FÅ MER UT AV TRENINGEN ved å være bevisst på valgene du tar etter økta. 
FÅ MER UT AV TRENINGEN ved å være bevisst på valgene du tar etter økta.  Foto: (Colourbox)

5 ting du ikke bør gjøre etter treningsøkta

Unngå at treningen blir forgjeves.

Publisert

(SIDE2): En god treningsøkt gir en herlig følelse i kroppen, men for at treningen skal ha best mulig effekt så er det også viktig å tenke på hva du gjør ETTER økta.

Helse- og treningsnettstedet CheatSheet har listet opp en rekke punkter for hva du ikke bør gjøre etter treningen.

Vi gjentar noen av punktene her:

1) Du bare henger rundt

Du er ferdig med dagens økt og er på vei inn i garderoben, men så ser du noen kjente i treningsstudioet. Derfor går du bort for å hilse på og du setter deg like så gjerne ned på en benk eller et treningsapparat ved siden av han eller hun som skal trene for å skravle litt. Selv om du er pratesyk og ferdig på trening, så er det ikke sikkert at alle setter pris på lange samtaler om alt og ingenting mens de forsøker å trene. Det er heller ikke populært å oppta treningsutstyr uten at man bruker det. Er du ferdig med treningen så kan det være lurt å komme seg hjem, dusje og spise et restitusjonsmåltid istedenfor at du er i veien for andre som faktisk prøver å trene.

LES OGSÅ: De som tar treningsselfies har narsissistiske trekk

2) Gå flere timer i brukte, svette treningsklær

Både treningstøy og treningssko blir utsatt for svette, noe som kan føre til skjemmende svettelukt. Det anbefales at du vasker plaggene kort tid etter bruk, for jo lenger du venter, desto bedre setter lukten seg i tekstilfibrene. I tillegg er det mange som begynner å fryse kort tid etter treningsøkten hvis de går får lenge med svette treningsklær.

3) Du går bananas i matbutikken

Å spise nok, næringsrik mat er viktig for både restitusjon og muskeloppbygging etter en treningsøkt. Generelt anbefales det at man spiser et måltid som bidrar med både karbohydrater og protein etter at du er ferdigtrent. Et bra restitusjonsmåltid er for eksempel grove brødskiver med proteinrikt pålegg i kombinasjon med et glass melk.

LES OGSÅ: - Min matpakke bestod av 12-13 brødskiver

Mange er sultne og slitne etter en treningsøkt, og går man innom butikken er «alt» plutselig fristende. Det kan føre til at man tar med seg alt annet enn det man egentlig hadde planlagt. Som de fleste er klar over så er det ikke bare treningen som har noe å si for en sunn og frisk kropp. Kostholdet er også av stor betydning og hvis du hele tiden velger mat som ikke gir deg de næringsstoffene du trenger, så vil dette gjøre det vanskeligere å nå de målene dine du har satt deg, enten det er å gå ned i vekt, øke muskelmasse eller forbrenne fett.

LOGGFØRER DU TRENINGEN? Å få oversikt over treningsøktene er smart for å se fremgang og for å få motivasjon.
LOGGFØRER DU TRENINGEN? Å få oversikt over treningsøktene er smart for å se fremgang og for å få motivasjon. Foto: (Colourbox)

LES OGSÅ: Beste snacks før og etter trening

4) Du glemmer å loggføre

Å ha en viss oversikt på hva du gjør på trening er viktig for både motivasjon og fremgang. I tillegg så er det mange som bruker tidligere treningslogger til å lære av sine tidligere økter og se hva som kan gjøres bedre eller annerledes.

5) Du lar ikke kroppen få nok restitusjon

Restitusjon er helt nødvendig slik at kroppen får mulighet til å hvile og hente seg inn igjen til neste økt. Musklene dine trenger tid til å bygge seg opp igjen og energilagrene skal fylles. Det å hvile gjør godt for både hode og kropp, og det er også viktig for å unngå overbelastning og skader.

LES OGSÅ: Derfor blir du ikke sterkere

Uten nok restitusjon risikerer du at du mister både energi og motivasjon fordi kroppen alltid føles tung og sliten. Det er også stor sannsynlighet for at du ikke får de resultatene du ønsker deg. Balanse er derfor et viktig stikkord og ikke glem å lytte til kroppen!

Tidligere har Side2 skrevet om 7 typer som irriterer oss på trening og 8 rare ting jenter gjør på trening, men som vi helst ikke vil innrømme at vi gjør.

Vi har også listet opp 13 ting jenter tenker når de trener.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!