OPPTATT AV KOSTHOLD: Personlig trener Martin Norum og fagkonsulent i ernæringsavdelingen på Olympiatoppen André Baumann.
OPPTATT AV KOSTHOLD: Personlig trener Martin Norum og fagkonsulent i ernæringsavdelingen på Olympiatoppen André Baumann. Foto: (Side2)

Ernæringsekspert: - Unødvendig å kjøpe proteintilskudd som proteinbarer og proteinpulver

Både ernæringsfysiolog og personlig trener mener mange har et overdrevent fokus på inntaket av proteiner.

Publisert

(SIDE2): Onsdag denne uken inviterte Opplysningskontoret for meieriprodukter til frokostseminar for personlige trenere.

Blant foredragsholderne var blant annet André Baumann som har en mastergrad i ernæring og som til daglig jobber på Olympiatoppen som fagkonsulent i ernæringsavdelingen. Han snakket om «mat for muskler» og hva man skal spise før, under og etter trening.

Går glipp av vitaminer og mineraler

Det er godt kjent at proteiner er viktig for å bygge muskler og å øke styrke, og de siste årene har det helt klart blitt et større fokus på nettopp proteiner og proteininntak.

Man ser også at salget av proteinpulver og lignende kosttilskudd stadig er økende.

Men selv om stadig flere velger å bruke slike type tilskudd, så påpeker André Baumann at slike produkter slettes ikke er nødvendig for den vanlige mannen i gata.

ANDRÉ BAUMANN jobber til daglig med ernæring og idrettsutøvere.
ANDRÉ BAUMANN jobber til daglig med ernæring og idrettsutøvere. Foto: (Side2)

- Det jeg vet om proteininntaket i den norske befolkningen er at det er tilstrekkelig på generell basis og at det derfor for mange er unødvendig å kjøpe proteintilskudd som proteinbarer og proteinpulver, sier Baumann til Side2.

- Det er ikke nødvendig å tilføre ekstra proteintilskudd når man får dekket sitt behov gjennom vanlig mat og tallene viser at nordmenn er innenfor anbefalingene når det gjelder Helsedirektoratets retningslinjer om proteininntak.

Baumann understreker også at hvis man stadig velger proteintilskudd  fremfor vanlig mat så går man glipp av flere viktige mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler.

- Sportsprodukter og kosttilskudd bør aldri gå på bekostning på vanlig mat fordi det kan gå utover inntaket av disse mikronæringsstoffene. Og på sikt er det ikke gunstig for helsa at man stadig går glipp av disse vitaminene og mineralene.

PROTEINER er viktig for å bygge og vedlikeholde muskelmasse.
PROTEINER er viktig for å bygge og vedlikeholde muskelmasse. Foto: (Colourbox)

Ikke noe magisk

Personlig trener og kostholdsveileder Martin Norum var også til stede på fagseminaret. I tillegg til å være PT arbeider Norum som foredragsholder der han blant annet gir tips og råd om kosthold og trening. PTen er også sportsernæringsstudent.

Han er enig med Baumann om at mange legger for mye fokus på tilskuddsprodukter som barer og proteinpulver.

- Mange ser først etter de løsningene som omhandler kosttilskudd når de skal øke effekten av treningen og tillegger disse produktene større effekt enn det de har. Kostholdet bør basere seg på vanlig mat.

Den personlige treneren har tidligere uttalt til Side2 at det ikke er noe magisk med tilskudd som proteinpulver.

- Det ligger i vår natur å søke etter de raskeste løsningene. Mange ser for seg at konsentrert protein i pulverform gir magiske resultater, men det er viktig å huske at proteinpulver i bunn og grunn er pulverisert mat.

For lite ernæringskunnskap

Hva tror du er typiske feil som mange personlige trenere kan gjøre når det gjelder kostholdsveiledning til sine kunder?

- Mange har et overdrevent fokus på proteininntak og derfor blir det også mange som overdriver dette inntaket. Og det også en god del PTer som anbefaler folk for mye protein, noe som kan gå utover inntaket av andre næringsstoffer og dermed gi en skjev fordeling, sier Norum til Side2.

MARTIN NORUM er utdannet og arbeider som personlig trener.
MARTIN NORUM er utdannet og arbeider som personlig trener. Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

For mye protein kan resultere i at man kanskje ikke får i seg så mye fett og karbohydrater som optimalt, noe som faktisk kan ha en negativ på treningsøktene. Norum forklarer nemlig at mange som justerer ned proteinintaket og spiser mer karbohydrater, opplever flere positive effekter.

- Mange får mer energi i hverdagen, yter bedre på treningsøktene og får bedre resultater, sier den personlige treneren.

Har personlige trenere den kompetansen som trengs for å veilede innen ernæring?

- I utgangspunktet så mener jeg nei. Jeg tenker at man gjennom et PT-kurs at man har for lite fokus på ernæring og at man kun får en overfladisk forståelse for faget. Man lærer seg å bruke generelle retningslinjer for hvordan man kan få et sunnere kosthold og dette kan hjelpe veldig mange langt på vei, men når det gjelder litt mer spesifikke tilfeller så er min erfaring at mange ikke får den kunnskapen om hvordan man skal tilpasse kostholdet til ulike individer med ulike treningsmål, mener Norum.

Han legger til at mange trenere har et stort engasjement og lærelyst innen ernæring og at mange kan langt mer enn snittet av PTer.

- Og personlige trenere skal uansett ikke hjelpe folk som for eksempel har sykdommer eller intoleranser da dette er mer krevende å forholde seg til - dette er det ernæringsutdannendes jobb.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!