SUNN DESSERT: Ulike typer frukt bidrar med både vitaminer og mineraler som kroppen trenger.
SUNN DESSERT: Ulike typer frukt bidrar med både vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Foto: (Colourbox)

5 myter om frukt og grønt

Blir du tykk av å spise banan og avokado?

Publisert

(SIDE2): Kosthold og ernæring er temaer som engasjerer mange. Derfor er det ingen overraskelse at det også er mange som mener noe om hva man bør spise og drikke, samt kanskje hva man bør unngå.

Dette kan føre til mange myter om både matretter og enkeltprodukter, noe som kan få ernæringsekspertene til å rive seg i håret. 

Myte 1) Frukt inneholder mye sukker og er derfor usunt

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen som driver kostholdsveilederen SomeBody.no skriver på sine nettsider at det sies og skrives mye om sukkerarten fruktose, som også kalles fruktsukker.

Side2 har ved flere anledninger fått tips og råd fra ernæringsfysiologen og Andersen har blant annet snakket om hva slags saft hun vil anbefale til barna og at det ikke finnes usunn mat, bare usunne mengder.

Hun skriver at noen anbefaler at man ikke bør spise frukt, ettersom dette inneholder fruktose. Men selv om frukt er en kilde til sukker, så påpeker ernæringsfysiologen at frukt også er godt for helsa.

Til Opplysningskontoret for frukt og grønt forklarer Andersen at frukt bidrar med viktige vitaminer og mineraler og er derfor en viktig del av et sunt og variert kosthold. Samtidig påpeker hun at anbefalingen «5 om dagen» går ut på å spise 2,5 porsjoner frukt og 2,5 porsjoner grønnsaker, så det er ikke anbefalt å spise ubegrensede mengder frukt.

Også ernæringsfysiolog Dawn Jackson Blatner forteller at selv om frukt har et naturlig innhold av sukker så bidrar det også med flere viktige næringsstoffer.

- Spiser du frukt får du i deg blant annet vitamin C, fiber og antioksidanter. Det er mye smartere å få i seg sukker fra frukt fremfor godteri, forteller ernæringseksperten.

Myte 2) Frukt og grønt inneholder ikke like mange vitaminer og mineraler som før

Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt er dette ikke tilfelle i Norge. Matvarens innhold av næringsstoffer blir fulgt nøye opp gjennom nasjonalt og internasjonalt samarbeid.

I Norge er det Helsedirektoratet og Mattilsynet som har ansvaret for å følge med på dette og myndighetene har systematisk analysert både norske og importerte frukt og grønnsaker og ikke påvist noen nedgang i næringsinnholdet, skriver de på sine hjemmesider.

Myte 3) Banan og avokado er fetende

Banan tilhører de fruktene som inneholder noe mer kalorier per enhet, men det er fortsatt ikke mye å snakke om, skriver Bama på sine hjemmesider.

Ifølge kostveilederen somebody.no inneholder en middels stor banan cirka 91,3 kcal (83 kcal per 100 gram). Til sammenligning så inneholder et middels stort eple 66 kcal og en middels stor pære cirka 60 kcal.Banan inneholder også mer karbohydrater enn de fleste frukter, men nettopp derfor blir denne frukten sett på som ypperlig treningsmat.

Når det gjelder avokado så sier man at dette er en «fet frukt», men frukten er en god kilde til de sunne fettsyrene som er gunstig for oss. En avokado vil for eksempel være perfekt som et lite mellommåltid som kan bidra til en bedre og mer langvarig metthetsfølelse. Spis gjerne avokado hver dag, skriver Bama.

SUNT MED BANAN? Den gule frukten passer fint som påfyll både før og etter trening.
SUNT MED BANAN? Den gule frukten passer fint som påfyll både før og etter trening. Foto: Petr Malyshev (Colourbox)

I tillegg får du i deg både E-, B- og C-vitaminer og kalium når du spiser avokado.

Med andre ord, dette er deilige og sunne frukter du kan nyte med god samvittighet. Som Camilla Andersen understreker så handler det om mengder fremfor «ja»- og «nei-mat». Det er ikke ett enkeltprodukt som avgjør om du går opp eller ned i vekt, men det totale energiinntaket over tid.

Myte 4) Jo sterkere farge frukten eller grønnsaken har, jo mer vitaminer og mineraler inneholder den.

Det er en god regel å spise etter «regnbuens farger», men også lyse og hvite frukt og grønnsaker bidrar med mange viktige næringsstoffer. Tenk bare på grønnsaker som blomkål, hvitløk, kål og neper. For eksempel så blir kål ofte omtalt som «supermat», og blomkål er rik på antioksidanter, C-vitamin og folat. 

FARGER: Spis etter regnbuens farger, men ikke glem de hvite grønnsakene. 
FARGER: Spis etter regnbuens farger, men ikke glem de hvite grønnsakene.  Foto: Santhosh Kumar (Colourbox)

Myte 5) En multivitamin-tablett er like bra som å spise fersk frukt og grønt.

Camilla Andersen sier til frukt.no at det beste er å spise friske frukt og grønnsaker.

- Det finnes så mange stoffer i frukt og grønnsaker, sannsynligvis også stoffer vi ikke har oppdaget, og vi kan ikke være sikre på at vi klarer å isolere alle de gode egenskapene i en pille, sier Camilla Andersen til frukt.no.

Hun mener det derfor er best å spise friske frukt og grønnsaker, men legger til at et tilskudd i pilleform kan være aktuelt for de som ikke får i seg tilstrekkelig nok vitaminer og mineraler gjennom maten.

I TV2-programmet «Matagentene» tidligere i år uttalte klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Østberg Landaas de positive helsegevinstene er i det store og det hele knyttet til mat.

- Frukt og grønnsaker kan forebygge kreft, det kan ikke vitamintilskudd gjøre, sa hun. 

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!