SØVNLØSE NETTER: Fins det noe mer irriterende enn å ikke få sove når man egentlig er stuptrøtt?
SØVNLØSE NETTER: Fins det noe mer irriterende enn å ikke få sove når man egentlig er stuptrøtt? Foto: (Foto: Colourbox)

5 tips til bedre søvn

Sliter du med søvnløse netter? Prøv noen av disse tipsene.

Publisert

(SIDE2): Å ligge våken når du egentlig trenger å sove kan være det mest irriterende som finnes.

Ofte er du trøtt, men det er akkurat som kroppen har bestemt seg for å overstyre signalene fra hjernen. Eller at hjernen blir lurt av de lyse kveldene, og ikke på noen måte er enig i at det er på tide å legge seg.

Tips som alltid går igjen i søvnsaker er å ha det helt mørkt på soverommet. Og dette er faktisk den raskeste måten å trigge produksjonen av søvnhormonet melatonin.

Melatonin er kroppens søvnhormon og dannes av serotonin og skilles ut av epifysen, også kalt konglekjertelen eller pinealkjertelen. Denne utskillelsen skjer under mørke.

I tillegg vet de fleste at det er en god idé å ha det behagelig kjølig på soverommet, droppe skjermbrett eller telefon rett før leggetid og i hvert fall ikke se på klokka på nattbordet som tikker i vei.

Helse- og livsstilsmagasinet SHAPE har også en rekke andre tips som skal få deg til å droppe og telle sauer.

Fjern alt som lyser

Det er ikke bare vekkerklokken som kan være forstyrrende når du skal sovne inn. Alt som lader, og lyser og blinker kan forstyrre innsovningen din og kvaliteten på søvnen. Så har du en elektrisk tannbørste som står til lading, eller en liten støvsuger i hjørnet som blinker, så fjern dette fra soverommet.

LES OGSÅ: - Det er lyst. Jeg får ikke sove

Prøv en kveldsrutine

Ofte blir vi liggende å bearbeide inntrykk, tankene kverner over bekymringer eller ting vi skulle ha gjort eller må huske. Det kan være fint å ha en rutine om kvelden for å stoppe kverningen og roe ned før kvelden. Dette er jo kjente tips for små barn, og kan hjelpe for oss voksne også. Vask ansiktet, ta en ansiktsmaske, ta deg en lang og varm dusj og kryp under dyna.

Tenk på noe hyggelig før du skal sove, for eksempel hvordan drømmeferien ville vært.
Tenk på noe hyggelig før du skal sove, for eksempel hvordan drømmeferien ville vært. Foto: (Foto: Colourbox)

LES OGSÅ: Slik får du sove bedre

Husk komfortable klær

Ha gjerne på deg lette og pustende materialer sommerstid og noe som holder deg varm vinterstid. Ikke ha på deg noe som strammer og dersom du ofte er kald på beina så ta på deg noen gode og varme sokker i mykt materiale.

Hold fargene nøytrale

Forskning viser at farger kan spille inn når vi vil slappe av. Derfor er det lurt å ha nøytrale farger på soverommet, som lysblå eller lavendel, snarere enn solgult eller sterk rosa.

LES OGSÅ: 6 søvntabber du ikke bør gjøre etter klokken 21

Tenk på noe hyggelig

Ikke hva du skal gjøre de neste dagene, men drøm deg bort til fjernliggende strøk, se for deg hvordan drømmeferien kan være og tenk på noe deilig, og beroligende.

Dersom ingen av disse tipsene fungerer kan du prøve en pusteteknikk, Dr. Andrew Weil sverger til -  som skal hjelpe kroppen og hjernen til å slappe helt av.

Pust godt ut med åpen munn, så lukker du munnen og puster inn gjennom nesen mens du teller til fire. Hold pusten mens du teller til syv og pust ut mens du teller til åtte.

Repeter tre ganger, hvis du fortsatt er våken.

Likte du denne saken? Lik oss gjerne på Facebook også!