Foto: (Foto: Colourbox)

5 ting du bør ha på skiva

En sandwich til lunsj kan være en kaloribombe.

Publisert

(SIDE2): Grovt brød er sunt, og grove baguetter er det heller ikke noe i veien med. Men så er det fyllet inni da.

SE OGSÅ: - Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder

Er du en av dem som synes det er vanskelig å plukke med deg en baguette eller sandwich og vite om den er sunn? Eller kunne tenke deg et par tips til hvordan spice opp matpakka på en sunn måte.

Ernæringsfysiolog Cynthia Sass gir deg råd i magasinet Time om hva du skal se etter.

Her er hennes råd:

BESTE VALG

1. Avocado

Avocado inneholder gode fettstyrer og er full av antioksidanter. Sammen med grønnsaker i en sandwich, kan avocado på brødet føre til at du opptår 13 ganger så mye antioksidanter.

LES OGSÅ: - Den «sunnere» varianten inneholder jo mer salt og mindre kjøtt?

2. Hummus

Hummus er nå brukt i mange sandwicher og det er en god ting. Hummus kan i mange tilfeller erstatte majones og trenger du litt farge, velg den med biter av grønnsaker i.

Foto: Oliver Hoffmann (Thinkstock)

3. Fersk basilikum

Basilikum har faktisk betennelsesdempende effekt. Den bekjemper E. coli og gir deg massevitamin A.

4. Løk

Løk er kanskje ikke en favoritt for alle, på grunn av lukten, men den er en god smakssetter og ikke minst har den samme betennelsesdempende effekt som basilikum. Løk balanserer også blodsukkeret og er godt for skjelettet. 

5. Eddik

Eddik er den beste smakstilsetteren du kan bruke, men du skal selvfølgelig ikke dynke brødskiva i det. En studie  Journal of the American College of Nutrition mente å bevise at eddikens egenskaper er fedmebremsende. Balsamico, rødvins- eller hvitvinseddik. Alt er lov.

LES OGSÅ:- Jeg gikk ikke ned i vekt med doble spinningtimer

VERSTE VALG

1. Hvitt brød

Denne sier seg vel selv, Styr unna sandwicher og baguetter og skiver med hvitt brød.

2. Behandlet mat

Salami, pastrami, pølser er godt, men ikke rent kjøtt. Dertil er de ofte fulle av salt og fett. Velg heller kylling om du skal velge kjøtt.

Foto: (Foto: Thinkstock)

3. Dressing

Dressing i form av rømme, majones og annet er som regel svært høy på kalorier. De er ofte fulle av fett og sukker og svært lite skal til for at kaloriinntaket blir høyt.

4. Ost som ikke er ost

Ost laget av andre ingredienser enn melk er vel strengt tatt ikke ost, men Sass mener du fint klarer deg uten denne type ost. Vel heller en vanlig ost, eller en kremost. Eller hva med guacamole.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!