Foto: (Privat)

Som far så datter

Håkon Paulsberg har gitt dattera Hanna god oppdragelse. Hun takker med å spille på farens skive samtidig som hun gir ut sin egen også.

Publisert

Håkon Paulsberg
Ændre sia Håkon synger Prøysen
Grammofon/Musikkoperatørene

Hanna Paulsberg Concept
Song for Josia
Øra Fonogram/Musikkoperatørene

Håkon Paulsberg, bonde og jazztrommeslager fra den flotte musikkbygda Hunndalen ved Gjøvik, satte for mange år siden kursen for Østfold og blei kornforsker på Ås. Ikke nok med det: etter hvert blei han også en mer enn kapabel visesanger og han har heldigvis tatt godt vare på arva etter 100 års-jubilanten Alf Prøysen. Allerede i 1999 viste Paulsberg med debutalbumet sitt «Jinter» at slektskapet med ikonet fra den ændre sia av Mjøsa var nært og godt og når han nå de seinere åra har lagt kornet på hylla og blitt visesanger på heiltid, så er det en sann fryd å møte han med hans personlige Prøysen-tolkninger.

I 2002 møtte Paulsberg Jan Erik Vold og et fruktbart samarbeid oppstod som fortsatt er i full blomst. Vold, en av våre fremste lyrikere, har i flere tiår vist oss at han har et nært og heftig forhold til jazzen og slik er det med Paulsberg også. Her gir han oss 10 mer eller mindre kjente Prøysen-låter, den ene har han også skrevet melodi til, forsiktig jazzifisert som Vold sier det og forteller oss med all ønskelig tydelighet at Prøysen har noe å fortelle oss i 2014 også. Hanna Paulsbergs nydelige tenorsaksofontone krydrer noen av låtene, mens far i tillegg til å synge så inderlig og tøft som man bare kan ønske seg også spiller gitar og perkusjon. I tillegg bidrar også multiinstrumentalisten og trollmannen Freddy Holm, bassisten Anders Skyberg og tangentmannen Terje Norum samt et herlig, lite vokalbidrag fra Jan Erik Vold – sa dauen.

Foto: (Privat)

Prøysen lever, som Charlie Parker, og Håkon Paulsberg gjør en strålende jobb med å holde han i live.

Håkon Paulsberg har, sammen med Hanna Paulsbergs mor må vite, også gjort en glitrende innsats med å unnfange og oppdra dattera. Det vi har kunnet slå fast gjennom flere år nå er at Hanna Paulsberg er blant være mest lovende og uttrykksfulle tenorsaksofonister innenfor den relativt moderne, men hele tida melodiske gata. Vi har støtt på henne i flere sammenhenger, blant annet med Trondheim Jazz Orchestra, Georg Riedel, Jan Eggum og Svante Thuresson og, til tross for at hun fortsatt er bare 26 år ung, så har hun vist en voldsom allsidighet og en evne til å utvikle seg som er enorm.

For to år siden ga Paulsberg og bandet hennes debuteskiva «Waltz for Lilli». Da hadde bandet, som hun «fant» på jazzlinja i Trondheim året før, og som bestod av bassisten Trygve Waldemar Fiske, pianisten Oscar Grönberg og trommeslageren Hans Hulbækmo allerede satt seg. Nå har de fått et par år til på seg med masse turnering i inn- og utland og vokst ytterligere.

Her gir hun oss ei strålende skive med sju egenskrevne låter og tolka av et framifrå band på alle slags vis. Dette er kremen av den oppvoksende slekt her hjemme og Paulsberg har nå en autoritet i spillet sitt som minner mye om giganter som Wayne Shorter, Clifford Jordan og George Coleman i tidlige faser av deres karriere.

«Song for Josia» er et akustisk, moderne visittkort anno 2014 med solide røtter tilbake til 60-tallet. Hanna Paulsberg Concept har så avgjort tatt ytterligere steg opp i et europeisk tetsjikt på denne meldeposten.

Tor Hammerø – 4 og 5 prikker

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!