Foto: iStock

Hvorfor du ikke bør trene når du er fyllesyk

Helsepersonell mener du bør holde deg unna treningssenteret hvis du har en skikkelig dagen derpå.

Publisert

Har du vært skikkelig på fylla, tipper vi det frister minimalt med en tur på treningssenteret dagen derpå. 

Men - nå har vi en gladnyhet til dere som ser etter en god unnskyldning for å skippe treningstimen dagen derpå. 

Flere kilder innenfor britisk helsevesen uttaler nemlig til Huffington Post at det finnes flere kroppslige årsaker til hvorfor man ikke bør trene når man er fyllesyk.

Mark Leyshon, forskningsansvarlig ved Alcohol Concern, en britisk veldedighetsorganisasjon som jobber for å motvirke problemer som skyldes alkohol, sier at evnen til å prestere på treningssenteret vil reduseres om man går dit etter en fuktig kveld på byen. 

- Alkohol gjør at nyrene våre produserer mer urin, noe som forårsaker dehydrering som kun blir verre med trening, noe som igjen fører til redusert prestasjon, sier han til avisen. 

Les også: Stadig færre unge prøver alkohol - flere sliter med psykisk press

Påvirker blodsukkeret

Lege Sarah Jarvis, som er den medisinske rådgiveren til den lignende organisasjonen Drinkaware, sier at alkohol påvirker hvordan leveren vår slipper ut glukose fra lagrene i kroppen, noe som gjør at du kan få lavt blodsukker. 

Lavt blodsukker fører til at kroppen fortere kan bli sliten, og fordi trening krever at blodsukkeret er høyere for å kunne gi deg energi, kan prestasjonene dine bli påvirket dersom leveren din ikke lager nok glukose. 

Har du planer om å ta deg en fest i helgen, mener helsepersonell at du bør droppe økten på treningssenteret neste dag. 
Har du planer om å ta deg en fest i helgen, mener helsepersonell at du bør droppe økten på treningssenteret neste dag.  Foto: Istock

- Kan øke risikoen for ujevn hjerterytme og skader

- Mest bekymringsverdig er det at alkohol kan øke risikoen for ujevn hjerterytme, forklarer Sarah Jarvis. 

- Det er en risiko som betraktelig kan øke under trening i opptil to ganger etter at man har drukket tett. Dette er fordi aktiviteten alene øker hjerterytmen og med mye alkohol i systemet, kan det øke stresset du påfører hjertet. 

Hun oppfordrer til å droppe drikkingen hvis man planlegger en tur på treningssenteret neste dag. 

Enda verre er det å trene hvis du fortsatt er påvirket av alkohol. 

- Koordinasjonen din kan bli påvirket og det er mer sannsynlig at du ikke skjønner hvor grensene dine går, for eksempel hvis du løfter vekter. Dette kan gjøre det mer sannsynlig at du pådrar deg en skade eller forstrekker noe, som kan sette deg ut av spill enda lenger, sier hun. 

Les også: Disse kjendisene drikker ikke alkohol

Og denne: Undersøkelse: - Folk som trener har mest sex

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!