BADEVEKTA er ikke den som bør avgjøre hvor bra du føler deg, mener personlig trener Tonje Melheim Næss.
BADEVEKTA er ikke den som bør avgjøre hvor bra du føler deg, mener personlig trener Tonje Melheim Næss. Foto: Privat

Personlig trener: - Jeg anbefaler aldri kundene mine å veie seg

Bildene av treningsblogger Kelsey Wells viser at det er dumt å henge seg opp i tallet på badevekten.

Publisert

(SIDE2): - Jeg opplever at åtte av ti kunder er opptatt av vekttallet. Ofte har de satt seg et mål om et tall på vekten, og så bare kjører de på uten å høre på sunn fornuft eller egen kropp.

Det sier personlig trener Tonje Melheim Næss, som også har en bachelorgrad i ernæring. Selv anbefaler hun aldri kundene sine å veie seg.

- Her digger jeg at mental trening og bevegelsesmestring har så god effekt. Etter hvert blir kundene flinkere til å drite i vekten. Hvem bryr seg uansett når du er råsterk på trening og har god og stabil energi gjennom dagen? Det er så utrolig synd at et tall skal fortelle deg om du skal sitte med en god følelse eller ikke.

LES OGSÅ: - Mat og trening har fått en slags «sexsymbol»-status

Veier åtte kilo mer - og er lykkeligere enn noensinne

De siste dagene har bildene av treningsblogger Kelsey Wells sirkulert på nettet. Etter Kelsey fødte sønnen sin, ønsket hun å gå ned i vekt. Hun satte seg et mål for hvor mye badevekta skulle vise, og begynte på et relativt intenst treningsprogram. Hun ammet i tillegg, og gikk ganske raskt ned i vekt.

Men etter hvert som hun fortsatte treningsprogrammet, begynte Kelsey å legge på seg. Nå veier hun åtte kilo mer enn det hun først satte som «idealvekten», og skriver på Instagram at hun er mer fornøyd enn noensinne.

- Ifølge mitt gamle jeg og mine feilaktige standarder, så har jeg mislykkes. Men heldigvis har jeg begynt å måle fremgangen min med ting som faktisk betyr noe: Styrke, prestasjon, helse og lykke.

View this post on Instagram

SCREW THE SCALE || I figured it was time for a friendly, yet firm reminder.🤗 YOU GUYS. PLEASEEEEEE STOP GETTING HUNG UP ON THE NUMBER ON THE STUPUD SCALE! PLEASE STOP THINKING YOUR WEIGHT EQUALS YOUR PROGRESS AND FOR THE LOVE OF EVERYTHING PLEASE STOP LETTING YOR WEIGHT HAVE ANY AFFECT WHATSOEVER ON YOUR SELF ESTEEM, like I used to. To any of you who are where I once was, please listen to me. I am 5' 7" and weigh 140 lbs. When I first started #bbg I was 8 weeks post partum and 145 lbs. I weighed 130 before getting pregnant, so based on nothing besides my own warped perception, I decided my "goal weight" should be 122 and to fit into my skinniest jeans. Well after a few months of BBG and breastfeeding, I HIT IT and I fit into those size 0 jeans. Well guess what? I HAVE GAINED 18 POUNDS SINCE THEN. EIGHT FREAKING TEEN. Also, I have gone up two pant sizes and as a matter of fact I ripped those skinny jeans wide open just the other week trying to pull them up over my knees.😂 My point?? According to my old self and flawed standards, I would be failing miserably. THANK GOODNESS I finally learned to start measuring my progress by things that matter -- strength, ability, endurance, health, and HAPPINESS. Take progress photos and videos. Record how many push-ups you can do, ect. And if you can, your BFP -- there is only a 5 lb difference between my starting and current weight, but my body composition has changed COMPLETELY. I have never had more muscle and less body fat than I do now. I have never been healthier than I am now. I have never been more comfortable in my own skin than I am now. And if I didn't say #screwthescale long ago, I would have gave up on my journey. So to the little teeny tiny voice in the back of my head that still said "😳wtf is this- not 140!?😭😩" last week when I stepped on the scale, I say SCREW. YOU. And I think you should probably say the same to your scale too. #byefelicia 👋🏼🚫⚖ . . #bbgprogress #transformationtuesday #fit #fitness #workout #fitmom #fitchick #fitfam #fitnesstransformation #beforeandafter #sweat #mysweatlife #girlswithmuscle #girlgains #strongnotskinny

A post shared by KELSEY WELLS (@kelseywells) on

Mål fremgang på andre måter

Melheim Næss skrev nylig et innlegg på bloggen sin om akkurat dette temaet, hvor hun blant annet forteller at vekttallet fort kan bli et stort stressmoment for mange.

IKKE LA badevekten bestemme. Kjenn etter hvordan du føler deg, sier Tonje Melheim Næss.
IKKE LA badevekten bestemme. Kjenn etter hvordan du føler deg, sier Tonje Melheim Næss.

- Én kilo fett, én kilo bomull og én kilo muskler veier det samme, men i kroppen vil kroppsfett bruke større plass på lagring enn det muskler vil. Du kan derfor oppleve at vekten står på steder hvil, samtidig som du både blir sterkere og strammere, skriver Melheim Næss.

Derfor anbefaler hun alltid at man finner andre måter å måle sin egen fremgang på. Om man ønsker å forholde seg til et tall, anbefaler den personlige treneren heller å bruke målebånd, men selv er hun mest fan av disse metodene:

1. Kjenn etter hvordan klærne sitter.

2. Loggfør treningen din for å kunne feire egen fremgang. Kanskje greier du tre armhevinger i stedet for en? Kanskje løper du litt raskere?

3. Ta før/etter-bilder.

4. Kjenn etter hvordan du føler deg. Er det lettere å utføre vanlige gjøremål? Er du i bedre humør? Har du mindre søtsug?

- Ikke se på badevekten

Personlig trener Maren Erdvik, som skriver bloggen Fitliving, opplever også at PT-kundene i stor grad er opptatt av vekttallet.

- Kundene tar ofte kontakt med et spesifikt antall kilo de ønsker å gå ned. Jeg tenker derfor det er viktig å gi god informasjon, og snakke om hvor lite tallet på badevekten faktisk betyr. Jeg har hatt flere kunder som har endt opp med å kaste ut hele vekta, og kun målt fremgangen ved å bruke målbånd, kjenne på hvordan kroppen føles, hvordan klærne sitter og ved å kjenne på generell velvære i egen kropp, sier Erdvik til Side2.

MAREN ERDVIK opplever ofte at kunder kommer til henne med et spesifikt mål for tallet på badevekten.
MAREN ERDVIK opplever ofte at kunder kommer til henne med et spesifikt mål for tallet på badevekten. Foto: (Foto: Victoria Nevland)

Erdvik, som også er sykepleier og har kostholdsveilederutdanning fra NIH, understreker at det er helt normalt å legge på seg litt når man trener styrke.

- Muskler veier mer enn fett, men tar mindre plass. Det vil si at man kan bli mindre og smalere, men likevel veie det samme, eller kanskje øke litt i vekt. Det er et strålende eksempel på hvorfor man ikke skal se seg blind på badevekten, og spør du meg, mener jeg at man ikke bør se på den i det hele tatt, sier Erdvik.

- Tallet på badevekten ødela hele dagen hennes

Akkurat som Melheim Næss, anbefaler heller ikke Erdvik kundene sine å veie seg ukentlig. I stedet anbefaler hun dem å bruke målbånd.

- Jeg opplever at de synes dette er mer behagelig, og flere kunder har sagt at det er befriende å slippe å forholde seg til den badevekta. En kunde fortalte meg at tallet på badevekten kunne ødelegge hele dagen hennes, og det synes jeg er forferdelig trist. 

LES OGSÅ: 5 ting du ikke bør gjøre etter treningsøkta

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!