Hva i huleste...

Er dette Bare Egils høydepunkt i karrieren?

Publisert

Bare Egil Band
Norge På Kryss Og Tvers Vol. 1 - Lokal Vinkling
Duplex / Musikkoperatørene

Egil Hegerberg, bedre kjent som bare Egil, har begått ei ny skive. Og i motsetning til 2008-utgivelsen «Jeg er helt rå», som Egil helt korrekt selvanmeldte til en firer, hevder han nå i beste sendetid på TV Follo at «Norge På Kryss Og Tvers Vol. 1» er hans høydepunkt i karrieren.

- Dette er verket jeg vil huskes for, sier han.

Det er selvsagt bare sludder. Bare Egil vil for alltid huskes for «Arne» og «Tagging». Bortsett fra muligens «Hvalfangstmuseet», er det bare Hegerberg-Jugend i byene han synger om på plata, som kommer til å huske låtene.

Bare Egil har nemlig tegnet en genistrek som strekker seg på kryss og tvers gjennom Norge. Hver av låtene på albumet er en ode til byene han besøker på turneen, og dermed er han sikret stormende jubel på minst én av låtene på hver konsert.

Spiller han «Arne» og «Tagging» også, er kvelden reddet.

«Norge På Kryss Og Tvers Vol. 1» er en høyst variert skive. Stilskiftene er hyppige, fra powerballader til mykjazz, fra rølpeviser til trashmetal. Hitmateriale er det likevel så som så med.

Men, du skal være passe død innvendig for ikke å smile av tekstene til Hegerberg.

Det starter på den absurde åpningslåta «Odd Reinsfelt» når han prøver å skvise de endeløse vervene til bærumsordførerene inn i verserytmen. Absurditetene eskalerer på «Jolene»-inspirert «John Dee», men i denne sammenhengen står den ekstremt irriterende/latterfremkallende «Særpingana taper aldri» i særstilling. Den må bare høres.

Bare Egil er parodiens og satirens mester, klarer du en helt album med spøk er dette plata for deg.

«Vol. 1» etterfølges forresten umiddelbart av «Vol 2» som er en rekke coverlåter, fra temamusikken til «Baywatch» til Prodigys «Firestarter», selvsagt via Rihanna, Bare Egils hemmelige forelskelse...

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!