GODT OG VARMT: Vanskelige å legge om kvelden og enda vanskeligere å få opp om morgenen, noen som kjenner seg igjen?
GODT OG VARMT: Vanskelige å legge om kvelden og enda vanskeligere å få opp om morgenen, noen som kjenner seg igjen? Foto: Colourbox

Snart starter marerittet for mange småbarnsforeldre

Nekter småtten å stå opp for tida?

Publisert

(SIDE2): Har du kjent på følelsen? At, ojsan, nå skulle vi visst stille klokken, gitt.

Årets dato er 27. mars. Det blir litt mørkere om morgenen og litt lysere om kveldene – i starten.

For foreldre med små barn betyr ofte dette kun én ting: Ingen i familien sover spesielt godt. Kanskje har det allerede startet? Virker kanskje barnet litt piggere enn ellers?

Nå er lysstimulansen på sitt aller beste, nemlig. Lyset gir ikke bare deg mer energi, men også poden. Og hvorfor skal vesla gå og legge seg når det vitterlig fremdeles er dag ute?

Snur døgnrytmen

Vårlyset kan snu opp ned på en hel families døgnrytme. De små skjønner ikke «at det er natten» når det fremdeles er lyst, mange sovner seinere på kvelden - og det er mørkt, godt og lunt å ligge i sengen om morgenen. Man har bare lyst til å sove.

- Når vi stiller klokken frem, så endrer vi kunstig barns naturlige søvn- og oppvåkningssyklus. Siden samfunnet ikke endrer sine starttider for barnehage, jobb og skole, så må vi rett og slett tilpasse gjøremålene så barna sklir inn i den nye rytmen, mener overlege Richard J. Castriotta ved Children’s Memorial Hospital i Texas.

Foto: Sovehjelp.no

Og er du en av de som vet at det kan bli noen tunge uker, så er det lurt å tenke på det hele nå.

For Caroline Lorentzen i Sovehjelp er dette et velkjent tema.

- For helt små babyer som kanskje våkner 05 til vanlig, er det å stille klokken en velsignelse. Skolebarn klarer også å justere seg ganske bra fort. Problemet er ofte barnehagebarna som endelig har fått et sovemønster, sier Caroline Lorentzen til Side2.

- Brutalt å legge en time før

Rådene er flere. Fra å stå opp på samme tid hver dag med barna, også i helgene, til ikke tusle rundt i halvmørke på morgenen. Eller legge barna enda tidligere.

- Jeg synes det kan bli litt vel brutalt plutselig å skulle legge ungen en time før, sier Caroline Lorentzen til Side2.

Derimot anbefaler hun at man gjerne – over en uke – legger barna 10-15 minutter før. Altså at man flytter leggingen 10-15 minutter frem i to kvelder, og så nye 10 min etter det til leggingen er flyttet tilbake til den tiden man ønsker.

Da er det langt enklere å få barnet over time-kneika.

- Vi blir stimulert av lyset. Har du et barn som våkner tidlig av lys, så sørg for å tette gardinene slik at minst mulig lyst kommer gjennom.

Små barn trenger generelt mye søvn. Men det er selvfølgelig individuelt hvor mye også den enkelte reagerer på at man stiller klokken vår og høst.

Her er noen «veiledende» søvnråd

0-6 måneder: Trenger 15-16 timers søvn, legges kl. 19-20.

6 måneder- 1 år: Trenger fra 14-16 timers søvn, legges kl. 18.30-19.

1-3 år: Trenger 12-13 timers søvn, legges kl.18.30-19.

4-6 år: Trenger 11-11,5 timers søvn, legges kl.19.30.

Ellers er det bare å overleve den første uken med ny døgnrytme. Trøsten er at de aller fleste kommer inn i det. Og så er det vår!

Andre tips for god søvn

- Kutt ned på nettbrett og TV
- Slappe av før leggetid
- Dette er et velkjent råd for å få barn inn i søvnmodus, men kanskje enda viktigere nå som morgenene både blir lysere og mørkere på samme tid
- Skru på lys om morgenen
- Ikke tillat energidrikker til større barn og tenåringer