HØSTENS TRENDER OG NYHETER: Funksjonell og allsidig med fokus på styrketrening!
HØSTENS TRENDER OG NYHETER: Funksjonell og allsidig med fokus på styrketrening! Foto: Foto: Colourbox

Dette trener du i høst

- Fokuset flyttes stadig vekk fra apparattrening, sier ekspert.

Publisert

(SIDE2): Klar for en ny høst med trening? Et stort fokus ligger i funksjonell trening og PT Helle Bornstein i Smart Trening mener det er bevegelse som gjelder.

 - Fokuset flyttes stadig vekk fra apparattrening og mot bevegelse. Ido Portal er en stor inspirator i denne sammenhengen - også for meg, sier hun til Side2.

Sjekk ut hjemmesiden til Ido Portal her og se video under:

 - Folk er lei av å trene en bestemt treningsform som låser kroppen i et bestemt mønster, men er mer opptatt av å gjøre bevegelser som gir en kropp som er leken, sterk, smidig, mobil, rask og spretten. Folk vil ha mer, de vil ha trening som kjennes godt på flere måte enn før. Du vil ikke kun være sterk, men ikke klare å bøye deg eller gå med en normal gange på grunn av dårlig mobilitet. Og det gjør at titlene på gruppetimene stadig blir mer fancy på treningstimene på de store sentrene. Det er yoga og sjel sammen..

I bunn og grunn handler det om funksjonell trening, mener Helle Bornstein. Hun mener det ikke er viktigst verken å løfte maks eller sykle fortest eller løpe lengst. 

PT Helle Bornstein i Smart Trening lærer folk å stå på hendene.
PT Helle Bornstein i Smart Trening lærer folk å stå på hendene. Foto: Ida Klokk (Side2)

 - Eksempelvis lærer jeg folk å stå på hendene, få en normal mobilitet og bevegligehet til å sitte på huk, klare å henge fra en stang og lekne varianter av push ups. Mer bevegelse gjennom hverdagen og morsommere treningsøkter er nøkkelord.

Bornstein mener det begynner å bli gammeldags å snakke om treningsformer og «gifte» seg med Yoga eller spinning. Det er allsidig trening kroppen trenger.

 - Du trenger litt av alt.

Hun påpeker at det fortsatt er et fokus på å ha en sterk kropp som ser trent ut.

 - Derfor er styrkeøvelser en viktig del av veiledningen jeg gjør og jeg tror at stadig flere vil søke mot trening som gjør en sterkere og strammere- særlig kvinner, påpeker hun.

PT Lene Alexandra Øien i L.A Lifestyle er enig i at styrketreningen har kommet for å bli.

  - Mange er fortsatt et offer for tidsklemma og velger derfor å fokusere på hard og effektiv styrketrening. Dessuten velger mange å slå to fluer i en smekk og trene styrketrening eller annen type trening i gruppe med venner. Dette blir stadig mer populært og treningsreiser er jo i vinden som aldri før. Mange trenger å komme seg vekk fra en hektisk hverdag for å få skikkelig fokus på å komme i gang med en sunnere livsstil, sier hun til Side2.

ALLSIDIG TRENER: Lene Alexandra Øien gjennomførte Oslo Triatlon i helgen.
ALLSIDIG TRENER: Lene Alexandra Øien gjennomførte Oslo Triatlon i helgen. Foto: (Foto: Privat)

Lene Alexandra Øien har selv et mål om å bli med i Ironman i 2015.

 - I høst skal jeg trene idrettsspesifikk styrketrening relatert til mitt mål om å delta i Ironman i 2015. Sammen med Team LA Lifestyle gjennomførte jeg nettopp Oslo triathlon i helgen og er bitt av basillen. Dessuten løper jeg halvmaraton på Oslo maraton 20.september, så fokuset blir på å slå tiden jeg fikk da jeg løp Gøteborgsvarvet i 2010. Etter det blir det å trene målrettet og med en periodisert plan som innebærer å lære meg crawl, sykle og løpe lenger distanser. i tillegg til å trene styrketrening som gjør meg bedre i triathlon så jeg er forberedt på Ironman i 2015.

Produktansvarlig i EVOFitness Henning Holm melder om at mange som ønsker PT hos kjeden ofte har konkrete mål de vil oppnå og derfor vil ha hjelp av en personlig trener.

 - Tidligere ville folk komme i form eller gå ned to kilo. Nå vil de ha hjelp med å klare Birken på best mulig tid eller oppkjøring og treningsprogram fordi de skal løpe maraton.

Her er noen av nyhetene som kommer i høst:

HEAT

Sats
Starter 1.september på utvalgte sentre.
Dette skriver treningskjeden om timen;

Heat er en atletisk og utfordrende gruppetreningstime som utføres i våre varme saler som holder 38 graders varme og med 65 prosent luftfuktighet. Underveis utføres det til sammen 5 heat i 30 sekunders intervaller. Øvelsene bygger på de fem grunnleggende elementene i trening; kondisjon, styrke, balanse, fleksibilitet og hurtighet. Selv om denne gruppetreningstimen er utfordrende kan du lett tilpasse tempo og innsats da du jobber i ditt eget tempo med inspirerende musikk i bakgrunnen.

Ta med deg rikelig med vann (minst 0,5 liter) siden du kommer til å svette mye. Håndkle er obligatorisk og kan også kjøpes eller leies på senteret.

Denne timen anbefales ikke for deg som er gravid eller dersom du vanligvis får ubehag ved anstrengelser i varmen.

RollerCoaster

Sats
Starter 1.september på utvalgte sentre.
Dette skriver treningskjeden om timen;

Instruktørene lager egne timer. Konseptene testes ut lokalt på instruktørenes senter. Noen av disse konseptene blir senere vurdert i forhold til en mulig nordisk lansering og settes deretter opp på flere sentre.

Timen er utviklet av Jessica Larsson som er utdannet Naprapat, gruppetreningsinstruktør og en del av det nordiske Trainer teamet som utdanner og videreutvikler gruppetreningsinstruktører i SATS.

Rollercoaster er en morsom, eksplosiv og intensiv sykkeltime. Her brukes pulsmålere slik at deltakerne kan følge med på sin fremgang fra trening til trening. I hoveddelen av timen jobber man seg først opp til et fastsatt høyt pulsnivå og deretter gjelder det å komme seg ned til sitt laveste nivå, som begge ble fastsatt før timen startet.

YOGA FIRE & SOUL

Elixia
Starter 15.september på utvalgte sentre.
Dette skriver de om den nye timen;

Yoga Fire & Soul er en yogainspirert gruppetime som er delt i to og bygd opp rundt elementene fire og soul. Fire er en dynamisk, kraftfull og fysisk del med store og flytende øvelser som gjør at du får opp intensiteten og virkelig får brukt kroppen. Soul delen er mild og rolig med elementer fra stretching og myk yoga som skal gi den ro i en stresset kropp og et stresset sinn. Timen passer for alle og kommer på et senter nær deg i september.

CinemaCycling

Sats

Starter 1.september på Sats Storo.

Dette skriver de om den nye timen;

Sykkeltime med filmer som tar deg med på en visuell reise gjennom forskjellig landskap samtidig, som du instrueres.

Instruktørene velger selv ut hvilken film som brukes til de enkelte timene og vil derfor variere.. 

Yoga med ny vri?

Er dette høsten du skal begynne med yoga? Både de store sentrene og selvstendige yogasteder har etter hvert en stor yogameny. Kjedene kaster seg ofte på trender og hos Sats kan du for eksempel trene HOT MOJO, som er enkel yoga i 38 graders varme. Hos Oslo Yoga kan du trene Yin Yoga mot stress, være med på familieyoga eller sende barna på yoga. 

KLAR FOR YOGA: Stress ned, bli mykere og sterkere. Yoga kan gjøre underverker for kroppen din!
KLAR FOR YOGA: Stress ned, bli mykere og sterkere. Yoga kan gjøre underverker for kroppen din! Foto: (Foto: Colourbox)

Trenger du annen meditativ trening? Få inspirasjon her: 7 avslappende treningsformer

Tren hjemme eller på hotellet?

Med webtrening.no kan du trene det meste hvor du er. De tilbyr skreddersydde treningsprogram innenfor blant annet pilates, step, dans, kettlebells, sklimatter og TRX. Du kan velge mellom 500 ulike treningsfilmer.

PILATES: Gjennom webtrening.no kna du trene pilates i ulike former.
PILATES: Gjennom webtrening.no kna du trene pilates i ulike former. Foto: (Foto: Colourbox)

Begynne å klatre?

Mange steder i landet finnes det både klatrevegger og klatrekurs. Til og med barnehager har begynt med små klatrevegger. Dette er funksjonell og fin trening hvor du trener hele kroppen. Og ikke minst veldig gøy!

KLATRING: Gøy trening som gir ekstremt god treningseffekt. Her trenes coremuskulaturen effektivt!
KLATRING: Gøy trening som gir ekstremt god treningseffekt. Her trenes coremuskulaturen effektivt! Foto: (Foto: Colourbox)

SIDE2 HAR TESTET EN REKKE TRENINGSTIMER DETTE ÅRET. HER ER SILJE OG HELLES FAVORITTER: De aller beste treningstimene

Klatreverket i Oslo kan du hver lørdag komme innom mellom 15 til 17 for å se om klatring er noe for deg! Da får du en instruktør som sikrer og du trenger verken å avtale med noen eller å ha utstyret i orden. Du får låne alt.

Crossfit fortsetter

Crossfit-bølgen vil fortsette å bruse og også denne treningsformen er bygget på prinsipper om funksjonalitet. CrossFit er konstante varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet. Hver treningsøkt hos Crossfit Oslo (WOD) er for eksempel  ulik fra dag til dag og her kan du også trene egenvekttrening, turn, styrketrening i apparater og yoga.

Vi testet en time ved Crossfit Oslo: Trening som gir deg blåmerker

Trening ute

Dersom høsten blir fin kan du benytte deg av de mange utetimene ved ulike treningssentre. Både Sats, Elixia, Crossfit-sentrene og Friskis & Svettis har utetimer. Det fins løpetimer, bootcamp, parkour og dessuten bør du selv sjekke ut nærmiljøet ditt for nærmeste uteanlegg der du kan trene på egnhånd. Kanskje er det nærmere enn du tror?

Tufteparken i Asker utenfor Oslo er et populært sted for egenvekttrening ifølge Fitnessbloggen.no

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!