KLAR FOR HELGEN OG SKITUR? Det er ikke farlig å gå på ski i kulda, men ikke bruk de kaldeste dagene til å trene intervaller eller ta deg helt ut.
KLAR FOR HELGEN OG SKITUR? Det er ikke farlig å gå på ski i kulda, men ikke bruk de kaldeste dagene til å trene intervaller eller ta deg helt ut. Foto: (Foto: Colourbox)

- Dette skjer med kroppen når du trener i kald luft

Det er bitende kaldt, men når er det egentlig for kaldt til å trene ute?

Publisert

(SIDE2): I dag fredag viser gradestokken for Oslo 14 minusgrader. Og  gjennom helgen skal temperaturene holde seg omtrent like kalde.

På skisteder som for eksempel Trysil er det enda kaldere med 17 minusgrader, fredag.

Det river i nesa, men all den herlige snøen frister unektelig mange til å prøve skiene og ta seg en treningstur. Men er det for kaldt?

Ifølge stipendiat ved Norges Idrettshøgskole ,Julie Stang, så er det ikke farlig å trene utendørs som i dag, når det er 14 minusgrader.

 - Det er ikke farlig å gå en skitur selv om det er både 15 minusgrader og 20 minusgrader. Men skal du trene virkelig hardt, som for eksempel intervalltrening så ville jeg ikke anbefalt det ved kaldere temperatur enn 15 minusgrader, sier hun til Side2.

Stipendiat ved Norges Idrettshøgskule Julie Stang mener det ikke er farlig å trene ute i den strenge kulda som frisk, voksen.
Stipendiat ved Norges Idrettshøgskule Julie Stang mener det ikke er farlig å trene ute i den strenge kulda som frisk, voksen. Foto: (Foto: Privat)

Hun legger til at du kan gjerne gå en treningstur på ski eller ta deg en løpetur, men du trenger ikke å kjøre på maksimalt.

- Tren med litt lavere intensitet istedenfor, råder hun.

Stang har forsket på astmautvikling hos idrettsutøvere og påpeker at skirenn gjerne blir avlyst når temperaturen synker til under 15 minusgrader.

 - Toppidrettsutøvere er en gruppe som må ta hensyn når det er kalde temperaturer. Grunnen er at de trener så mye og at belastningen derfor blir stor for kroppen. Når det er kaldt trener de ikke like mye utendørs og gjerne med en litt lavere intensitet. Grunnen er at de ikke får restituert seg i like stor grad, når de trener så mye som de gjør. Å trene for hardt og ofte ute i kalde temperaturer øker også risikoen for astma, sier hun.

 - Hvorfor gir det større belastning på kroppen å trene ute i kald luft?

 - Det er lungene og luftveiene som er sårbare for den kalde luften og når luften er veldig kald så er det vanskeligere å varme opp luften til 37 grader. Vi mister rett og slett varme og væske fra lungene våre og dersom du trener veldig hardt så rekker ikke lungene å varme opp luften. Vi puster også mer gjennom munnen når vi trener hardt og da får vi også mer ufiltrert luft ned i lungene, noe som også kan være belastende.

Selv om gradestokken bikker 15 minusgrader kan du gjerne ta den planlagte løpeturen. Men husk at du ikke trenger å kjøre på maksimalt.
Selv om gradestokken bikker 15 minusgrader kan du gjerne ta den planlagte løpeturen. Men husk at du ikke trenger å kjøre på maksimalt. Foto: (Foto: Colourbox)

Stang forteller at dersom du har trent ute i kaldt vær kan lungene reagere med å hoste litt utover kvelden.

 - Det er helt normalt, lungene reagerer med å bli irritert. Det er ikke farlig, men man bør ikke overdrive og gjøre dette hver dag dersom lungene er irritert, sier hun.

 - Noen råd for de som vil ta en treningsøkt ute i kaldt vær?

 - Kle deg godt og dekk til mest mulig hud i ansiktet. Ha en hals rett under munnen og dekk ansiktet godt. Ikke tren på maksimal intensitet og ikke gjør det for ofte. Når det er sagt, så er det på ingen måte farlig å trene ute, selv om det er kaldt.

Ifølge Norges skiforbund og sportssjef i langrenn, Vidar Løfshus, trenger ikke kulda å være et hinder for å komme seg ut på ski.

- Lange og rolige skiturer i kaldt vær er ikke farlig hvis man kler seg riktig. Har du mulighet så kom deg ut på ski når sola er på det høyeste og ha på deg godt med klær, sier Løfshus på skiforbundets nettsider.

Gå gjerne en skitur, men være påpasselig med å ha på deg varme klær og husk at små barn er særlig sårbare for kulda.
Gå gjerne en skitur, men være påpasselig med å ha på deg varme klær og husk at små barn er særlig sårbare for kulda. Foto: (Foto: Colourbox)

Han legger til at hvis du sliter med astma og trener med høy intensitet, kan det være lurt å bruke kuldemaske. Men det viktigste er uansett å kle seg riktig, bruke hals og holde seg i bevegelse.

Norges Skiforbund har dog klare regler når det gjelder kuldegrenser i konkurransesammenheng og på deres nettsider heter det:

«Juryen må klargjøre og beslutte - om konkurransen skal utsettes, avbrytes eller avlyses hvis temperaturen er under minus 15 grader for barn og ungdom, under minus 18 grader for junior og senior og under minus 15 grader for distanser over 30 kilometer.»

 - Vi stenger ikke

Ved skianlegget Skistar i Trysil er heisene åpne som normalt på tross av at gradestokken viser 17 blå.

De kan fortelle at det ikke er ofte at anlegget må stenge eller at enkelte heiser ikke går, fordi det er for kaldt og de har heller ingen spesiell grense for når det er for kaldt til at det er forsvarlig å holde åpent anlegg.

 - Det kommer ikke bare en på gradestokken, men også vindstyrke, snøfall også videre, kan de fortelle når Side2 kontakter kundeservice.

Ved Oslo Vinterpark på Tryvann i Oslo kan presseansvarlig Espen Bengston fortelle at de aldri har måttet stenge på grunn av kulda.

 - Nei, vi stenger aldri anlegget selv om det er mer enn 20 minusgrader. Men dersom der er mye vind har vi måttet stenge, sier han til Side2.

At folk kler seg godt når det er kaldt i bakken føler han at de fleste klarer å passe på selv.

 - De fleste som står ski når det er så kaldt som nå, er godt kledt, men ved skiskolene, der det er barn, hender det at vi sier fra til en bestemor eller to om å passe på dersom barna får hvite roser i kinnene. Dessuten selger vi også kuldekrem her hos oss.

 - Kle deg godt i bakken

Ifølge Julie Stang bør man være ekstra varsom når man står nedoverski i kaldt vær.

 - Det kan bli særlig kaldt når man står nedover og da er det også særlig viktig å dekke til hud. Når man står nedover blir man heller ikke like varm, så det er viktig å huske på å ha varme klær.

Hun påpeker også at for sårbare grupper som små barn, astmatikere eller hvis du er forkjølet eller har nedsatt blodsirkulasjon, er det viktig å være mer påpasselig med kulda.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!