Gi plass til lady Hitchcock

Helen Mirren og Anthony Hopkins briljerer som den store filmskaper og hans enda viktigere kone.

Publisert

Hitchcock - USA 2012. Regi: Sacha Gervasi. Med Helen Mirren, Anthony Hopkins, Toni Collette, Scarlett Johansson, Danny Huston, Ralph Macchio med flere

Aldersgrense 11 år

Dette med at det bak enhver mektig mann står det en enda mektigere kvinne, er ikke bare en klisjé. I enkelte tilfeller er den også sann. Men lite oppmerksomhet er viet mesterregissøren Alfred Hitchcocks kone, Alma Reville.

Når debutregissør Sacha Gervasi, som lagde dokumentaren «Anvil» for noen år tilbake, så skal berette historien om Hitchcock, tar han utgangspunkt i et viktig øyeblikk i hans liv. Da Hitchcock løsrev seg fra studio som ikke på noen måte ville finansiere en «skitten og usømmelig» historie som «Psycho». Og da han nesten holdt på å miste sin kone, Alma.

Ved å sentrere historien om en så kort del av Hitchcocks karriere, får Gervasi fokusert sin historie. Samtidig har han fått tak i to av filmverdenens beste skuespillere. Dette kunne blitt en relativt grei plankekjøring av en biografisk film, for direkte dypt analyserende er den aldri, men med Anthony Hopkins og Helen Mirren som filmens to store personligheter, er den blitt heidundrande underholdende. De to gjør forestillingen om Hitch og Alma til en fest for oss publikum.

I 1960 hadde den arrogante Hitchcock møtt veggen. Etter mange suksessrike filmer hadde han laget «Vertigo», en film som i ettertid er blitt en klassiker, men der og da gjorde det skuffende dårlig på kinotoppen. Hitchcock ville lage noe annerledes, noe råere. Og da han kom over historien om den nekrofile, incestuøse massemorderen Ed Gein, som i Joseph Stefanos manus og Hitchcocks film ble til den mer kjente Norman Bates.

Filmen fikk problemer allerede på manusstadiet med sensuren , ikke minst på grunn av den berømte dusjscenen med Janet Leigh og det at Hitchcock ville at de skulle vise et toalett som ble spylt ned.

Derfor finansierte Hitchcock med Almas velsignelse hele filmen selv ved å pansette huset. Vi får et intimt portrett av Alma og Hitch etter år med ekteskap. Hans hang til sine berømte «Hitchcock blondes», hans mer sleske sider, hans kontroll og voldsomme ego. Men vi får også et innblikk i Alma Reville, den geniale manusforfatter, redaktør og klipper, som skal ha stått bak flere av Hitchcocks snedige filmer, men som sjelden ble kreditert for det.

Hopkins og Mirren spiller på hverandre, sparrer som de er i en boksering og ytrer med veldig få ord den dype kjærligheten disse to menneskene tross alt hadde til hverandre i et liv fylt av spenning, Hollywood og svært jordnært hverdagsliv.

Et velkomment innhopp gjør også «Karate Kid»-Ralph Macchio i en liten rolle som manusforfatter Joe Stefano.

Innimellom bryter regissør Gervasi denne ordinære fortellerstilen med Hitchcocks egen ikoniske vri, nemlig at mannen selv snakker til publikum. Vi følger også Hitchcocks besettelse med morderen Ed Gein på skremmende vis, uten at vi skal avsløre for mye her.

«Hitchcock» er en film som lett kunne blitt et verk i en lang rekke forglemmelige biografiske historier på lerretet. Men med Anthony Hopkins og Helen Mirren, godt understøttet av sekretær Toni Collette, er «Hitchcock» blitt en deilig, briljant spilt og festlig film som du rett og slett vil kose deg med i kinosetet.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.