- Jeg kjenner det tar skikkelig i rumpemusklene!

Side2 har testet rumpebygger-apparatet «Booty Builder»

Publisert

(SIDE2): De siste årene har rumpetrening virkelig vært i vinden, og  knebøy, utfall og hip thrust er populære «rumpeøvelser» hos mange.

Men nå er det et nytt treningsapparat som skal bygge drømmerumpa, nemlig «Booty Builder».

Denne rumpebyggeren har de siste månedene dukket opp på flere treningssentre, inkludert Optimal Trening i Oslo.

Praktisk og enkelt

- Booty Builder er et apparat som er utviklet for å etterligne en hip thrust-bevegelse. Apparatet gjør det litt lettere å utføre hip thrust kontra det å legge vekter på en stang, legge stanga på hofta og risikere å få smerter og blåmerker. Man slipper å rigge opp vekter og benk, dette apparatet er rett og slett enklere og mer praktisk å bruke, sier personlig trener Camilla Lorentzen til Side2.

PERSONLIG TRENER: Camilla Lorentzen.
PERSONLIG TRENER: Camilla Lorentzen. Foto: (Side2)

Camilla forteller at hun selv bruker maskinen i sine PT-timer, men hun påpeker at man slettes ikke MÅ ha en Booty Builder for å trene rumpa.

- Man burde trene litt ulike øvelser og bevegelser. Rumpa sin hovedjobb er jo å rett ut hofta så alle bevegelser hvor man bøyer og deretter strekker ut hofta vil involvere rumpemuskulaturen.

Den personlige treneren nevner strake markløft, ulike hip-thrust-varianter og kick backs som eksempler på øvelser som trener rumpa.

- Bruk da ulike belastninger og varier vektene mellom tungt, medium og lett, og tren både få, medium og mange repetisjoner, tipser Lorentzen.

Dette mener Side2

Hva: Booty Builder
Hvorfor: Man slipper å rigge opp med vektstang og benk for å utføre hip thrust, og det gjør det lettere å utføre en hip thrust-bevegelse.
Hvordan: - Ha en cirka skulderbredde avstand mellom beina og tenk at knærne skal gå i samme retning som tærne, forklarer Camilla.

- Spenn godt i magemusklene, det er veldig fort gjort at man tar ut bevegelsen i ryggen i stedet for at det faktisk blir i hofta. Trekk ribbein og hofta godt inn i magen og kjenn at det faktisk er rumpa som gjør jobben og ikke ryggen, påpeker den personlige treneren.

Side2-journalistene Silje og Kjersti tok selv turen til treningssenteret for å teste «rumpebyggeren».

Her er vår dom:

Kjersti: - Jeg liker best å trene med frivekter, men ble veldig positivt overrasket over denne maskinen. Jeg trener vanligvis hip thrust med stang, men synes det er en vanskelig øvelse. Stanga gir meg blåmerker på hoftebeina og benken jeg hviler skuldrene på glir gjerne bakover. «Booty builder» er et kjempefint alternativ til hip thurst-øvelsen, der du slipper å styre med stang og benk – i tillegg til at du får et mykt belte over hofta. Jeg kjenner det tar skikkelig i rumpemusklene! Og jeg tør å legge på mer vekt enn når jeg trener hip thrust med stang. Skulle ønske treningssenteret mitt hadde denne maskinen!

Silje: - Jeg er i utgangspunktet skeptisk til maskiner og apparater da jeg liker best å trene med stang og frivekter, men jeg ble virkelig positivt overrasket av «Booty Builder»! Den var så mye bedre å bruke enn «vanlig» hip thrust med stang. Jeg føler meg mer stabil og ikke minst så er det deilig å ha «et mykt belte» over hofta fremfor en vektstang. Og man får virkelig god kontakt med rumpemusklene i tillegg til at man får lengre bevegelsesbane her sammenlignet med vanlig hip thrust. Denne kan absolutt anbefales som et alternativ til den tradisjonelle hip thrust-varianten med benk og stang.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!