HUKOMMELSEN SVIKTER: Hva var det hun het igjen? Du har det på tunga...
HUKOMMELSEN SVIKTER: Hva var det hun het igjen? Du har det på tunga... Foto: (Foto: Colourbox)

Tre tegn på at du ikke får nok søvn

Høres dette kjent ut? Da kan det være du sover for lite.

Publisert

(SIDE2): Du føler deg kanskje rimelig opplagt selv om du ikke har sovet mer enn 6-timers netter de siste dagene?

Men du glemmer for eksempel navn på folk du kjenner hele tiden?

Det kan være mangel på søvn som gjør det, ifølge forskere Huffington Post har snakket med.

LES OGSÅ: 6 tegn på at du sover for lite

Her er tre helt innlysende tegn på at kroppen er utmattet og trenger søvn:

1. Du glemmer hele tiden folks navn

Du har det på tunga, men du kan bare ikke komme på hva hun heter, hun som sitter rett bortenfor deg på jobben.

Det forklares som et kmmunikasjonssammenbrudd mellom neuronene og synapsene (Kontaktflaten mellom to hjerneceller). Mangel på søvn kan føre til et slikt sammenbrudd og det kan føre til at det ikke bare er navnet på en person du ikke husker, men også at du snubler i ordene, ikke husker hvor du kjenner personer fra og at hukommelsen generelt svikter.

Hjernen rydder nemlig når du sover! For å kunne lagre hukommelse og motta ny lærdom neste dag må det ryddes og det skjer under søvn, og spesielt den dype søvnen som foregår i løpet av de tre første timene etter at du har sovnet. Når du sover forminskes synapsene og de forbindelsene som ikke er helt optimale fjernes.

Når du sover så restituerer du kroppen din og en undersøkelse viste blant annet at forsøkspersonene som hadde sovet mest tålte mer smerte.
Når du sover så restituerer du kroppen din og en undersøkelse viste blant annet at forsøkspersonene som hadde sovet mest tålte mer smerte. Foto: Colourbox

2. Smerte gjør mer vondt

I en søvnundersøkelse utført i 2012 ble de som var med i studien utsatt for smertefull stimulans. En gruppe hadde sovet 10 timer hver natt i fire dager mens andre hadde beholdt sin vanlige søvnrytme. Det viste seg at de som hadde fått mest søvn om natten kunne tåle smerte 25 prosent lengre enn den andre gruppen. Forskerne mente at grunnen var at søvnmangel forsterker betennelse i kroppen, noe som kan forverre smerte.

LES OGSÅ: 5 overraskende tips for å sovne

3. Buksene dine strammer

Sover du for lite kan du ha en tendens til å gi etter for lysten på fet mat. I en undersøkelse gjort ved University of California ble hjernene til en gruppe som hadde søvnmangel, scannet. Scanningen viste at søvnmangel påvirker det stedet i hjernen som gjør deg i stand til å ta fornuftige beslutninger. I tillegg viste scanningen at kaloririk mat forhøyer aktivitet i hjernen, som styrer behovet for å spise.

LES OGSÅ: Ny forskning: Åtte timers søvn er for mye

Lik oss gjerne på Facebook!

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!