FOREBYGG FORKJØLELSE: Den kan både bli kortere og mildere hvis du får i deg riktig mat og drikke.
FOREBYGG FORKJØLELSE: Den kan både bli kortere og mildere hvis du får i deg riktig mat og drikke. Foto: (Foto: Side2)

- Slik forebygger ekspertene forkjølelsen

Kjenner du det kribler i halsen? Få Camilla og Helles tips til en forebyggende frokost.

Publisert

(SIDE2):  - Mine tips er å starte dagen med rågrønnsaker enten i en smoothie eller i en juice. Og prioriterer å ha sitron i som har baktreriedrepende effekt og ingefær hvor de aktive stoffene, gingeroler, i ingefæren hjelper mot betennelser, sier livsstilsveileder Helle Bornstein i Smart Trening til Side2.

Men dersom du verken har tid eller ork på morgenkvisten kan du komme unna med en enklere versjon som du gjør unna i en fei.

  - Drikk et glass temperert vann med sitron og ingefær oppi. Eventuelt tygg ingefæren ved siden av. Paprika er full av c-vitaminer og også fint å spise nå i høst.

Grønnsaker først og fremst

  - Mens du øker inntaket av grønnsaker, kutt ned på sukkerinntaket som påvirker hormonbalansen ved å gi blodsukkersvingninger. Dette inkluderer appelsin og fruktjuicer, spis grønnsaker først og fremst, råder Bornstein.

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.no mener en juice på morgenkvisten er det aller beste.

 - Hvis du ikke har juicemaskin så invester gjerne i en slik! Lag juice av eple, sitron og ingefær. Sitron er rik på C-vitamin som forkorter varigheten og hvor hardt du rammes av forkjølelsen.

Ingefær har bakteridrepende stoffer som kan være gunstig når du kjenner en forkjølelse kommer snikende.
Ingefær har bakteridrepende stoffer som kan være gunstig når du kjenner en forkjølelse kommer snikende. Foto: (Foto: Colourbox)

  - Styr unna sukker!

  - Spis sunt og næringsrikt slik at kroppen får styrket immunforsvaret sitt - da er du best mulig rustet mot at forkjølelsen springer ut i full blomst. Ha gjerne et kosthold rikt på grønnsaker, urter og krydder som, for eksempel hvitløk, så booster du immunforsvaret ditt. Det er så mange spennende egenskaper hos grønnsaker som hjelper oss å holde oss friske!

Det er lett å trøste seg med sjokolade og brus når man er syk, men det er på ingen måte et smart valg, mener Andersen.

  - Mat og drikke med mye sukker er ikke smart. Sukker kan hemme immunforsvaret ditt. Så når du føler du brygger på en forkjølelse er ikke tidspunktet for å trøste seg med brus og sjokolade, men heller koke opp en næringsrik grønnsakssuppe!

Nettstedet Ivillage.com har listet opp noen matvarer det kan være lurt å få i sge for å forebygge forkjølelse. Sjekk listen her;

Papaya og kiwi er proppfull av c-vitamin.
Ingefær er betennelsesdempende
Gresskarkjerner inneholder blant annet zink som hjelper immunforsvaret ved å fungere som en antioksidant og hindrer ødeleggelse av frie radikaler.

Rødbeter - Tilsett rødbeter i appelsinjuicen. Husk å bruke kokte rødbeter og sil juicen før den drikkes. Du får i deg masse antioksidanter og magnesium, samt folat.

Blåbær - Proppfull av antioksidanter og også en fin kilde til c-vitamin. Bruk bærene i gresk yoghurt for eksempel, sammen med honning og noen mandler..

Egg - Egg er mat som gir masse næring, og eggehvitten gir deg en god dose protein. Dersom du ikke orker å spise så mye hvis du føler deg dårlig og uggen kan egg være en god næringskilde.

LES HELE LISTEN FRA IVILLAGE HER.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.