VIRKER DEN?  Aktivitetsmåler er vel og bra, men det er ikke alltid den inspirerer til mer egeninnsats, viser forskning.
VIRKER DEN?  Aktivitetsmåler er vel og bra, men det er ikke alltid den inspirerer til mer egeninnsats, viser forskning. Foto: (Colourbox)

Aktivitetsmålere får deg ikke til å gå ned i vekt

Det er én faktor som trumfer alt annet.

Publisert

(SIDE2): Har du skaffet deg en ny og fancy aktivitetsmåler, eller har den aktivert på mobilen?

Svært mange har etter hvert funnet ut at det er lurt å ha en aktivitetsmåler kombinert med en klokke på armen.

Og nylig lanserte klesprodusenten Reima en omstridt barnedress som via en bevegelsessensor skal overvåke ditt barns aktivitet.

- En sensor i klær for å holde seg aktiv, er en skremmende utvikling, sa tidligere løperikon og personlig trener Ingrid Kristiansen til Side2.

En faktor trumfet alt

Å måle aktivitet er den nye store greia. Men du skal ikke la deg lure, skal vi tro en ny stor forskerrapport.

Det er nemlig én faktor som trumfer alt annet.

Studien er den første, større studien rundt temaet måling av aktivitet og kalorier, og resultatet er slett ikke så oppløftende som hos andre mindre studier om samme tema. Studien varte i to år.

Ifølge The New York Times testet forskere ved University of Pittsburgh ut folk som var på diett og gikk med aktivitetsmålere og folk som ikke brukte dem i løpet av denne tiden.

Resultatet: Gjengen uten aktivtetsmonitor gikk ned mer i vekt enn de som brukte måler til daglig.

Stor forskjell i vektnedgang

Forskerne ved Physical Activity and Weight Management Research Center lot 500 menn og kvinner mellom 18 og 35 år, som kunne ta i bruk den nye teknologien, gå på diett i seks måneder. Alle personene gikk mye ned i vekt.

Deretter delte de gruppen i to. En gruppe fortsatte livet med aktivitetsmonitor som målte kaloriinntak og aktivitet. Den andre gruppen måtte måle sin aktivitet selv og skrive den inn på en nettside. Samtidig fikk de delvis oppfølging av veiledere underveis.

Foto: University of Pittsburgh

Personene som bare gikk med målere, gikk ned 3,6 kilo. Mens de som logget sin aktivitet selv gikk ned nesten 7 kilo i gjennomsnitt.

- Vi trodde, ved starten av studien, at det var de med aktivitetsmålere som ville gå ned mest. Og vi var definitivt overrasket over at forskjellen var så stor i vektnedgang, sier Professor John Jakcic  ved University of Pittsburgh. Jakcic var ansvarlig for studien.

Faktoren som trumfet alt var nemlig egeninnsats.

Den menneskelige faktor

Årsaken er sannsynligvis at aktivitetsmålere rett og slett ikke endrer oppførselen vår (nok) til at vi får den store effekten av dem. Forholdet du har til trening, spising, disiplin og midjemål blir ikke automatisk justert om du har en slik måler, skriver The New York Times.

Jakcic tror at aktivitetsmålerne også for en del  virket demotiverende. Når folk følte de ikke nådde sitt daglige mål, ga de litt opp.  Stikk motsatt av det aktivitetsmålerne forsøker å motivere til.

Mange følte også at målerne tok fra dem det personlige ansvaret å følge opp seg selv.

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!