BLOGG SHOUT Kjetilkokerkaal: 30.000 sølvpenger. (0)

Slik blir du god til å løpe

Enkle grep gjør at det går mye fortere framover.

Publisert

(Side2) Nå er våren endelig her, og rundt i landet er det mange som snører på seg joggeskoene. Det er selvsagt en god start, men om du vil se framgang er det noen enkle tips som kan hjelpe deg. Ikke minst er det å være bevisst på hvordan du løper viktig for å unngå skader. 

- Veldig mange har ikke peiling. De går bare ut og løper, kjøper seg nye sko, og tenker at nå blir det bra. Men jeg har opplevd at veldig mange blir utrolig inspirert av å få litt veiledning, sier Hanne Lyngstad, som er tidligere mellomdistanseløper, norgesmester, og nå løpeekspert i Adidas. 

- Ikke brems

Hun forklarer at mange finner ny motivasjon når de blir forklart hvordan de skal bevege seg mer effektivt. 

- Alle har jo sin løpeteknikk og sin egen stil, men det er noen viktige prinsipper som alltid gjelder. Det handler om å løpe mest mulig effektivt, sier hun. 

Uansett hvor god form du er i, er det noen ting alle bør jogge med. Det første er, kanskje ikke så overraskende, hvordan du setter beina. 

- Skal man løpe effektivt, bør man ikke bremse farten med å sette ned hælen og foten langt fram, men heller prøve å få foten mest mulig under hofta, forklarer hun. 

- Da må man reise seg litt opp, ha en stolt holdning, og få hofta fram. 

En del løpere kan også ha fordel av å ta kortere sted. Det er dessuten en ting mange lett misforstår. 

- Det handler ikke så mye om å være på tå - det gjør man spurter, eller løper veldig korte intervaller, men på for eksempel en halvmaraton, så handler det om å lande på flat fot. Da får du mindre belastning i lårene, leggene og knærne, sier hun.

Flere løpetips fra Hanne Lyngstad? Hanne blogger for Nettavisen og her kan du få enda flere løpetips!

Armene styrer

I tillegg til at du må sette beina riktig, må du altså løfte overkroppen og ha en god holdning. For hvordan du bruker overkroppen er avgjørende. Armene styrer både fart og retning. 

- Når man for eksempel skal løpe rolig langtur, for eksempel 45 minutter til en time, så skal det gå i avslappet tempo, kanskje i pratetempo. Da er det viktig at armene «bare er der», sier Hanne, og understreker at man ikke skal anstrenge seg.  

- Men, armene skal ikke henge rett ned. Du skal ha en vinkel på armene, bevege dem lett og ledig, og du skal kunne puste lett. 

Ved kortere økter og intervalltrening bør du bruke armene mer aktivt. 

- Da kan du ha litt mer bevegelse på armene. Det kan være viktig at armen går lenger bak, sånn at du får fram hofta, sier hun, men understreker at det kommer an på lengden og typen intervall du løper. 

- Løper du oppoverbakke, så er det viktig at du pumper armene litt mer fram og opp. Da vil også beina følge bedre med. Løper du nedoverbakke, så har du kanskje armene noe lenger ned, for å bremse farten litt, forklarer den tidligere friidrettsstjernen. 

SE HVORDAN DU LØPER RIKTIG I VIDEOEN OVER!

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.