Foto: (Colourbox)

Dette skjer om du drikker kun vann i 30 dager

Fordelene er mange.

Publisert

(SIDE2): Ofte heller vi i oss drikke uten å tenke over hva det er vi drikker. Kaffe, te, brus, saft eller juice. Og mange av oss har sagt til oss selv at vi skal kutte ned på unødvendig inntak av slike drikker.

LES også: - Saft kan inneholde mer sukker enn brus

Men hva skjer med kroppen dersom man kun drikker vann, en hel måned?

Chris Bailey testet det ut, da han drakk kun vann i 30 dager. Dette er noe av det han satt igjen med:

- Man får hver dag i seg hele 400 kalorier via drikke. Det er åtte ting som trigger det vi velger å drikke, koffein er bra for fysiske prestasjoner. Hva du spiser og drikker er de som mest påvirker energinivået og kaffe og te er like hydrerende som vann. Drikk kaffe strategisk og ikke som følge av en vane, og koffein gjør deg fokusert, men mindre kreativ.

Under videoen som viser hvor mye sukker det er i saft, har vi listet opp sju andre fordeler med å drikke (nok) vann.

Screen9v2

1. Færre kalorier

En kopp kaffe eller te med sukker inneholder rundt 30 kalorier, mens en kaffe mocca inneholder hele 250 kalorier. Noe å tenke på når man skal unne seg noe på morgenen på vei til jobb. En halvliter cola, som fort er en fristelse om man har en hektisk dag, inneholder 210 kalorier.

Vann inneholder null kalorier (og enkelte hevder at kaldt vann faktisk forbrenner kalorier)

2. Hjernen fungerer bedre

Foto: (Faksimile/Youtube/TED talks)

Som resten av kroppen, består også hjernen av mye H2o, og ved å fylle på jevnlig vil også den være i bedre form og jobbe mer optimalt.

Det igjen er bra for konsentrasjonen og energinivået.

3. Bra for huden

Sliter du med uren hud, så kan det å droppe sukkerholdige drikker og heller velge vann, gjøre godt. Å unngå å bli dehydrert er også generelt bra for huden, og hjelper om man er grå og sliten.

4. På toalettet

Nok vann, kombinert med fiber, sørger for at det å gå på do er en smertefri og kjapp affære (bokstavelig talt!)

Du må muligens tisse litt oftere enn du er vant til, men det er i seg selv ikke negativt.

LES også: Slik får du overskudd til å takle 40-årenes mange fiender

5. Bedre metabolisme

Metabolisme handler om kroppens energiomsetning, og å drikke vann på morgenen er bra for nettopp dette. Drikker du en halvliter vann før du er ute døra, øker du de metabolismen med rundt 30 prosent, hos begge kjønn, viser en studie.

BEDRE PRESTASJON: Er du dehydrert, klarer du ikke prestere like godt.
BEDRE PRESTASJON: Er du dehydrert, klarer du ikke prestere like godt. Foto: (Foto: Colourbox)

6. Bra for hjertet

Er du veldig dehydrert, vil blodet bli tykkere og hjertet må jobbe hardere for å pumpe det rundt. En studie utført av Eden fant at det å drikke fem glass vann om dagen reduserer risikoen for hjerteinfarkt med 41 prosent, sammenlignet med to glass vann om dagen.

7. Bedre treningsutbytte

Du forbrenner ikke mer, men du orker mer. Eller tyngre.

Ernæringsfysiolog Sofia Antonsson har tidligere forklart overfor Side2 at man allerede ved lett dehydrering ser man at presterer 20 prosent dårligere på trening.

Vann er også moro utenfor kroppen. Se videoen under for å se hva som skjer om du heller ut vann i minus 40 grader:

Screen9v2

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!