Marit Bjørgen blir mamma i desember.
Marit Bjørgen blir mamma i desember. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

- Mye lettere for en toppidrettsutøver å komme tilbake i form

Personlig trener og jordmor har troa på Marit Bjørgens mål om comeback.

Publisert

(SIDE2): - Mange toppidrettsutøvere er raskt tilbake, og fikser det helt fint, sier Siri von Krogh, jordmor og redaktør for altformamma.no.

Personlig trener og programleder Johanna Grønneberg tror også det er mye enklere for en toppidrettsutøver å komme raskt tilbake i jobb, sammenlignet med en «vanlig» person.

-  Jo bedre form du er i når du er gravid, jo lettere er det. Men det er ikke alle som klarer å trene gjennom svangerskapet, uavhengig av om du er toppidrettsutøver eller ikke. Marit Bjørgen kan også føle seg i dårlig form, og kaste opp, sier Grønneberg.

Hun har også skrevet boken «Etter fødselen – det alle glemte å si», og blogger på «Girls in shape».

I går, tirsdag, bledet kjent at langrennsdronningen Marit Bjørgen (35) er gravid. I desember blir hun og samboeren Fred Børre Lundberg foreldre.

Og et naturlig spørsmål som dukket opp med den gode nyheten, er om og når hun kommer tilbake i skisporet.

Foto: Skiforbundet (NTB scanpix)

- Det blir ikke så mange skirenn til vinteren, det gjør det ikke, men jeg har lyst til å komme tilbake i 2017 hvis ting fungerer bra, sier hun ifølge NRK.

Hun har et klart mål for 2017.

- Jeg har en plan om å komme tilbake. Målet er VM i Lahti, påpeker Bjørgen overfor TV 2.

Jordmor Siri von Krogh.
Jordmor Siri von Krogh.

I jobb etter graviditet

Jordmor von Krogh synes det er fint at kvinner setter seg mål om å komme tilbake i arbeidslivet når man er blitt mor:

- Det tror jeg er helt greit. Det er ikke noe problem, men man bør ta høyde for at ting kan skje og endres etter hvert – at man ikke skal nå målet sitt for enhver pris. Mange toppidrettsutøvere er raskt tilbake, og fikser det helt fint. Kroppen bruker cirka 12 uker på å restituere seg etter en fødsel. Da er livmoren tilbake i normaltilstand, men så lenge man ammer er man litt hormonelt mentalt på tur, sier hun og legger til:

- Når det gjelder Marit Bjørgen og hennes mål, så tenker jeg at mannen er en del av støtteapparatet, og at de da blir en liten familie som reiser rundt. Det er hyggelig. Skulle hun reist alene så hadde det vært vanskeligere, men vil tro at når man har med seg mann og barn på jobb, så fungerer det veldig bra.

- Tar tid å bli kjent

Men det er ikke bare fysisk kroppen forandrer seg etter en graviditet og fødsel, det skjer også mye psykisk.

- Du blir påvirket av hormonene. Hormonene er egentlig en fysisk og konkret ting, men det påvirker psyken din også kraftig. Man blir svingete i humøret de første dagene etterpå. Det tar naturlig nok tid å samle seg etter en graviditet og fødsel, man er sliten. Men å være sliten er helt normalt, sier von Krogh og legger til:

- Noe som også er viktig å huske på er at selv om man har båret fram et barn, så er det et selvstendig individ. Det tar tid å bli kjent. Dette kan noen blande med at morsfølelsen mangler, men det tar noen dager å bli kjent.

von Krogh sier også at når du er blitt mor, så er du mer instinktdrevet enn ellers i livet, og hvordan det slår ut på en toppidrettsutøver synes hun er vanskelig å si noe om.

- Hvordan de er vant til å håndtere instinktene sine vet jeg ikke, men de er jo vant til å kjenne på kroppen sin og motivere seg. Det kan være en fordel. Mange er fjerne fra kroppene sine, men det tror jeg ikke Marit Bjørgen er.

- Du føler deg ikke sterk

Johanna Grønneberg har ofte kunder som ønsker å komme tilbake i form etter en fødsel, og påpeker at det er flere ting det er viktig å tenke på.

- De vil tilbake i form, og ha tilbake kroppen som før de fikk barn. Noen ganger kan man få en sterkere kropp igjen, men det er ikke alltid man kan få tilbake den samme formen. Man kan slite med ting man ikke vet at man sliter med, som for eksempel delte magemuskler. Har man delte magemuskler, er det viktig å gjøre spesifikke øvelser for å få dem til å møtes igjen, sier PT-en, og fortsetter:

- En annen ting er at når man er gravid så produserer kroppen et hormon som heter Relaxin, som får alle ledd til å bli løse, slik at fødselen skal gå lettere. Dette hormonet kan faktisk være i kroppen opptil seks måneder etter at man har født. For mange som mener de er blitt store og har mistet muskler, så kan det bare være at leddene er «løse» så du føler deg ikke like sterk.

Grønneberg påpeker nemlig at det er veldig individuelt hvor raskt man kan begynne å trene igjen etter et svangerskap. Det kommer an på person og fødselen.

- Jeg er ikke tilhenger av å si noen tid når det gjelder dette. Det skaper bare et press hvis man ikke er klar. Noen føler for å begynne tidlig, andre senere. Man kjenner godt selv når man kan begynne å trene, i tillegg til å høre på når det er greit ifølge legen sin.

Dumt med krav

Samtidig mener den personlige treneren at det generelt er mye enklere å komme i form for en toppidrettsutøver. Hun synes også det er helt greit at både Bjørgen og andre setter seg et mål om å komme tilbake i arbeid.

- Mål er utrolig fint å ha. Krav derimot er noe av det dummeste du har!

- Å kreve for mye av seg selv er umulig, det er mye som spiller inn som du ikke har kontroll på. Dette kan være psyken, at noen har et lett svangerskap og klarer å holde seg i form, mens andre ligger rett ut uten å klare og bevege seg.

Ble du engasjert av denne saken? Lik oss på Facebook for å bli tipset om flere lignende saker!

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!