FROKOST: Mange sliter med å rekke frokosten om morgenen, da er det kjekt med kjappe og sunne frokoster som er ferdig på null komma niks!
FROKOST: Mange sliter med å rekke frokosten om morgenen, da er det kjekt med kjappe og sunne frokoster som er ferdig på null komma niks! Foto: (Colourbox / Opplysningskontoret for Brød og korn)

5 sunne frokoster som lager seg selv

Dårlig tid? Det spiser du til frokost i morgen.

Publisert

(SIDE2): De fleste er vel kjent med at det fort kan bli litt dårligere tid enn det man hadde planlagt på morgenen. Når klokka ringer står du opp, tar en tur på badet, kler på deg, fikser håret og gjør klar sekken eller veska du skal ha med deg.

I det du skal til å sette deg ned så ser du på klokka og skjønner at tiden ikke strekker til for morgenkaffe og brødskive med stekt egg.

Spar tid

Da kan det være kjekt med en rask frokostløsning som samtidig er sunn, næringsrik og som rett og slett er med på å gi deg en god start på dagen.

For mange nordmenn er det brødskiva som er det naturlige frokostvalget, men det finnes også andre frokostalternativer som både kan være raskere og enklere å få i seg om morgenen. 

Et par skiver grovt brød med gulost og paprika er absolutt ikke et feil eller dumt frokostvalg, men disse fem mattipsene kan spare deg noen verdifulle minutter på morgenen hvis du stadig må hoppe over frokosten fordi tiden plutselig ikke strekker til. 

PÅFYLL: Få energi ved å starte dagen med en sunn smoothie.
PÅFYLL: Få energi ved å starte dagen med en sunn smoothie. Foto: (Colourbox)

Selvfølgelig kan man jo stå opp litt tidligere, men ofte er det planlegging som er nøkkelen for å få til en deilig frokost uten at matlagingen er det som stjeler tiden din på morgenen.

1) Tradisjonell havregrøt

Havregrøt er enkel, kjapp og billig frokostmat. Og det beste av alt er at du ikke trenger å stå på kjøkkenet for at maten skal bli klar. Mål opp gryn og ha over i en skål (mål gjerne opp kvelden før), tilsett vann eller melk og ha skåla inn i mikrobølgeovnen i 1-1,5 minutt og vips så var grøten klar. Strø gjerne over noen nøtter og bær.

2) Overnight oats

I likhet med tradisjonell havregrøt så er dette frokosten som lager seg selv. De siste årene har det blitt mer og mer populært med «overnight oats», eller kjøleskapsgrøt som det også kalles. Dette er perfekt som «mat-på-farten» og som du enkelt lager i stand kvelden før. Bland sammen havregryn med en yoghurt- og melkeblanding i en bolle eller lignende med lokk. Rist blandingen, topp med noen bær og nøtter, sett på lokket og la grøten stå i kjøleskapet over natten.

«FROKOST I EN GLASSKRUKKE»: Prøv ut kjøleskapsgrøt-oppskriften til Side2-blogger Bakekona.blogg.no.
«FROKOST I EN GLASSKRUKKE»: Prøv ut kjøleskapsgrøt-oppskriften til Side2-blogger Bakekona.blogg.no. Foto: (Bakekona.blogg.no)

Sjekk også ut Side2-bloggeren Bakekonas oppskrift til «overnight oats».

3) Frokostblanding

Det tar ikke mange minuttene å lage seg en skål frokostblanding med melk eller yoghurt. Utfordringen her kan kanskje være å finne en sunn og næringsrik frokostblanding som faktisk gir deg metthetsfølelse og holder blodsukkeret ditt stabilt de neste timene utover formiddagen. Ernæringsfysiologen Camilla Andersen forklarer på sine nettsider at det er lurt å ha tallet 13 i bakhodet fremfor å se etter Nøkkelhullet på frokostblandinger. Et godt valg når det gjelder frokostblandinger er at det er mindre enn 13 gram sukkerarter per 100 gram, ifølge ernæringsfysiologen. Videre bør det være mer enn 7 gram fiber per 100 gram og under 7 gram fett per 100 gram (se at mesteparten er umettet og ikke mettet). En hjemmelaget frokostblanding-versjon med nøtter, müsli, tørkede fruktbiter og bær er selvfølgelig også et alternativ. 

Les også: Hjemmelaget müsli uten for mye sukker
Les også: Deilig, hjemmelaget granola

5) Smoothies

Å lage en smoothies trenger ikke å ta lang tid, hvis du har alt klart. Selvfølgelig tar det noen ekstra minutter om du skal skrelle og dele opp frukt og grønnsaker, men i dag finnes det mange fryseposer med ferdigkuttet frukt og grønt samt bær som egner seg ypperlig til å lage smoothies. På morgenen heller du enkelt noen fryste fruktbiter og bær i blenderen sammen med litt yoghurt eller melk og «wroom wroom». Noen nøtter eller havregryn bidrar med enda flere av de gode næringsstoffene i tillegg til at du får en litt mer kornete konsistens.  La smoothiemikseren gå 1-2 minutter mens du fikser noe annet i morgenrushet og vips så har du frokosten klar.

4) Yoghurt

Har du yoghurt stående i kjøleskapet er dette et lettvint alternativ som du både kan spise hjemme, på vei til jobb eller når du kommer på kontoret. De sunneste yoghurtene er de som ikke inneholder tilsatt sukker og mye protein og kalsium teller positivt. Inneholder yoghurtproduktet ekte biter av frukt og bær av frukt og bær vil dette også trekke opp.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!