SØVN: uten søvn dør vi - det er like livsviktig som mat og drikke.
SØVN: uten søvn dør vi - det er like livsviktig som mat og drikke. Foto: (Colourbox)

Dette skjer når du sover

Du snorker i nivå fire, og drømmer i fem.

Publisert

(SIDE2): I løpet av natten er du gjennom fem stadier hvert 90-110 minutt, og har tre til fem drømme-perioder.

Man husker sjelden så mye av dem, men med tanke på at vi sover cirka en tredjedel av livet vårt, eller 25 år, så blir det mange drømmer. Søvn er livsviktig for å overleve, like viktig som å spise, men likevel vet ikke forskerne så mye om årsaken til søvn.

MER om søvn: Dette er grunnen til at du rykker til rett før du sovner
OG her: 4 gode grunner til at du bør sove naken

Men hva vet de – hva skjer når vi sover?

Søvn deles inn i to faser – non-rapid eye movement (NREM) og rapid eye movement (REM), den førstnevnte utgjør 75-80 prosent av tiden vi sover. Det er i denne perioden man sover tyngst, mens det er i REM-fasen man drømmer mest livaktig.

NREM er viktig for å lagre hendelser og minner i langtidshukommelsen, samt det er da kroppens celler fornyes og repareres. Hva som er formålet med REM-søvn er man mer usikker på, men enkelte mener den hjelper oss med å håndtere dagens følelser og opplevelser. Under REM er kroppen midlertidig paralysert, noe som gjør det umulig å leve ut disse minnene (Noen som kjenner seg igjen når de har mareritt og ikke klarer komme seg unna?)

LES også: Så mye ødelegger kaffe nattesøvnen

Men det er altså fem stadier, som går i syklus. Her er de og varigheten deres:

Første nivå (1-7 minutter)

Du glir inn i søvnen, øyelokkene er tunge og du blir døsig. Hjernen er fremdeles ganske aktiv, og du våkner lett.

Andre nivå (10-25 minutter)

Du er inne i lett søvn. Øynet slutter å bevege seg under øyelokket, men du våkner fremdeles lett.

Tredje nivå (20-40 minutter)

Moderat søvn, og hjerne-aktiviteten avtar. I løpet av fasen oppnås dyp søvn, og det er vanskeligere å våkne.

Fjerde nivå (20-40 minutter)

Enkelte er usikre om det er forskjell på nivå tre og fire, eller om dette er en fase. På nivå fire er man i den dypeste søvnen, og det er svært vanskelig å vekkes. Musklene slapper av og pusten går sakte og rytmisk, noe som kan medføre snorking.

Femte nivå (10-60 minutter)

Etter den dype søvnen begynner hjernen å «starte opp igjen», og minner om hvordan den er i våken tilstand. Det er her man drømmer mest. Musklene er midlertidig paralyserte, og øynene beveger seg frem og tilbake, noe som har gitt navnet til fasen, nemlig REM.

Disse fem (fire) fasene går man altså gjennom flere ganger i løpet av en natt.

LES også: Den beste tiden på døgnet å ha sex når du er i 20, 30 og 40-åra