Norske Inger (30) er gravid i 39. uke og har trent tung styrketrening gjennom hele svangerskapet

- Noen stiller selvsagt spørsmål ved om treningen min ikke er skadelig for babyen i magen, sier IngerInDubai som har over 57.000 følgere på Instagram.

Publisert

(SIDE2): Inger Houghton (30) bor i Dubai sammen med ektemannen Ian der de to driver treningsstudioet SHP Dubai.

Hun er utdannet og jobber som personlig trener og kostholdsveileder. Inger har tidligere konkurrert i flere Crossfit-konkurranser og har de siste årene hatt flere titusenvis av følgere på Instagram og på hennes blogg.

Der deler 30-åringen blant annet treningsvideoer hvor hun for eksempel trener tunge knebøy, pullups og skulderpress.

Snart mamma

Nå er Inger gravid, men hun har ikke latt graviditeten sette en stopper for treningen. Termindatoen for fødselen er 2.desember og nylig delte hun treningsfilmer på Instagram der hun trener både pullups og knebøysett med 10x10 og 70 kilo på stanga.

Det er det mange som lar seg imponere av, men ikke alle har vært like positive til Ingers treningsrutiner de siste ni månedene.

I et videoklipp av Inger som er gravid i 39. uke, der hun tar 20 repetisjoner med sumo-markløft på 70 kilo, skriver hun følgende:

«Anbefaler jeg dette for alle gravide kvinner? Selvfølgelig ikke. Funker det for meg? Ja. Jeg har fått mange spørsmål om treningen min er trygg for meg og babyen, og jeg har også blitt kritisert for at det jeg gjør er farlig, dumt og unødvendig. Hvis det er noe treningen under graviditeten har lært meg, så er det å lytte til kroppen min. Den forteller meg hva som er ok og ikke, mye bedre enn en lege, treningsekspert eller en «hater» på sosiale medier. Jeg har også blitt fortalt at jeg ikke er noen god rollemodell for gravide kvinner fordi jeg trener for hardt. Kvinner kan skade seg selv og babyen hvis de kopierer det jeg gjør. Selv om det å være den beste rollemodellen har aldri vært mitt mål, tror jeg min trening kan inspirere kvinner til å være aktive under graviditeten. Hvis du var vant til å trene styrketrening før du ble gravid, så er det ikke noe feil med å fortsette dette så lenge det kjennes greit og trygt ut. Jeg håper og tror at kvinner som ser hvordan jeg trener, kjenner deres egen kropp og begrensninger vel nok til å vite hvor mange kilo de skal legge på stanga, og ikke kopierer eksakt det jeg gjør».

(Artikkelen fortsetter under videoklippet)

Kortere og færre økter

Til Side2 forteller Inger at hun i begynnelsen av graviditeten trente hun slik som hun pleide, men at hun droppet den tyngste belastningen og i stedet kjørte flere repetisjoner og sett med lavere vekter.

-  Rundt uke 13 begynte jeg å få bekkenbunnssmerter og måtte kutte ut løping og alle ettbeins beinøvelser. Ironisk nok har jeg kunnet gjøre tiere i knebøy på opp til 80 kilo uten smerter, mens ett enkelt utfallssteg med kroppsvekt gjorde vondt, sier hun.

- Det har blitt både færre og kortere økter i forhold til før jeg ble gravid, og de siste ukene har jeg ikke trent like ofte som jeg gjorde i for eksempel uke 20. Selve øktene derimot har vært ganske ensformige og like under hele graviditeten.

LES OGSÅ: Slik trener du gjennom graviditeten

- Noen stiller spørsmål om treningen min

I løpet av svangerskapet har det hovedsakelig vært styrketrening som Inger har fokusert på. 

- Dette skyldes delvis fordi en av «reglene» når det gjelder trening og graviditet er at man ikke skal komme for høyt opp i puls, og det synes jeg er lettere å kontrollere med styrketrening kontra kondisjonstrening. Men jeg har også fokusert på styrketrening fordi målet med treningen under graviditeten har vært å beholde så mye muskelmasse som mulig, forteller hun.

- Målet har ikke vært progresjon, men heller vedlikehold så godt det har vært mulig. Det har blitt mye knebøy, og også pullups, skulderpress og markløft. Jeg har alltid vært fan av å holde treningen enkel, og det har iallefall ikke vært noen nye og fancy øvelser under graviditeten.

Hva slags tilbakemeldinger har du fått når det gjelder dine treningsrutiner under svangerskapet?

- Jeg er veldig heldig og får cirka 98 prosent positive tilbakemeldinger. På bloggen er det omtrent utelukkende positive tilbakemeldinger, noe jeg tror henger sammen med at leserne «kjenner» meg, og vet hvordan jeg trente før graviditeten, dermed blir det ikke like sjokkerende å se meg gjøre 40 kilo i overhead squat når jeg før graviditeten gjorde det meg 60 kilo, sier Inger.

- Noen følgere på Instagram stiller selvsagt spørsmål ved om treningen min ikke er skadelig for babyen i magen, og jeg forstår jo at mye av det jeg poster kan være skremmende for mange. Likevel håper og tror jeg at de aller fleste forstår at jeg ikke nødvendigvis mener at måten jeg trener på er riktig for alle.

(Artikkel fortsetter under videoklippet)

- Følte meg bare lubben

Selv om Inger tilsynelatende har delt smilende selfiesbilder og uproblematiske treningsfilmer i løpet av graviditeten, så har hun ingen problemer med å innrømme at det har vært tøft å gå igjennom endringene som skjer i løpet av et svangerskap.

- Jeg skal ærlig innrømme at jeg trodde det skulle være vanskeligere å gå gjennom de kroppslige endringene som graviditeten medfører, men det har virkelig gått overraskende bra. De første tre månedene var det ikke like gøy, formen var så som så. Jeg så jo ikke egentlig gravid ut og følte meg bare lubben. Jeg gikk opp mye i vekt de første fire månedene, og selv om jeg hadde bestemt meg for å ikke bry meg om akkurat det, er det klart at det gjorde sitt inntrykk, forteller Instagramprofilen.

- Vis meg den kvinnen som kan legge på seg seks kilo på tre måneder uten å la det påvirke henne liksom, gravid eller ei, legger hun til. 

- Selvsagt hjelper det jo også med alle de fine kommentarene jeg får fra følgere og blogglesere, men greia er at jeg virkelig føler meg fin, sånn innerst inne.

LES OGSÅ: FitnessNora gravid: - Det har vært en veldig stor forandring

Lytt til kroppen

Inger påpeker også at graviditeten har vist henne at hun kanskje var litt for flink til å lete etter feil ved sin egen kropp før hun ble gravid, i stedet for å sette pris på hvor bra den egentlig fungerte.

- Jeg håper virkelig denne innsikten varer livet ut. Samtidig må jeg legge til at det ikke er noe mål å «få tilbake den gamle kroppen min». Jeg har hatt kroppen min hele tiden, den har bare endret seg litt, og det blir gøy å se hvordan den blir etter graviditeten. Å bære frem ett barn er jo en påkjenning for en hvilken som helst kropp, og jeg synes det er usannsynlig at det ikke skal sette spor på noe vis.

Hva er dine treningsanbefalinger til andre gravide?

- Lytt til din egen kropp, den vet best. Føles en øvelse eller aktivitet feil, så unngår du akkurat den øvelsen eller aktiviteten. Trening under graviditeten er ikke tiden for å jage etter personlige rekorder og framgang. Fokuset bør være på vedlikehold, samt aktivitet som gir energi og gjør deg glad. At alt er bedre enn ingenting gjelder forsåvidt alltid, men det er ekstra sant når man er gravid, mener den personlige treneren.

- Dessuten er alt lov når man har en baby i magen, også å ligge på sofaen med verdens beste samvittighet dersom man ønsker det!

Her er hennes siste Instabilder:

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!