det er ingen tvil om at Ylvis har en hit som vil generere betydelige digitale inntekter for dem.

– Men hvor mye, er som sagt ganske umulig å si.

Tre øre per stream
På Spotify, regner Tono med, får rettighetshaverne tre øre per stream. Det betyr at de 650 000 avspillingene har generert omlag 19 500 kroner. Ikke all verden, med andre ord.

– Radiospilling er stadig en viktig inntektskanal for dem som blir spilt en del på radio. Et poeng er at dersom man får en Youtube-hit som Ylvis har gjort, blir det en god del radioavspillinger også internasjonalt. Man må se alt i sammenheng, sier Martinsen.

Etter at CD-salget har forvitret har artistene slitt med å tjene penger på åndsverkene sine. Martinsen sier at han nå ser tegn til et digitalt system som i er ferd med å gå seg til.

– De nye distribusjonskanalene gir også enorme muligheter. Her har altså noen bergensere lagt en låt på Youtube, og i løpet av et par uker er den inne på selveste Billboard-listen. For 20 år siden ville noe slikt vært komplett umulig.

Premiererekord
Suksessen med den Stargate-produserte låten «The Fox» gjorde at medieeksperter forventet seersuksess på sesongpremieren av brødrenes talkshow.

Tv Norge-sendingen brøt sammen da programmet skulle sendes tidligere denne uken, og 270 000 seere droppet programmet mens de ventet på at tv-bildet skulle komme tilbake. Programmet hadde i snitt 534.000 seere, og satte dermed ny premiererekord.

Meningene om selve programmet var mange, og premieren fikk terningkast tre av BAs anmelder.

Les flere saker i Bergensavisen her.

Mer fra Nettavisen

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.