VIKTIG Å HUSKE PÅ: Å drikke vann når man er i aktivitet i varmen er viktig - men hvorfor? Det gir vi deg svaret på i denne artikkelen.
VIKTIG Å HUSKE PÅ: Å drikke vann når man er i aktivitet i varmen er viktig - men hvorfor? Det gir vi deg svaret på i denne artikkelen. Foto: Getty Images

Helse

Dette skjer med kroppen når du blir dehydrert

Du består av minst 50 prosent vann – derfor er det ikke så rart at mangel på væske får konsekvenser for hele kroppen.

Publisert Oppdatert

Sommervarmen er på full fart inn i landet og den kommende helgen og deler av neste uke er det meldt strålende sol og temperaturer opp mot 30 grader flere steder. Endelig, tenker kanskje mange solhungrige nordmenn.

Skal du ut i sola og varmen, er det viktig å huske på en del ting for å unngå å bli både solbrent og dehydrert. I denne artikkelen vil vi ta for oss det siste med hjelp fra ekspertene våre.

For hva skjer egentlig i kroppen når du ikke får i deg nok væske?

Våre eksperter

Mari Eskerud er autorisert klinisk ernæringsfysiolog utdannet ved Universitetet i Oslo. Hun er forfatter av boken «Sunn og Frisk med Sensitiv Mage», og jobber til daglig som produktspesialist i Nestlé Health Science og mottar pasienter på A Klinikken.

Thomas Olsen jobber som PhD-stipendiat ved Avdeling for ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har mastergrad fra Universitetet i Bergen i human ernæring, og har tidligere jobbet som ernæringsveilder, foreleser og høyskolelektor.

Dette skjer ...

… i hodet

Visste du at hjernen din består av rundt 85 prosent væske? Dermed er det ikke så merkelig at du kjenner det i hodet når du får i deg for lite drikke. Svimmelhet og hodepine er typiske tegn på at du er dehydrert, og det er også vanlig å bli sliten og forvirret.

Ved alvorlige tilfeller av dehydrering kan det oppstå verre mentale symptomer, samt søvnforstyrrelser, men heldigvis skal det en god del til for at en voksen, frisk person skal bli ekstremt dehydrert. Det er likevel viktig å ta væskeinntaket på alvor, så pass på at du får i deg drikke jevnlig gjennom dagen for å sikre at hjernen fungerer optimalt.

... med musklene

Dehydrering kan føre til at du får muskelkramper. Når du blir dehydrert synker blodvolumet i kroppen, blodet beveger seg saktere og det blir vanskeligere å frakte oksygen og næring til musklene i tide, noe som gjør at du få kramper. I tillegg kan mangel på væske påvirke vannmengden i blodet, noe som blant annet kan gi ubalanse i elektrolyttkonsentrasjonen i blodet.

Dette kan påvirke hvor effektivt musklene arbeider og kan også føre til kramper. Det er derfor viktig å være påpasselig med å få i deg nok vann, både før og underveis i en treningsøkt med høy belastning eller i varmt klima.

Les også: Tre tegn på at du trener for mye

... med blodsystemet

Som nevnt tidligere kan væskemangel ha innvirkning på både blodvolumet i kroppen og hvor mye vann du har i blodet. Når du svetter eller kaster opp og ikke klarer å kompensere med å drikke nok, kan væskemangelen føre til at blodet blir tykkere.

Når blodet blir tykkere, blir det tyngre for hjertet å pumpe blodet rundt i kroppen, og du får høyere puls fordi kroppen jobber for å få blod ut til cellene. Dette kan få betydning under for eksempel kondisjonstrening, ved at det blir tyngre for kroppen å takle belastningen.

... med fordøyelsen

Dehydrering kan påvirke fordøyelsen på flere ulike måter. Når du har for lite væske i kroppen, vil kroppen prøve å kompensere ved å reabsorbere mer væske fra fordøyelseskanalen og ved å skille ut mindre væske som urin. Derfor kan dehydrering over tid gi forstoppelse og mørk urin.

I alvorlige tilfeller kan du også oppleve å kaste opp det du drikker. Samtidig kan diaré og oppkast være en årsak til at du blir dehydrert, og det er derfor viktig å alltid få i deg væske – også når du er syk. Hvis du er dehydrert kan det hjelpe å drikke små slurker ofte, framfor å drikke mye på kort tid – da vil kroppen holde bedre på det du får i deg.

... med hormonene

Kroppens væskebalanse styres i stor grad av hormoner. Når du står i fare for å bli dehydrert, stimuleres tørstesenteret i hjernen av hormonet angiotensin II slik at du drikker mer vann. Et annet hormon, Anti-diuretisk, signaliserer til nyrene at de skal skille ut mindre væske, og hormonet aldosteron ber kroppen holde på salt og væske når du begynner å bli dehydrert.

Alle disse prosessene har som mål å opprettholde væskebalansen i kroppen, men de hjelper kun i en begrenset periode. Til sjuende og sist er det å få i deg drikke det som gjelder!

VANSKELIGERE Å PRESTERE: Hvis du ikke får i deg nok væske, vil du ikke klare å prestere like godt på trening som hvis du hadde husket på å drikke nok vann.
VANSKELIGERE Å PRESTERE: Hvis du ikke får i deg nok væske, vil du ikke klare å prestere like godt på trening som hvis du hadde husket på å drikke nok vann. Foto: Getty Images

… med energinivået

Dehydrering kan gi slapphet og redusert energinivå. Kroppen består av 50–75 prosent vann og fungerer best når den er i balanse. Siden dehydrering påvirker alle organer i kroppen vil du ikke føle deg på ditt beste med en dehydrert kropp, og typiske symptomer er at du orker mindre, blir lettere sliten og mer irritabel.

Med andre ord kan mangel på nok drikke påvirke hvordan du føler deg og hva du orker på trening, men også ellers i hverdagen.

... med treningsprestasjoner

Så lite som én prosent væsketap vil kunne påvirke prestasjonsnivået ditt. Dehydrering oppstår når du mister eller bruker mer væske enn du klarer å erstatte, og når kroppen ikke er i balanse, vil den nedprioritere mindre viktige organer, som musklene, og heller prioritere hjernen og hjertet, for eksempel. Derfor kan dehydrering ha en negativ innvirkning på din treningsprestasjon, og det henger enkelt sagt sammen med at du blir fortere sliten.

Musklene vil også lettere få kramper, som igjen kan påvirke effektiviteten på en treningsøkt. Ideelt sett bør du tenke på vanninntaket ditt dagen før du skal prestere på trening, spesielt dersom du skal trene hardt eller i varmt klima. Pass også på å få i deg væske underveis i økten.

Les også: Dette skjer i kroppen hvis du bare drikker vann i 30 dager

Når er det alvor?

Lett dehydrering

De fleste av oss kan bli lett dehydrerte i løpet av en uke, det er normalt, og noe vi ikke merker stort til. Det kan komme av at du drikker for lite ved intensiv trening eller når du svetter mye på varme dager, enten fordi du trener eller jobber ute. Tørste og hodepine er gode kjennetegn på mild dehydrering, sammen med mørk urin, og du kan enkelt fikse det selv ved å drikke litt ekstra. Drikk gjerne noe som også inneholder elektrolytter, for eksempel Farris. Følg tørsten, det er kroppens måte å si ifra på. Da må du bare huske at denne følelsen kan være forsinket, og du bør passe på å drikke nok vann hele tiden.

Alvorlig dehydrering

Det finnes alvorlige tilfeller av dehydrering der det er viktig å være obs på symptomene og ta dem på alvor. Du kan for eksempel få veldig smertefull hodepine, bli kvalm og svimmel og oppleve at det blir vanskelig å orientere seg – da bør du kontakte lege.

Alvorlige tilfeller av dehydrering kommer ofte av langvarig diaré og oppkast eller andre sykdommer, som diabetes, og symptomene er ofte de samme som ved lett dehydrering, bare verre. Tørste, svimmelhet, mørk urin og utmattelse er vanlige symptomer. Slik dehydrering bør behandles på sykehus.

Fun fact!

Kaffe er ikke vanndrivende, slik mange tror. Koffein i seg selv har en lett vanndrivende effekt, men kun i store mengder. Folk som drikker kaffe daglig mister altså ikke væske som følge av kaffeinntaket. Det endrer selvsagt ikke at vann er den beste tørstedrikken!

Ukjente symptomer

Friske mennesker vil normalt ikke ha problemer med å kjenne igjen symptomene på lett dehydrering, og første tegn er ofte at du blir tørst. De andre symptomene er også velkjente for de fleste, men det finnes også symptomer på væskemangel som ikke alle vet om.

Et av disse symptomene er at du kan bli tørr i hud og i slimhinnene. Mange tenker at du blir dehydrert når du svetter mye, men i alvorlige tilfeller vil huden faktisk være tørr. En god test er å klype i huden på hånden. Dersom den ikke går tilbake til sin opprinnelige form, men blir stående som et «telt», kan det være et tegn på dehydrering.

I tillegg kan du oppleve at slimhinner, som øyne og nese, blir tørre, og noen blir også tørre i munnen og får dårlig ånde.

Generelt sett er dehydrering relativt enkelt å oppdage, og hvis du vet hva du skal gjøre er det stor sjanse for at du klarer å unngå de alvorlige tilfellene.

Flere kilder: nrk.no, mayoclinic.org, mercola.com, nhi.no.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!