Å trene rumpa er viktigere enn du kanskje tror, for å forebygge rygg- og kneplager.
Å trene rumpa er viktigere enn du kanskje tror, for å forebygge rygg- og kneplager. Foto: (Foto: Colourbox)

3 gode grunner til å trene rumpa

Som ikke handler om hvor flott rumpe du får.

Publisert

(SIDE2): Å trene setemusklene er viktig for hele kroppen!

Vi har tre brede muskler som ligger utenpå hverandre og sammen danner seteballene, og går fra øvre, bakre del av bekkenet til lårbenet.

Det er også slik at det er muskelgruppene i korsryggen, setet og baksiden av lårene som gjør jobben for å strekke kroppen bakover, og det er viktig at alle disse fungerer godt.

LES OGSÅ: Tre øvelser som gjør deg til en bedre løper

Musklene er viktig, blant annet for å forebygge rygg- og kneplager.

Her er noen av fordelene ved å trene rumpemusklene, ifølge Helse- og livsstilsmagasinet SHAPE.

Forebygger ryggsmerter

Setemusklene jobber for å stabilisere bekkenet og beholde god bevegelighet i hofteleddet. Når setemusklene er sterke, så belastes ikke korsryggen like mye når du beveger deg.

Bedre treningsutbytte

Sterke setemuskler gir deg bedre utbytte i treningen din, og særlig for løpere og skøyteløpere er setemusklene viktige. Sterkere rumpe vil gjøre deg raskere, smidigere og få deg til å hoppe høyere. Bevegelser fra side til side (som hos skøyteløpere) vil også bli mye lettere med sterke setemuskler.

Unngå smerter i knærne

En sterk bakside holder bekkenet stabilt og når bekkenet ikke er stabilt så er det ankler og knær som må kompensere. Sterke setemuskler, ryggmuskler og lårmuskler forebygger deg helt naturlig mot skader.

Gode øvelser for setemuskulaturen er blant andre knebøy, bulgarsk utfall og hip thrust.

Se også Side2-blogger og personlig trener Lene Puntervold sine tre gode øvelser for rumpemuskulatur her:

Screen9na04

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook også!

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!