ALDRI PRØVD KICKBOKSING FØR: Gita Simonsen jobber til vanlig som programleder på Radio 1. Følg henne på @gitasimonsen.
ALDRI PRØVD KICKBOKSING FØR: Gita Simonsen jobber til vanlig som programleder på Radio 1. Følg henne på @gitasimonsen. Foto: Eirik Knutsen / Det Nye

Trening

Gita gikk til PT for å lære seg kickboksing - slik gikk det

Jeg, Gita Simonsen er, i likhet med mange andre, min egen største fiende. Ofte tenker jeg at jeg ikke kan få det til, eller at drømmene er for store. Kan noe så enkelt som kickboksing hjelpe meg å bli mer selvsikker?

Publisert Oppdatert

Kanskje det var kombinasjonen av en oppvekst med to eldre brødre og en hel haug med kampsportfilmer, eller vakre kjendiser fra USA som sverget til treningsmetoden, som fikk meg på tanken på kickboksing. Nå var jeg i hvert fall bestemt på at dette skulle jeg få til!

Men hvordan skulle jeg begynne? «Det er en sånn sport som ser flau ut fram til man mestrer det», tenkte jeg. Jeg hadde aldri rørt boksehansker eller en boksesekk i hele mitt liv. Dørstokkmila lever i beste velgående i både kropp og sinn hos meg.

Jeg blir like skuffet hver gang jeg ikke klarer å holde en avtale med meg selv. For at jeg ikke skal sluntre unna, så er jeg nødt til å gjøre avtaler jeg må dukke opp til. Jeg booket 12 PT-timer med Henry McPherson, PT og utøver, på Bjølsen Fightclub i Oslo.

Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet

Hvis du som meg, er helt fersk innen boksing, så forbered deg på å være tålmodig, noe som for mange kan være en prøvelse i seg selv. Jeg er ikke tålmodig av natur, og ser ofte sluttresultatet i hodet, ikke arbeidet fram dit. I dette tilfellet, skulle jeg mestre kickboksing fort som fy og skulle kunne slå ned enhver «slem mann».

Sånn funker det ikke. Som alle andre ting som er verdt noe i livet, så må man legge inn tiden. Før man kan slå seg løs på sekken, må du forberede deg på å bruke en del tid på teknikk, med mindre du er et naturtalent da, selvfølgelig.

Gita Simonsen har testet ut kickboksing for første gang, og fant ut at det ganske så gøy og overraskende utfordrende.
Gita Simonsen har testet ut kickboksing for første gang, og fant ut at det ganske så gøy og overraskende utfordrende. Foto: Eirik Knutsen / Det Nye

Full body workout

PT-Henry hadde stort fokus på teknikk og oppvarming de første timene. Det var her jeg først forsto at i kickboksing, trener man hele kroppen. Slagene, sparkene, tempoet, plasseringen, alt er avhengig av hvordan man beveger resten av kroppen. Hoftene, ryggen og armene må med for at slagene skal gjennomføres godt.

Etter min første skikkelige treningsøkt, sendte jeg Henry en melding. «Wow. Jeg er ganske støl i dag». «Du var flink i går, Gita», svarte han. Det var en merkelig følelse, jeg var støl på steder jeg aldri har vært støl før. Det var skikkelig gøy å kjenne på hvordan musklene og kroppen jobbet sammen, på en helt ny måte.

<b></b>
Foto: Eirik Knutsen / Det Nye

Hvis du er redd for at treningen ikke blir hard nok, så kan jeg betrygge deg med at, jo, det blir den. Kickboksing er HIIT (High-Intensity Interval Training). Det betyr at man veksler mellom korte, tøffe intervaller og hvile. Under en trening tok jeg på meg pulsbeltet, og nådde makspuls. Man «glemmer» at man trener intervall, fordi det er så gøy.

Forbedre kroppssammensetningen

Etter 12 PT-timer har jeg merket bedring i:

➪ Smidighet
➪ Spenst
➪ Kraft og styrke
➪ Balanse
➪ Mobilitet
➪ Kroppskontroll
➪ Hurtighet
➪ Koordinasjon
➪ Fleksibilitet
➪ Reaksjonsevne

Jeg mener at fokuset ved trening ikke bør ligge på vekttap, da dette ofte gir feil signaler om helsemål. Om man vil gå ned i vekt, bør fokuset være å forbedre kroppssammensetningen – for å øke muskelmasse og redusere fettmasse. Boksing er en god måte å gjøre akkurat dette på. Treningen kombinerer muskelbyggende styrketrening og cardio.

Treningsformen hjelper ikke bare med å styrke muskelvekst, kondisjon, og kroppskontroll. Kickboksing er også kjent for å styrke degentalt.

<b></b>
Foto: Eirik Knutsen / Det Nye

Skru av verden utenfra

Det er sjelden man føler seg bedre enn de få gangene du klarer å skru av alt sammen; jobb, skole, kjæreste, venner, alt hjernen din kverner rundt med i hverdagen. Kickboksing gjør akkurat det. Man er nødt til å holde 100 % fokus.

Treningsformen er rask, kraftig, og veldig morsom. Det gir lite plass til andre ting i hodet. Det å kunne komme seg vekk fra det daglige stresset gjør i hvert fall meg bedre rustet til å takle dagens utfordringer.

Den velkjente «runners high», er også å finne i boksingen. Når du slår på sekken, økes produksjonen av endorfiner. Endorfiner er hormoner som frigis naturlig i kroppen, kroppens egne lykkerus. Det er derfor man ofte kan føle seg glad og oppspilt når man har hatt en god treningsøkt. Å slå seg litt av på boksesekken kan også lindre muskelspenning, som man kan få av stress og høye skuldre.

<b></b>
Foto: Eirik Knutsen / Det Nye

Fellesskapet

For mange er det vanskelig å finne motivasjonen til å trene når det ikke er noen ved siden av deg som gir deg det ekstra pushet for å gjennomføre. Om du faktisk kommer deg på treningssenteret, kan det være vanskelig å gi alt, og å ta det litt rolig frister gjerne mer enn makspulsen.

En av de fine tingene med kickboksing, er at man veldig sjelden er alene når man trener. Enten det er med en PT, en sparrepartner, eller i en gruppe. Dessuten gir det en fin dose sosialisering i hverdagen.

Dessverre kan vi, og kanskje spesielt jenter, tenke litt for mye på hvordan man tar seg ut på trening. Hva man har på seg, og hvordan man ser ut mens man gjør øvelsene. Før jeg ble komfortabel med det jeg skulle på treningssenteret, kunne jeg fort bli usikker, og følte at jeg «så teit ut», og tok noen få øvelser på noen apparater før jeg kjappet meg hjem. Eller at man dro på senteret litt for sent fordi da er det nesten ingen der.

Alle sånne tanker er jo bare tull, og det ligger kun i vårt eget hode. Fordelen med kickboksingen er at de usikkerhetene forsvinner veldig fort. Ingen er der for å se bra ut, eller dømme hvor god du er. Mitt inntrykk er at treningsmiljøet er veldig bra, der man heier på hverandre godtar hverandre for den man er.

Gita har testet ut kickboksing med tidligere norgesmester Henry McPherson som PT.
Gita har testet ut kickboksing med tidligere norgesmester Henry McPherson som PT. Foto: Eirik Knutsen / Det Nye

Bli bedre kjent med deg selv

Boksing er en utmerket måte å bli kjent med seg selv. Du vil begynne å innse og forstå mer om hvordan hjernen din fungerer og reagerer når du utvikler din unike boksestil.

En boksetrening er mye mer strategisk enn å kaste noen tilfeldige slag. Fra kroker og «jabs» til «uppercuts», består boksing av uendelige kombinasjoner som, når de settes sammen i rekkefølge, er som en koreografert dans.

Å være i stand til å gjøre disse kombinasjonene med god teknikk og presisjon, tar mye konsentrasjon, øving og utholdenhet, men når du kan det, er boksing en ferdighet som kan hjelpe alt fra balansen til refleksene dine.

Sinne og selvtillit

For mange, har kickboksing gitt de verktøyene man trenger for å håndtere noen av livets mer utfordrende situasjoner. Prince Harry fortalte nylig at han fant sitt tilfluktssted på treningsstudioet.

Da den folkekjære prinsesse Diana mistet livet i en bilulykke for over 20 år siden, ble det for mye for den unge prinsen, og han sa til The Guardian, «Jeg var veldig nære et totalt sammenbrudd. I de årene begynte jeg med boksing. Det var en veldig god måte å slippe ut aggresjon på. Det reddet meg virkelig. Jeg følte at jeg faktisk ville slå noen, så da hjalp det meg å slå på en boksesekk i stedet».

Noen ganger trenger man bare å slå fra seg. Den boksesekken kan bli et fysisk og psykisk symbol på stress eller sinne.

Henry McPherson, PT og utøver, svarer på spørsmål

- Hvor starter man?

– Som en fersk kickbokser har man mange valg. Etter min mening er den beste oppstarten med en personlig trener. Dette fordi man får inn basistreningen raskere, og ofte med riktig trener, oppnår man en bedre form tilpasset deg. «Med riktig trener» mener jeg at det kommer an på hva man ønsker å oppnå. Komme i god form, bli kickbokser, eller gå kamper. Informasjon om hva som er bestfor deg an du finne lett tilgjengelig på for eksempel fighter.org.

- Hvordan ser en vanlig PT-time ut?

– En vanlig PT time med meg går mest ut på å få inn basisteknikker, og bygge treningen videre på det. Om utøveren vil bli mykere, sterkere, eller ønsker mer cardio så legger vi vekt på det. Sammen med litt musikk, og morsomme øvelser blir det en givende idrett som gir mestringsfølelse.

- Hvordan ser envanlig gruppetime ut?

– Gruppetimene er veldig fine fordi man kommer inn i et fellesskap med mennesker som også er ferske og ønsker å lære. Alle er der med det samme målet. Dette skaperofte nye relasjoner og et godt fellesskap. Gruppetimene er spennende, morsommeog utfordrende.

- Kan man trene hjemme?

– Vi går igjennom en rekke øvelser på treningen, og alt som ikke krever partner eller utstyr kan man trene hjemme. Skyggeboksing, styrke (pushups, knebøy, rygghev på gulv og situps) og cardio. Utstyret er heller ikke så dyrt, så hvis man vil investere i et par hansker og en boksesekk så er det også fullt mulig.

- Hva er det beste med kickboksing for deg?

– Det beste med kickboksing for meg er at man alltid kan bli bedre, og at det finnes alltid noen som kan utfordre deg. Det er helt utrolig givende å bli bedre, nå nye høyder og se resultatene. For meg har sporten gitt meg selvtillit, glede, venner, kjærlighet, jobb, en utrolig mental vekst, og ikke minst en sterk kropp.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!