MILJØBEVISSTHET: «Klimadating» blir et begrep som vil gjøre seg gjeldende i 2020, spår Happn. I korte trekk betyr det at man tar miljøbevisste valg i håp om at den du dater vil legge merke til det.
MILJØBEVISSTHET: «Klimadating» blir et begrep som vil gjøre seg gjeldende i 2020, spår Happn. I korte trekk betyr det at man tar miljøbevisste valg i håp om at den du dater vil legge merke til det. Foto: Nate Johnson / Unsplash

Dating og relasjoner

Datingappen forsøker å forutse datingtrendene for 2020: Disse begrepene tror de vil markere seg

Har du hørt om «astrodating» og «Insta-shadowing»?

Publisert Oppdatert

Det er 2020 og et nytt datingår er i gang! Nettdating har åpnet nye dører for alle single som er villige til å ta teknologi i bruk i jakten på kjærligheten, noe som har ført til at det også har dukket opp nye begreper hva angår ulike typer datingoppførsel og -hendelser.

Datingappen Happn har i den forbindelse satt seg som mål å spå hvilke nye datingtrender som vil gjøre seg gjeldende i året som kommer.

Trendsjef i Happn, Marine Ravinet, sier i en kommentar til Side2 at datingterminologi-trendene er basert på uttrykk man har sett i artikler de siste månedene, diskusjoner i sosiale medier og interaksjoner med brukerne våre globalt sett og i Norge.

«Noen av trendene har allerede startet, men vi forventer at de vil vokse enda mer i 2020», forklarer hun.

Her er datinguttrykkene som spås å bli store i året som kommer:

1. «Glimting»

Uttrykket innebærer å dele bilder fra at du er på en date, hvor du imidlertid ikke viser ansiktet til den du er på date med.

2. Astrodating

Enten du tror på astrologi eller ikke: Ifølge Happn vil stjernetegn og astrologi bli enda mer trendy i året som kommer - også på datingfronten.

– «Astrodating» går ut på å forutsi hvordan en date vil bli, avhengig av om du og personen du skal date, har stjernetegn som passer sammen, sier datingappen.

3. «Instafficial»

Ikke nødvendigvis et nyttt ord. Den tidligste definisjonen av ordet på Urban Dictionary er fra 2016. Likevel er det kanskje noe ferskt i norsk sammenheng.

Kort sagt innebærer det å poste bilder på Instagram sammen med personen du dater, noe som mest sannsynlig innebærer at dere har blitt kjærester.

Her er resten av lista:

4. Insta-shadowing: Betyr når noen ekskluderer partneren sin i sosiale medier

5. Klimadating: Når man tar bevisste valg under en date fordi du vil vise den andre parten at du er miljøbevisst.

6. Spørrestreiking: Når du stiller alle spørsmålene under en date, men daten din ikke stiller deg noen tilbake. Til slutt må du slutte å stille spørsmål for å vise at du er lei av å ikke bli vist interesse.

7. Dateox: Betyr at du rydder opp i matchene dine, når du ikke lenger er sikker på hva du er ute etter.

«Dial-toning» og «Kanye'd»

Datingplattformen Plenty of Fish har også dykket ned i trendene for året som kommer gjennom å spørre brukerne og benytte seg av datainnsamling for å forutse hvilke begreper som vil markere seg, ifølge Popsugar.

De spår blant annet at «dial-toning» ("summe-toning", red. anm.) vil være noe flere får et forhold til i året som kommer. Oppførselen kan minne om det nokså etablerte ghosting (at daten din sletter deg fra alle sosiale medie-kanaler og kutter kontakten umiddelbart), men skjer før man i det hele tatt rekker å utvikle et forhold. «Dial-toning» går ut på å gi noen nummeret sitt, men aldri svare dem. Hele 60 prosent av de single respondentene i en undersøkelse har opplevd denne oppførselen.

En annen oppførsel datingplattformen tror folk vil kjenne på kroppen, er at en potensiell partner bruker en hel date på å snakke om seg selv. Dette er forsåvidt ingen ny oppførsel, men det har nå altså fått et navn – å bli «Kanye'd». 45 prosent av de single som ble spurt oppgir at de har opplevd dette.

«Yellow carding» er et annet begrep som datingplattformen spår at vil gjøre seg bemerket. Det innebærer å gi partneren beskjed om at de oppfører seg dårlig. 27 prosent av de single oppgir å ha sagt ifra til en date om dårlig oppførsel.

Har du noen gang vært i kontakt med eksen til din nåværende partner? Da kan det hende du har blitt utsatt for «Exoskeleton-ing». 22 prosent av de spurte single oppgir at de har blitt kontaktet av partnerens eks i sosiale medier eller andre kanaler. Riktignok oppgir bare seks prosent av de spurte at de selv har vært denne eksen.