FARGERIK DRIKK: Hjemmepresset fruktjuice og smoothies er både sunt og godt, men hva er egentlig sunnest av hjemmelaget juice og hele frukter?
FARGERIK DRIKK: Hjemmepresset fruktjuice og smoothies er både sunt og godt, men hva er egentlig sunnest av hjemmelaget juice og hele frukter? Foto: Kasawa (Colourbox)

Gjør du dette, mister du C-vitamin

Dette er ikke nødvendigvis gode nyheter for juicedrikkere.

Publisert

(SIDE2):  Mange synes det smaker bedre med juice og smoothies fremfor å spise frukt og grønnsaker. Men hva skjer egentlig med vitamininnholdet når du putter disse i blenderen?

Kjemiske reaksjoner

- Når man putter frukt og grønt i en blender så er det et større eller mindre tap av vitaminer, avhengig av forholdene, sier forsker Pia Knuthsen til Videnskab.dk. Hun forsker på næringsinnhold i matvarer på Fødevareinstituttets Avdeling for Fødevarekemi ved Danmark Tekniske Universitet. Ifølge Knuthsen vil omgivelsene påvirke vitamininnholdet når du lager juice og smoothies.

SUNT: Sørg for å få med fruktkjøttet når du lager smoothies og fruktjuice.
SUNT: Sørg for å få med fruktkjøttet når du lager smoothies og fruktjuice. Foto: Kasawa (Colourbox)

- Dette er fordi blenderen skjærer opp ingrediensene i mindre biter og dermed blir vitaminene utsatt for oksidasjon og andre påvirkninger fra omgivelsene sammenlignet med når en frukt eller grønnsaker er i hel tilstand, sier forskeren. 

- Når man har frukt og grønt i blenderen er det noen av vitaminene som går fra å være i aktiv form til å ikke være i aktiv form, altså uten vitaminvirkning.

Et eksempel er askorbinsyre, bedre kjent som vitamin C.

- Når askorbinsyre blir utsatt for oksygen blir det til dehydroaskorbinsyre, som igjen kan bli til diketogulonsyre, et stoff som overhodet ikke har noen vitaminvirkning, mener forskeren.

Ikke alle vitaminer mister sin virkning

Professor Lars Porskjær Christensen har i flere år forsket i plantefysiologi og bioaktive stoffer. Han er enig i at noen vitaminer blir brutt ned i kjemiske reaksjoner når de blir utsatt for oksygen og lys, men han har likevel gode nyheter.

- Det er ikke alle vitaminene som går tapt. Vitaminer i frukt og grønnsaker finnes i planteceller. I blenderen blir celleveggen og membranenene delvis ødelagte slik at vitaminene blir frigjort, sier Porskjær Christensen.

- Mange av de vitaminene vi får i oss når vi spiser hele frukter og grønnsaker går rett igjennom systemet uten at vi får glede av dem. Kroppen har nemlig store problemer med å ta opp de vitaminene som finnes frukt og grønnsaker hvis vi spiser dem ubearbeidet, forklarer professoren.

- Dette skyldes at plantecellene må brytes ned. Men siden det ofte er vanskelig, passerer de fleste vitaminer og andre innholdsstoffer ubearbeidet gjennom tarmsystemet og kommer ut med avføringen.

Blenderen ødelegger altså celleveggene slik at det blir lettere for kroppen å ta opp vitaminene.

– Etter en tur i blenderen vil de mest fettoppløselige av vitaminene faktisk bli tatt opp allerede i munnhulen, sier Porskjær Christensen.

Drikk juice med fruktkjøtt

At man putter frukt og grønt i blenderen er dermed ikke så dumt, men hva med ferskpresset juice?

Forsker Jens Rikardt Andersen studerer næringsstoffer på Københavns Universitets Institut for Idræt og Ernæring. Han sier at hjemmelaget ferskpresset juice kan være et godt tips til å få i seg de gode næringsstoffene fra frukt og grønt, men vær likevel bevisst på å få med fruktkjøttet.

- Hvis du får med alt sammen, også fruktkjøttet, så får du alle fordelene. Men hvis du sorterer bort kjøttet mister du også de fleste vitaminene, forklarer han.

Det samme gjelder for mange av juicevariantene fra butikkhylla.

- Mye av den juicen man kjøper i butikken er filtrert for å bedre holdbarheten. Da er det bare saften igjen og man fjerner det som er inne i plantecellene. Med andre ord, man fjerner vitaminene, ifølge professoren. 

- Det er fortsatt noe igjen av de vannløselige vitaminene som finnes i juicesaften. Men jeg anbefaler å velge fruktkjøtt fremfor bare saften hvis man ønsker flest mulig vitaminer.

Andersen påpeker også at mange av de juicene man kjøper er tilsatt ulike konserveringsmidler og at man heller ikke vet hvordan disse påvirker vitamininnholdet. 

Hva med mineraler og fiberinnhold?

Hva skjer så med fiberinnholdet og mineralene når frukt og grønt blir puttet i blenderen eller juicepressen?

Ifølge de danske forskerne vil ikke innholdet av fiber endres, men vær likevel bevisst på å få med fruktkjøttet da det er her det største fiberinnholdet befinner seg.

I likhet med vitaminene så finnes mineralene i plantecellene. Når du hakker opp frukt og grønt vil disse også bli mer tilgjengelige og mineraler er mer stabile enn vitaminer når det gjelder påvirkning av lys og oksygen.

Så hva er da sunnest, hele fukter og grønnsaker eller hjemmelaget juice? Ja takk, begge deler. Forskerne anbefaler at man spiser og drikker litt av hvert, og at man varierer mellom ulike frukter og grønnsaker. Spis de hele, men gjerne også i form av smoothies og hjemmepresset, ufiltrert juice, skriver Videnskab.dk. Og husk å bruke hele produktet, da er det størst sjanse for å få i seg flest mulige vitaminer og helsefremmende stoffer.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!