SLIK FÅR DU SOVNE RASKERE: Vi har alle lyst på en god natts søvn, og har derfor samlet sammen våre beste tips til hvordan du kan sovne fort.
SLIK FÅR DU SOVNE RASKERE: Vi har alle lyst på en god natts søvn, og har derfor samlet sammen våre beste tips til hvordan du kan sovne fort. Foto: Piotr Marcinski / EyeEm / Getty Images

Helse

Fem gode tips for å sovne fort

Fordi vi vet hvor irriterende det er å ligge i senga og ikke få sove.

Publisert Oppdatert

Vi har alle vært der - man ligger i senga og har egentlig tatt kvelden, men det er helt umulig å få sove.

Ifølge Norsk Helseinformatikk (NHI), har omkring 10 prosent av den voksne delen av befolkningen søvnforstyrrelser. Enda flere plages i forbigående perioder, eksempelvis hvis man sliter med stress, forbigående sykdom eller døgnrytmen forstyrres.

Dersom du mistenker at du har alvorlige søvnproblemer, bør du vurdere en tur til legen for en ordentlig undersøkelse. Er du derimot som oss - og innimellom bare har litt mye å tenke på og dermed ikke klarer å sove - har vi samlet sammen noen tips til deg.

Les også: Disse fem årsakene kan være grunnen til at du sover dårlig

1. Søvnekspertens første bud for en bedre natts søvn - og å sovne fort

Du synes kanskje det er kjedelig, men dessverre: Det beste tipset fra søvneksperten Nancy H. Rothstein, foreleser ved NYU og spesialisert innen søvn og velvære, er rett og slett å droppe mobilen før sengetid.

- Hvis det er mulig, lad telefonen din et annet sted enn soverommet, så du kan lade i sengen! Legg i alle fall fra deg sengen på andre siden av rommet, slik at du ikke ser den i sengen, sier hun til Hello Giggles.

Hun oppfordrer til å gå til innkjøp av en god, gammeldags vekkeklokke i stedet for å sette alarm på telefonen.

I tillegg bør du lage ditt eget ritual med dempet lys, som enten inneholder meditasjon, yoga, eller bare rett og slett å drikke en varm, koffeinfri drikk.

2. Reduser aktivering om kvelden og natten

Helsenorge.no har flere gode råd til hva du kan gjøre for sengetid for å legge til rette for å sove bedre.

Blant disse finner vi:

- Unngå koffeinholdige drikker etter klokken 17. Dette innebærer kaffe, te, cola og energidrikker.

- Unngå nikotin.

- Bruk soverommet til søvn, og ikke ha med deg mobil, PC eller nettbrett.

- Sørg for at soverommet ditt er mørkt, stille og passe temperert.

3. Et godt triks fra det amerikanske forsvaret

I boken Relax and Win: Championship Performance fra 1981 kunne det amerikanske forsvaret avsløre et triks utviklet for å sørge for at piloter fikk søvnen som er helt nødvendig for å kunne fungere godt i tjeneste, skriver Country Living.

Trikset skal ha så mye som 96 prosent suksessrate etter seks uker med trening, og går som følger:

- Start med å puste sakte og dypt mens du slapper av med musklene i ansiktet.

- Slapp av i kroppen, og start med å senke skuldrene så lavt som overhodet mulig.

- Mens du puster rolig, slapper du av i overkroppen og gjør det samme i beina.

- Når du har slappet av i kroppen i ti sekunder, rensker du hodet ved å forestille deg et av tre følgende scenarioer: a) Du ligger i en kano på en rolig sjø med blå himmel over deg. b) Du ligger i en varm hammock av svart fløyel i et bekmørkt rom. c) Si til deg selv: «Ikke tenk, ikke tenk, ikke tenk» i ti sekunder.

Verdt et forsøk i alle fall!

4. Legg deg og stå opp til samme tid - og ikke sov på dagen

Søvnforsker Mari Hysing, som holder til hos Uni Research Helse, har tidligere uttalt til Det Nye:

– Søvn er viktig for å kunne yte sitt beste dagen etter. God søvn gir overskudd, bedre oppmerksomhet og er bra for humøret. Generelt ser vi litt lysere på livet og utfordringer vi møter når vi har sovet godt. Når oppmerksomhet og konsentrasjon øker er det ofte positiv for skolearbeid og jobbfokus. God og tilstrekkelig søvn er derfor en god investering, sier søvnforskeren.

Du bør stå opp til samme tid hver dag hele uken, og også i helgene. Dette er viktig for at du skal føle deg søvnig når du ønsker å være søvnig, og føle deg våken når du ønsker å være våken.

5. Ha på deg sokker i sengen

Det høres kanskje rart ut, men en sveitsisk studie i tidsskriftet Nature, gjengitt av Huffington Post, råder til nettopp dette.

Varme hender og føtter var nemlig den beste forsikringen hvis man ønsker å sovne fort. Forsøkspersonene i studien plasserte en varmeflaske ved føttene når de skulle sove. Dette utvidet blodkarene, og forteller hjernen at det er sengetid ifølge Sleep.org. Når blodårene utvides i hender og føtter, distribueres varme rundt i kroppen og forbereder deg på søvn.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.