SØVNTRENING? Babyer trenger hjelp til å finne søvnen selv, mener søvnforsker Ståle Pallesen.
SØVNTRENING? Babyer trenger hjelp til å finne søvnen selv, mener søvnforsker Ståle Pallesen. Foto: (Foto: Colourbox)

- Søvntrening gir bedre søvn for barnet

Her er søvnforskerens beste tips til småbarnsforeldre.

Publisert

(SIDE2): Professor ved Universitetet i Bergen og seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for Søvnsykdommer, Ståle Pallesen hevder barn over 6 måneder kan ha god nytte av søvntrening.

  - Når babyen er 3-6 måneder kan babyen gjerne ligge på eget rom å sove. Dersom man bysser eller sitter på sengekanten når babyer er over 6 måneder lærer de ikke like godt å sovne inn på egenhånd, fordi stimuli som barnet assosierer med innsovning ikke lenger er tilgjengelig sier han til Side2.

Dette kan igjen føre til at de blir mer urolige om natten, forklarer forskeren.

 - Dersom barnet våkner om natten så kan det ha problemer med å sovne inn alene og har da lettere for å rope og gråte. Hele poenget med søvntrening er å redusere oppvåkninger som dette, for barnet. Slik at barnet kan få en rolig søvn om natten, sier han til Side2.

Søvnforsker Ståle Pallesen mener søvntrening fungerer fint for små barn som skal sove godt om natten.
Søvnforsker Ståle Pallesen mener søvntrening fungerer fint for små barn som skal sove godt om natten. Foto: (Foto: Privat)

 - Føles helt urimelig for meg

Tirsdag skrev Side2 saken: - Babyer gråter ikke fordi de har lyst der blogger Jona Runarsdottir snakker om hvordan mange hun har møtt mener babyer bør bli tvunget inn i faste rutiner så fort som mulig, og sove og spise etter de voksnes tidsskjema. 

- Dette føltes helt urimelig for meg. En nyfødt har levd i ni-ti måneder i mors liv med konstant nærhet, og har aldri opplevd sult eller ensomhet. Og så skal de plutselig drilles på å bli «selvstendige» når de er helt ferske i verden? Jeg har aldri forstått logikken i at et menneske liksom skal lære å bli trygg ved å føle seg utrygg. Det å være tilstede for den nyfødte med mat og kos, døgnet rundt, kom naturlig for meg. Men jeg vet også hvordan det er å gå med en gnagende følelse av tvil i magen, når det er så mange som roper at det du gjør er «feil», sier Runarsdottir blant annet.

SØVNVANSKER

Vansker med å opprettholde søvn foreligger dersom barn 1-2 år gamle har mer enn 2 oppvåkninger (som signaliseres til foreldre) per natt eller når barn som er 2 år eller eldre har mer enn 1 oppvåkning (som signaliseres til foreldre) per natt, minst 2-4 netter per uke (mild) eller 5-7 netter per uke (alvorlig).

Innsovningsvansker blir gjerne definert som at barn 1-2 år gamle har innsovningstid som overstiger 30 minutter eller at barn 2 år og eldre har innsovningstid på mer enn 20 minutter minst 2-4 netter per uke (mild) eller 5-7 netter per uke (alvorlig).

Kilde: Ståle Pallesen Professor dr. psychol., Universitetet i Bergen og seniorforsker, Nasjonal kompetansetjeneste for Søvnsykdommer og Eli Sørensen Overlege dr.med., spesialist i barne- og ungdomspsykiatri.

Forsker Ståle Pallesen er enig i at voksne selvsagt skal respondere raskt dersom babyen gråter av smerte, ubehag eller sult. Men at såkalt «sutregråt»  tåler litt ventetid før babyen får respons.

 - Hvis du er usikker på hva slags gråt det er, skal du selvsagt respondere umiddelbart, men etter at barnet er 6 måneder er det lurt å begynne å trene barnet til å sovne inn selv om kvelden, mener han.

Og det trenger ikke alltid å innebære mye gråt, mener han.

 - Det er mange ting som kan påvirke nattesøvnen for et barn. Viktige elementer er rolige foreldre, og en rolig atmosfære før leggetid. At leggetiden forbindes med noe positivt er bra. Gjerne et bad, sang eller massasje. Eller rolig lek før legging. Dette gjør at man hjelper barnet med å forstå at det skal legge seg.

Gradvis tilnærming

 - Mange har kanskje hørt om Ferber-metoden, sier Pallesen.

I korte trekk går denne metoden ut på å ikke respondere på sutregråt eller annen oppmerksomhetssøkende atferd fra barnets side. Den mest ekstreme varianten innebærer at man helt ignorerer slike signaler fra barnet. En mer vanlig og moderat variant er at man venter en stund (f.eks. 5 min) før man responderer på slik atferd.

- Hensikten med metoden er få er å barnet til å sove bedre. I flere undersøkelser har metoden vist seg å gi effekt.

GODE RUTINER

Om natten bør barnets soverom være mørkt (et lite nattlys kan stå på for de barn som blir beroliget av dette), stille og godt ventilert.

Det bør være fritt for elektroniske innretninger (TV, dataspill, mobiltelefon etc.).

Innfør et fast rituale som gjennomføres hver kveld før barnet legges. Dette bør inneholde hyggelige og rolige aktiviteter sammen med foreldre som lesing, bading av barnet, massasje etc. (såkalt positive rutiner).

Unngå at barnet blir veldig oppspilt (som for eksempel ved herjelek) de siste 1-2 timene før det skal sovne.

(Kilde: Ståle Pallesen

Professor dr. psychol., Universitetet i Bergen og seniorforsker, Nasjonal kompetansetjeneste for Søvnsykdommer og Eli Sørensen Overlege dr.med., spesialist i barne- og ungdomspsykiatri)

 - Mange lurer kanskje på om denne metoden går på bekostning av emosjonell tilknytning hos barnet?

 - Forskning viser at barn som har gjennomgått en slik type søvntrening ikke får noe mer opphopning av emosjonelle problemer enn andre barn, mener Pallesen.

Han hevder heller at barn når de er større heller kjenner mestring når de selv finner roen og at det å sove alene er en ferdighet som barna trenger god støtte til å mestre og kun vil gi positive effekter for både barn og foreldre på sikt.

- Foreldre blir gjerne aktivert dersom barnet våkner mye om natten og det å være en uthvilt forelder gjør det lettere å være en god omsorgsperson for barnet

Vent litt med å løpe inn til barnet

Pallesen anbefaler foreldre en rolig tilnærming der de går rolig ut av rommet ved leggetid, etter 6 måneders alder.

 - Selv om barnet gråter litt så vent litt med å løpe inn på soverommet. Etter hvert kan du være ute av rommet i lengre og lengre intervaller. Men igjen, dersom du er usikker på om gråten kommer av smerte, sykdom eller sult bør du ikke nøle med å gå inn til barnet.

Han anbefaler også at barnet gjerne er ute på dagtid for å fremme søvn om natten. Dagslys og stimulering om dagen er positivt for nattesøvnen, i tillegg til at soverommet om kvelden bør være helt mørkt å ha en behagelig temperatur.

Sove i foreldrenes seng?

I blogginnlegget til Jona Runarsdottir refererer hun til nyere forskningen  «Behavioral sleep interventions in the first six months of life do not improve outcomes for mothers or infants: a systematic review» skrevet av Pamela S. Douglas og Peter S. Hill, som blant annet viser at søvntrening ikke har noen bedre effekt på nattesøvnen enn for de barna som ikke har gjennomgått søvntrening.

 - Hva tenker du om det?

- Jeg er ikke veldig imponert over den artikkelen, det er en kvalitativ oppsummering av litteraturen og dette er greit nok. Men jeg mener at statistiske metaanalyser gir et bedre bilde på sammenhengen. At ved å slå disse sammen er det altså lettere å se sammenhenger. Men oppsummeringen omhandler barn som er yngre enn 6 måneder, og vi anbefaler normalt ikke intervensjoner før denne alderen uansett.

 - Når det er sagt så mener jeg at barn trenger hjelp til å finne søvnen og at foreldre er de som kan hjelpe best til med dette, ved søvntrening, i alle fall fra barnet er 6 mnd.

 - Er det ok at barn sover i foreldrenes seng?

 - Etter 6 måneders alder har barnet det best i egen sen, også fordi denne sengen er mer tilpasset barnets behov, både madrass, plass og sengetøy. De sengene der sengen kan stå inntil foreldrenes seng er jo et godt alternativ. det kan også forebygge krybbedød, mener han.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.