Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

- Vi er ikke snobbete

Operafolket svarer på kritikken ett år etter åpningen i Bjørvika.

Publisert

(SIDE2): Både før og etter den flunkende nye operaen i Bjørvika sto klar til bruk for ett år siden, har det fra flere hold blitt uttrykt misnøye med at staten bevilget såpass mye penger til såkalt høykultur.

Påvirker ikke sin samtid
En av de fremste kritikerne har vært Kristian Meisingset, kulturredaktør i Minerva, som i november 2008 blant annet skrev i en kronikk at «operaen er i dag den kulturgenren som i minst grad påvirker og griper sin samtid».

Men med arrangementer som Ole Ivars og D.D.E.-konsert, samt åpningen av Oslo Fashion Week på samvittigheten er det vel få som kan betvile operaens folkelighet? Eller?

- Jeg står fortsatt inne for kritikken jeg kom med, når man ser på hva operaen har hatt på programmet det første året. Jeg synes kjerneinnholdet så langt, og med det mener jeg de klassiske opera og ballett-oppsetningene, er for elitistisk og samtidig presenteres det på en alt for lite engasjerende måte. Hvorfor ikke fokusere på det spennende i tematikken og handlingen i disse stykkene? Det er mye potensiale som ikke blir hentet ut her, sier Meisingset til Side2.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

- Usnobbete
Cathrine Pia Lund Grøholdt er markeds- og kommunikasjonsdirektør i Operaen, og stiller seg uforstående til kritikken fra Meisingset.

- Vi som jobber her i operaen ser ikke på det vi driver med som høykultur. Noe mer usnobbete sted enn operaen skal du lete lenge etter! Spekteret innen ballett og opera er så bredt, og vi har hatt forestillinger med alt fra rå, moderne dans til oppsetninger for barn. Vår påstand er at operaen kan tilby noe for en hver smak, men vi er samtidig klare over at lista ligger høyt for mange når det gjelder å dra i operaen. Vi jobber systematisk med å senke terskelen slik at så mange som mulig ønsker å se forestilinger hos oss.

- Tror du mange fortsatt har opera-fordommer?

- Ja, oppfatningen om at opera er for fiffen henger nok litt igjen hos mange. Men samtidig ser vi på den fantastisk store pågangen vi har på forestillingene våre nå. Interessen for opera og ballett virker å være sterkt stigende, og tallene taler for seg selv. På under et år har vi hatt 1,2 millioner besøkende, da operaen også blitt en av landets største turistattraksjoner. Vi får besøk av både arkitekturinteresserte og folk som bruker operaen som et rekreasjonssted, forteller Lund Grøholdt.

Misfornøyd kjernepublikum
Det første året i Bjørvika har dessverre også vært preget av avlysninger. Da tre oppsetninger (deriblant «Valkyrien») ble tatt av plakaten, kom det sjelden kritikk fra operaens kjernepublikum. Sent i fjor høst uttalte Styremedlem Grete Lian Frøen i Operaens Venner følgende om misnøyen med driften så langt til Aftenposten.

- Vi er venner av operaen og opptatt av dens ve og vel. Som styremedlemmer går vi ikke offentlig ut med kritikk av Den Norske Opera & Ballett. Vi tar i stedet oppgjør med operaens ledelse på kammerset. Det meste av medlemskontingentene i Operaens Venner går til å støtte en av operaens produksjoner. Det kan dreie seg om en produksjonsstøtte på 250 000 kroner.

- Frustrasjonen blant medlemmene er først og fremst rettet mot staten, som lar oss bygge nytt operahus, men som ikke gir nok penger til å fylle den med et repertoar vi hadde forventet, la sekretær i Operaklubben Berit Bøthun til i samme artikkel.

Artikkelen fortsetter under bildet

Foto: Paul Weaver

Stort mangfold
Lund Grøholdt i operaen forstår Operaens venner og deres frustrasjon, men gjentar viktigheten av å ha et tilbud for alle.

- Vårt oppdrag er å være hele Norges operahus, noe som også var en forutsetning da det ble besluttet at operahuset skulle bygges. Det vil nok alltid være noen som mener det ikke er nok av det de selv liker, men vi vil tilby et bredt kunsterisk program med stort mangfold, sier hun.

I sommer skal også operaens tak innvies som konsertscene, når de norske publikumsfavorittene i Antony & The Johnsons blir historiens første band som tar i bruk scenen på taket.

- Det vil skje mye på taket fremover. Jeg ønsker derimot ikke å snakke mer om detaljene her før programmet slippes i slutten av april. Da vil dere kunne se hva vi mener med mangfold.

- Defensivt og resignerende
Kristian Meisingset sier han venter i spenning på det kommende programmet, men tviholder likevel på sin skepsis til operaens evner som relevant kulturformidler.

- Altså, det er kjempekult at Antony & The Johnsons skal spille konsert på operataket. Men samtidig synes jeg det er litt defensivt og resignerende hvis operaen skal tjene inn sin folkelighet med ting som popmusikk uten å endre på kjerneinnholdet.

- Hva foreslår du bør gjøres?

- Se for eksempel til USA. Den berømte filmregissøren Woody Allen satte i fjor opp en opera der borte. Hva med å hente inn for eksempel Erlend Loe til å gjøre det samme? Jeg ønsker enkelt og greit at operaen skal tenke mer originalt. Bred appell betyr ikke nødvendigvis lav kunstnerisk kvalitet, avslutter Meisingset.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.