MOTIVASJONSFAKTOR: En treningsvenn kan få deg over dørstokkmila de dagene det er ekstra tøft å komme seg på trening. Illustrasjonsfoto.
MOTIVASJONSFAKTOR: En treningsvenn kan få deg over dørstokkmila de dagene det er ekstra tøft å komme seg på trening. Illustrasjonsfoto. Foto: Peathegee Inc / Getty Images

Trening

Derfor bør du trene med en venn

Vi har alle dager der trening ikke frister. Da kan det hjelpe å ha en treningspartner. Her får du noen tips som kan booste venninnetreningen!

Publisert

1. Forpliktelse

Den største fordelen ved treningsavtaler med en venninne er at du vet at noen venter på deg. På den måten har du også ansvar for hennes trening.

- Mennesker er de dyrene i verden som er aller mest hjelpsomme. Det skyldes at vi er empatiske, som fører til at det er vanskelig for oss å bryte en avtale, fordi vi ønsker ikke å skuffe den andre. Hvis vi ikke holder det vi lover, vet vi at det er risiko for å skuffe noen. Når du vet at din venninne står og venter på deg, er det ikke bare deg selv du skal overbevise om å bli i sofaen, men også henne. En ekstra bonus er den seiersfølelsen det gir deg å komme deg opp, ut og holde avtalen,» sier Kim Skovholm, personlig trener og lærer i motivasjonspsykologi, kost og ernæring.

Les også: Sju gode grunner til å trene med egen kroppsvekt

2. Trivsel

Hvis du trener med en venninne får du en stor fordel med på kjøpet, nemlig at treningen også blir en sosial anledning. Det gjør det ofte enklere å komme seg ut, fordi du vet at det blir hyggelig.

- Svært mange velger å utøve en sport av helt andre grunner enn selve mosjonen. Folk som spiller håndball eller fotball gjør det fordi de synes det er gøy. Ved å ha en treningspartner kan du overføre den type kvalitet til din trening, som vanligvis klassifiseres som alenetrening. Nå har du plutselig to grunner til å komme deg ut, du skal trene og du skal møte din venn.

Eksperten: Kim Skovholm

Hva: cand.scient. fra Københavns universitet, coach, personlig trener og underviser i trening, motivasjonspsykologi samt kost og ernæring.

Nettside: Kimskovholm.dk

Ekspert Kim Skovholm.

3. Konkurranse

Når du trener med andre, øker du sannsynligheten for å oppnå personlig suksess. Både fordi dere skaper et fellesskap rundt treningen, men også fordi det oppstår et konkurranseelement.

- Vi er rent genetisk skapt til å ville vinne, det er fra et evolusjonsperspektiv det samme som å skaffe seg mat for å overleve. Dermed blir treningen mer konkurransepreget når vi er flere sammen. Er du i en gruppe vil det alltid være noen du kan konkurrere mot. Bootcamper er populære og effektive blant annet fordi det er større sannsynlighet for at du føler mestring, når du er sammen med andre som kan støtte deg. Min erfaring med bootcamper viser at syv ut av ti personer som deltar, når sine mål. Det er mye vanskeligere når du trener alene.

Fakta: En undersøkelse viser at de som trener i en klubb vektlegger samværet med andre som like viktig som det å få trent kroppen. Det sosiale betyr mindre for dem som trener i private eller kommersielle treningssenter.

Treningsformer som egner seg godt til vennetrening

1. Løping

Utendørstrening som løping er helt perfekt å gjøre sammen med en venn eller i en gruppe, ettersom det er enkelt å strukturere en trening som inneholder både kardio og intervall, samtidig som alle deltar på sitt nivå. Lag et 45 minutters oppsett, hvor dere bytter mellom løp i høyt tempo og forskjellige øvelser. For eksempel kan dere løpe i to minutter etterfulgt av armhevinger og nye to minutter løp etterfulgt av knebøy.

TA MED DEG VENNINNA DI: Og kjør en treningstime med kettlebells, treningsballer og matter på senteret.
TA MED DEG VENNINNA DI: Og kjør en treningstime med kettlebells, treningsballer og matter på senteret. Foto: Hero Images / Getty Images

2. Frivekter

All trening med kettlebells, treningsballer, strikker og på matter er ideelt når man er flere sammen. Sett opp en liten sirkel med forskjellige stasjoner på senteret, ta tiden sammen og kjør på. Det krever til gjengjeld mer kunnskap om øvelser og teknikk. Trening med maskiner og kardio-utstyr er mindre fordelaktig i fellesskap, ettersom maskinene skal tilpasses hver enkelt for hver gang. Da ender det med mye venting og kø ved maskinene.

Slik tilrettelegger du for vennetrening

1. Vær enige

Hvis samarbeidet skal fungere godt, må dere være kompatible på flere punkter.

- Det er viktig at dere er på noenlunde samme sted i livet. Er du singel uten barn mens din venninne har fulltidsjobb og tre barn, er det stor risiko for at dere ikke vil ønske å trene på samme tider. Tenk også på at den personen du velger å trene med har samme ambisjonsnivå som deg, slik at dere ønsker å trene like ofte. Snakk med din partner, slik at du kan være sikker på at dere både vil og kan det samme.

2. Planlegg

Et av de viktigste verktøyene for suksess er planlegging. Sett dere ned sammen og lag en treningsplan fra begynnelsen, men husk for all del å gjøre den realistisk.

- Mange har en tendens til å planlegge at de skal trene fem ganger i uken, også ender de på null. Lag en realistisk målsetning om å trene to ganger i uken, og hold dere til det. Planlegg to faste dager, og ha en backup-dag hvis den ene ikke passer. Ikke bli frustrert om du må hoppe over en treningstime. Det kommer alltid en ny uke.

Les også: Denne delen av kroppen har best utbytte av trening

3. Strukturer

Angrip vennetreningen som om du skulle lære deg et nytt språk. Det gjelder å sette treningen i system og være strukturert, slik at ikke alt ender i snikk og snakk.

- Det kan være vanskelig å finne ut av hvilken treningsform som passer for deg, og like ofte er det vanskelig å se hvor du skal begynne, og hvor du skal slutte. Har du og din venninne bestemt dere for å trene sammen, vil jeg anbefale at dere investerer en time med personlig trener. Da får dere hjelp til å lage et program, så dere får overblikk over retningen og målet. Jo mer strukturert og hardt dere trener, jo mer får dere ut av det.

Ting å tenke på når du trener med en venn

1. Snakk, snakk, snakk

Det er alltid hyggelig å møte en god venninne, men husk at treningstimene deres har et annet formål en at dere skal oppdatere hverandre om livene deres. Fellestrening kan fort bli en prateklubb, så avtal at når dere trener, så trener dere. Bruk tid før eller etter til å dele opplevelser og tanker.

2. Forskjellsbehandling

Ofte er det en god idé å trene med en venninne som inspirerer deg, men hvis avstanden mellom nivåene deres er for stor, blir det fort en bakdel. Hvis din venninne har trent lenge mens du er nybegynner, får du større fordel av treningen enn henne. Denne opplevelsen av suksess kan fort bli snudd til fiasko når du merker at du slett ikke kan holde tritt med hennes tempo. Prøv derfor å finne en partner som ligger på nogenlunde samme nivå som deg.