GLAD HVERDAG: Hverdagen kan bli bedre med noen små rutiner som setter fokus på helsa.
GLAD HVERDAG: Hverdagen kan bli bedre med noen små rutiner som setter fokus på helsa. Foto: Lev Dolgachov ((Colourbox))

7 gode vaner for bedre helse

Små rutiner kan gjøre hverdagen sunnere og bedre.

Publisert

(SIDE2): Det å stupe ut døra og i tillegg tenke på at du møter en vegg av biler på vei til jobb, gir ikke den energien du gjerne vil starte dagen med.

Health Today har samlet disse små «rutinene» som skal gjøre at du får mest mulig ut av dagen og tiden din, med et positivt fokus.

Fem dype åndedrag før du starter dagen

Gjør det til en vane å stoppe opp og trekke pusten dypt før du «stiger ut i den nye dagen»

 - Ta fem dype pust ved dørsatokken, råder psykolog Elizabeth Lombardo, som snart gir ut boken Better Than Perfect: 7 Strategies to Crushing your Inner Critic and Creating the Life you Love.

Hun mener dype pust bidrar til å redusere stress, som igjen forårsaker sykdom.

Ta vitaminene sammen med tannpussen

Glemmer du å ta tranen eller andre tilskudd du skal ta daglig? Sett tranflaska på badet sammen med tannbørsten så er det lettere å huske...

Gjør klar de behagelige jobbklærne dagen i forveien

 - Ta på deg klær som gjør deg glad og får deg til å føle deg glad, råder treningspsykologen fra New York, Tom Holland.

Han har skrevet boka  Beat the Gym.

  - Dropp store klær som skjuler deg og velg heller klær som gjør en god jobb for deg og kroppen din, som er behagelige å ha på seg og som du føler deg vel i. Velg ut antrekket ditt kvelden før, slik du gjorde da du gikk på skolen. Så slipper du å lete gjennom hele skapet eller skittentøyskurven for å finne riktig BH hver morgen.

Lag din egen plass på treningstimen

Finn din egen plass på favorittimen din på trening.

 - Kanskje er lyset mer flatterende, du har fin oversikt over resten av lokalet, du hører treningsinstruktøren bedre, sier Tom Holland.

Han mener din egen lille plass gjør det mer sannsynlig at du faktisk holder deg til treningsrutinene dine. Det er ingen skam å være litt sær på din egen lille plass.

Ta en kakao hver morgen!

Trenger du kaffe for å starte dagen? Lag en mocca istedenfor, mener ernæringsfysiolog og fysioterapeut Steven Masley, fra Florida.

Han har skrevet boka The 30-Day Heart Tune-Up.

Ved å gi kroppen gode flavonoider fra mørk sjokolade hver morgen gjør du noe bra for hjertet ditt. Flavonoidene hjelper nemlig til med å øke blodsirkulasjonen både til hjernen og hjertet.

Stå og gå hver gang telefonen ringer

Gjør det til en rutine å reise deg og gå litt hver gang telefonen ringer. Å sitte i lange perioder av gangen (30 til 60 minutter) trigger en rekke reaksjoner som setter ned forbrenningen i kroppen, mener Tom Holland.

 - Selv om du trener regelmessig så skrus forbrenningen ned til nesten null dersom du sitter stille lang tid av gangen.

Bruk tanntråd i dusjen

Å huske på tanntråden skjer garantert oftere dersom du tar med deg tanntråden inn i dusjen! Når du vasker kroppen kan du samtidig ta en overhaling i munnen.

 - Puss tennene i dusjen, bruk tanntråd og bruk så dusjhodet til å fjerne bakterier fra tennene, mener tannlegen Jacquie Fulop-Goodling, fra New York.

En hånddusj fungerer som en vanntannpirker og fjerner bakterier fra tennene.