Foto: (Foto: Thinkstock)

10 matvarer som gir deg vakrere hud

Og det er ikke bare vonde og «sunne» ting på lista.

Publisert

(SIDE2): Mange tenker at det å være sunn og se sunn ut, innebærer strenge dietter, smakløs mat og ekle smoothies og kålblandinger.

LES MER:Tabbene som gjør smoothiene til en kaloribombe

Men det trenger ikke være slik. Under får du en liste på ti matvarer som er med på å gi deg vakker hud - både grønnsaker og snop, til middagsingredienser. Altså mat mange av oss allerede spiser.

SE MER:Synes du denne ser sunn ut?

Og vi begynner med det som for mange kanskje er den største glad-nyheten:

Sjokolade

Mange hevder sjokoalde gir huden din  kviser og urenheter, men det er ikke tilfelle. Faktisk inneholder sjokolade, nærmere bestemt kakao, flavonoler - som er heldig for så mye, men også huden. Bare husk at det kalorimessig og næringsmessig ikke er så mye å hente der.

LES MER: Er dette egentlig sunnere enn sjokolade?

MØRK SJOKOLADE har mest kakao og dermed mest flavonoider - som er sunt for så mye.
MØRK SJOKOLADE har mest kakao og dermed mest flavonoider - som er sunt for så mye. Foto: Dmitry Rukhlenko (Colourbox)

Lilla og blå frukt

Blåbær, bjørnebær, blå plommer - alle er rike på antioksidanter, som er med å bryte ned frie radiakler - som igjen kommer av dårlig kosthold og kjemikalier. Dermed er de blå fruktene og bærene med på at hudene ser yngre ut, lenger.

PLOMMER har stoffer som er med å gjøre at huden ser yngre ut i lengre tid.
PLOMMER har stoffer som er med å gjøre at huden ser yngre ut i lengre tid. Foto: (Thinkstock.com)

Søtpotet

Den har ikke vært så vanlig i Norge tidligere, men søtpoteten er blitt stadig mer populær - særlig blant de som trener vekter og er hakket nøyere på hva de spiser enn andre.

LES MER: 8 skjønnhetsmyter som faktisk stemmer

Den er også bra å spise for de som ønsker seg en frisk hud. Den er nemlig rik på vitamin A og C. Vitamin C er rik på collagen, som er med på å gjøre huden myk og elastisk, mens A er rik på antioksidanter.

GRILLET eller stekt søtpotet - innmari godt er det.
GRILLET eller stekt søtpotet - innmari godt er det. Foto: (Crestock)

Laks

Den rosa fisken er full av vitamin D, som er med å holde i gang hjerne, hjerte, skjelett og mage. Det reduserer stress og faren for kreft i tarmen, skjelettsykdommer og hjertelidelser. Laks er også rik på omega 3, som er med å hydrere huden, samt å redusere faren for betennelser, kviser og rynker. Det er også bra for håret, som blir sunnere og sterkere.

Foto: Thinkstock

Tomater

Også tomater inneholder antioksidanter, av typen lucopener, som blant annet beskytter mot pigmentering. Bruk tomater på brødskiva, i salaten, - eller i pastasauser eller på pizza. Når tomater varmebehandles, frigjøres nemlig enda mer av lycopener.

LES MER: 7 mattips som gjør kostholdet ditt sunnere

PS. Tomater er også bra for han, selv om han ikke skulle bry seg om huden - forskning viser nemlig at tomater er med på å redusere risikoen for prostatakreft.

TOMATEN - for han og henne.
TOMATEN - for han og henne.

Rød paprika

Også rød paprika er bra både rå og stekt. En slik har mer enn 100 prosent av det daglige behovet for Vitamin C, og har også et høyt innhold av vitamin B6, fiber og kartenoider, som reduserer rynker og øker blodgjennomstrømningen. Noe som gjør man ser yngre ut. Paprika er også bra for å bekjempe kviser.

Foto: (Thinkstock.com)

Spinat

Disse grønne bladene er rik på vitamin E, jern, magnesium, fiber, vitamin A, C og en haug næringsstoffer til. Spinat er også rik på antioksidanter, og «renser» huden fra innsiden.

LES MER:Side2 har testet iskaffe, og vi er ikke imponert

Bare spis det altså - i form av salat, suppe eller som smoothie.

Foto: (Foto: Art of Taste)

Yoghurt

Yoghurt er blitt stadig mer populært som snack - særlig den uten tilsatt karbohydrater eller greske varianten, som har færre karbohydrater og mer protein. Og det er nettopp det siste som er grunnen til at yoghurt holder huden i «form». Proteiner er med å bremse utviklingen av rynker og fine linjer i ansiktet.

Blir det for lite søtt eller smak, så tilsett frisk frukt og bær.

SE MER: 9 gode grunner til at du bør spise sjokolade

Foto: (Thinkstock.com)

Linfrø

Disse små frøene er rike på omega 3, som er med å stoppe utviklingen av aldersflekker og rynker. Får du i deg linfrø hver dag, vil huden din se friskere og mykere ut - og du får det i deg ved å ha den i havregrøten, i en smoothie eller i en muffins-bakst.

Linfrø inneholder omega 3.
Linfrø inneholder omega 3. Foto: (Foto: Shutterstock)

Solsikkefrø

Disse frøene er rike på E-vitamin, som er med å beskytte mot de farlige solstrålene. De fungerer helt fint alene som snack, men kan også brukes i baksten, i havregrøten og i salater. (Husk å ikke bruke for mye salt i salater - også i dressingen, det er nemlig ikke bra for huden din.)

NAM - solsikkefrø.
NAM - solsikkefrø. Foto: Igor Dutina (Thinkstock)

(Kilde: womanitely, dailymail)

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!