- Dette var en ganske annerledes treningstime!

Side2 fikk testet kroppskontrollen hos personlig trener Jon Yuen.

Publisert

Optimal Trening, Oslo (SIDE2):  Det ser kanskje enkelt ut, men.... 

- Krediterer talent mer enn innsats

Tidligere denne uka skrev Side2 om personlig trener Jon Yuen (27) som stadig får mer oppmerksomhet på grunn av sin treningsfilosofi og sine kreative øvelser.

LES OGSÅ:Norske Jon kan bevege kroppen på måter du ikke tror er mulig

Instagram legger han ut videosnutter som viser en kombinasjon av rå styrke og kreative dansebevegelser og fleksibilitet som får 27-åringen i posisjoner du kanskje ikke trodde var mulig. 

Se videoklipp av Jon Yuen øverst i artikkelen!

JON YUEN er personlig trener og foreleser på Akademiet for Personlig Trening.
JON YUEN er personlig trener og foreleser på Akademiet for Personlig Trening. Foto: Silje Bjørnstad (Mediehuset Nettavisen)

Den personlige treneren er opptatt av at folk skal oppleve treningsglede og å forstå at mange ofte begrenser seg selv med hva de tillater seg og hva de kan få til.

- De fleste har en forståelse av både den tid og arbeid det krever å forandre en kropp hva estetikk og prestasjoner innen enkeltøvelser gjelder, men når det kommer til kroppsbeherskelse og bevegelighet så virker det som om dette er noe vi krediterer talent mer enn innsats, har Jon Yuen tidligere uttalt til Side2.

Krever tid og treningsarbeid

PÅ INSTAGRAM: Jon Yuen viser eksempel på hvordan han kan trene.
PÅ INSTAGRAM: Jon Yuen viser eksempel på hvordan han kan trene. Foto: (Instagram)

Den personlige treneren påpeker at de fleste har en forståelse for at det krever både tid og arbeid for å bli bedre, og at blant annet genetikk er med påvirke for eksempel hvor tøyelig hver og enkelt person kan bli, men samtidig mener 27-åringen at den grensen er ikke noe man vil finne ut av før man legger inn et stort, godt stykke arbeid.

Side2-journalistene Silje og Helle fikk testet en PT-time med Jon Yuen.

Hva: Treningstime med personlig trener Jon Yuen

Hvorfor: Ha større fokus på å utfordre seg selv og kroppen med nye bevegelser, og å få forståelse for hvordan kroppen kan gjøre øvelser på forskjellige måter.

Hvor: Optimal Trening, Oslo

Varighet: Cirka 55 minutter

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SIDE2 TESTER: Side2-journalistene Helle og Silje fikk nye utfordringer i treningstimen med Jon Yuen. Her gjør vi en variant av knebøy hvor vi også får testet balansen.
SIDE2 TESTER: Side2-journalistene Helle og Silje fikk nye utfordringer i treningstimen med Jon Yuen. Her gjør vi en variant av knebøy hvor vi også får testet balansen. Foto: (Mediehuset Nettavisen)

Dette mener Side2

Helle:
- Jeg syns øvelsene vi gjorde med Jon var spennende og annerledes. Jeg likte godt at han brukte øvelser man kunne gjøre på mange ulike måter og at han presiserte at det ikke er feil å gjøre en øvelse på forskjellige måter. Vi er alle ulike og har styrker og svakheter, derfor syns jeg det er så fint med en tankegang om at ingenting er feil. Og jeg likte utrolig godt ideen om at det ikke trenger å være et mål i seg selv å klare ti pull ups, eller at du blir så mye sterkere av å klare ti pull ups enn ni pull ups. Det betyr, som Jon sier, bare at du klarer ti og ikke ni. Jeg skjønner godt at mange blir motivert av dette, men for meg er meningen med trening noe helt annet. Jeg vil heller gjøre funksjonelle og morsomme øvelser og blir inspirert av styrke og bevegelighet i ett, det estetiske i å kombinere styrke og bevegelighet i såkalte flow-øvelser. Jeg liker godt yoga og dans og tenker det er mye morsommere å varme opp og få puls av en danseserie eller en yogaserie enn å løpe på tredemølla. Derfor passet treningen til Jon meg perfekt. Ganske deilig med en PT som ikke er opptatt av verken prestasjon i form av antall kilo eller repetisjoner, men som ser kroppen som en helhet og ikke minst at vi er ulike og ikke trenger å klare akkurat det samme. Akrobatiske elementer tiltaler meg også og det er gøy å utfordre kroppen på helt nye ting.

Silje:

- Dette var jo en ganske annerledes treningstime enn det de fleste nok forbinder med en PT-time. Du blir pushet på en helt annen måte ved at det ikke handler om å bli mest mulig sliten i form av å svette så mye som mulig eller kjenne blodsmaken i munnen. Jon viste oss eksempler på ulike øvelser for hvordan man kan øke fleksibiliteten samtidig som man også ofte får kjenne på hvordan det står til med kjernemuskulaturen og styrken. For meg handlet det rett og slett å kjenne på kroppskontroll, balanse og hvor bevegelig kroppen er, noe som i mitt tilfelle ikke er mye å skryte av. Jeg likte også godt Jons tankegang om at alle må gjøre den treningen de selv liker. Det høres kanskje ut som en selvfølge, men som Jon påpeker så er det nok mange som blir begrenset av enten sine personlige trenere eller treningssentermentaliteten, slik at det blir for stort fokus på prestasjon og det evige jaget om å aldri være god nok/sterk nok/rask nok. For meg handler trening om å nå mål, men det er mine mål som skal være i hovedfokus og min trening og prestasjon som skal være sammenligningsgrunnlaget for min fremgang. For meg er treningsglede nøkkelordet. Å kunne få en pekepinn på hvor lite bevegelig jeg er kombinert med tanken om at bedre bevegelighet og bedre kroppskontroll også vil gjøre meg bedre i øvelser jeg selv er glad i, gir motivasjon til å gjøre øvelser som bidrar til at jeg tøyer kroppen litt mer, og litt oftere.

DU HØRER AT DU IKKE SKAL KRUMME RYGGEN: Men her ville Jon Yuen at vi skulle kjenne hvordan en og en ryggvirvel "slipper taket" mens man senker overkroppen ned mot gulvet samtidig som man har strake bein. Bruk god tid på vei ned og på vei opp. Gjenta øvelser flere ganger for å kjenne hvordan du stadig kommer deg nærmere gulvet.
DU HØRER AT DU IKKE SKAL KRUMME RYGGEN: Men her ville Jon Yuen at vi skulle kjenne hvordan en og en ryggvirvel "slipper taket" mens man senker overkroppen ned mot gulvet samtidig som man har strake bein. Bruk god tid på vei ned og på vei opp. Gjenta øvelser flere ganger for å kjenne hvordan du stadig kommer deg nærmere gulvet. Foto: (Mediehuset Nettavisen)
FLEKSIBILITET OG STYRKE I ETT: Denne øvelsen kan gjøres med og uten vekter og skal gjøres rolig og kontrollert.
FLEKSIBILITET OG STYRKE I ETT: Denne øvelsen kan gjøres med og uten vekter og skal gjøres rolig og kontrollert. Foto: (Mediehuset Nettavisen)
INNTA DENNE POSISJONEN og beveg den kontrollert fra side til side.
INNTA DENNE POSISJONEN og beveg den kontrollert fra side til side. Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)
HOLD SÅ LENGE DU KLARER og løft beina kontrollert opp fra bakken. Bøy gjerne knærne om det føles bedre.
HOLD SÅ LENGE DU KLARER og løft beina kontrollert opp fra bakken. Bøy gjerne knærne om det føles bedre. Foto: Silje Bjørnstad (Mediehuset Nettavisen)
CHINS: Ha fokus på å trekke deg rett opp med strake bein. Ha kontroll over bevegelsen gjennom hver repetisjon. Strekk armene helt ut før du drar deg selv opp igjen.
CHINS: Ha fokus på å trekke deg rett opp med strake bein. Ha kontroll over bevegelsen gjennom hver repetisjon. Strekk armene helt ut før du drar deg selv opp igjen. Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)
BEINHEV er en populær øvelse for å trene kjernemuskulaturen.
BEINHEV er en populær øvelse for å trene kjernemuskulaturen. Foto: Silje Bjørnstad (Mediehuset Nettavisen)
SITT PÅ HUK og hold balansen. Finn et punkt å feste blikket på og beveg gjerne den ene foten fram eller til siden om du trenger en utfordring ekstra.
SITT PÅ HUK og hold balansen. Finn et punkt å feste blikket på og beveg gjerne den ene foten fram eller til siden om du trenger en utfordring ekstra. Foto: (Mediehuset Nettavisen)

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!