Foto: (Foto: Privat)

Gikk ned 12 kilo på 5 måneder

Mariann Deila Bryn begynte med styrketrening etter sin første graviditet.

Publisert

(SIDE2): Hun la på seg mye under graviditet nummer to.

- Med annenmann sluttet jeg å veie meg etter at jeg bikket 83 kilo, som er 20 kilo mer enn jeg veier nå. Jeg følte meg diger og de siste par månedene av svangerskapet ga jeg blaffen og spiste alt jeg ikke skulle. Jeg tenkte at jeg fikk ta «ryddejobben» etterpå.

Det angret hun på da hun seks uker etter fødselen veide 12 kilo mer enn trivselsvekta.

- Jeg var nede i trivselsvekta mi allerede etter fem måneder, men de 12 kiloene jeg gikk ned var ikke bare fett, men også mye vann selvsagt. Det var særlig de fem-seks siste kiloene som måtte jobbes bort.

Mariann Deila Bryn er oppvokst og bor i Porsgrunn. Hun er gift, og har to barn på 1,5 og 4 år. Hun har trent hele livet og vært treningsinstruktør siden 2000. For et halvt år siden begynte hun også som personlig trener, noe hun skal gjøre på heltid fra høsten av.

- Jeg vokste opp langt inni skauen på toppen av en gammel slalåmbakke. Jeg fikk dermed mye trim gjennom lang reisevei til skole og fritidsaktiviteter. Da jeg var 14 år begynte jeg med fotball, men eier ikke balltalent. Jeg har en bror som var profesjonell fotballspiller i mange år, og som nå er trener i eliteserien, men talentene er dessverre ujevnt fordelt. Det var forferdelig flaut å spille i starten, for alle visste hvem jeg var søsteren til, og jeg var virkelig ikke god.

Foto: (Foto: Privat)

Mariann er søsteren til den profilerte treneren til Strømsgodset, Ronny Deila.

- Jeg ble faktisk introdusert for aerobic gjennom fotballen - vi hadde alternativ trening. Jeg ble bitt av basillen, og som 16-åring meldte jeg meg inn på treningssenter. Siden har jeg holdt meg på treningssenteret, og de første årene var det hopp og sprett på gruppetimer for alle pengene.

MARIANN DEILA BRYNFra Porsgrunn, gift to barn på 1,5 og 4 årInternasjonalt sertifisert personlig trener fra Akademiet for personlig treningGruppetreningsinstruktør siden år 2000.Utdannet statsviter og journalist. Bakgrunn fra medier som VG, NRK og Telemarksavisa. Har de siste årene jobbet som strategisk analytiker i politiet.Spaltist om trening og helse i TelemarksavisaSlutter i politiet for å jobbe fulltid som personlig trener fra midten av august. Er selvstendig næringsdrivende, men har hovedbase på Stamina HOT. Tilbyr også trenings- og kostholdsveiledning på nett (www.facebook.com/marianndeila ).

Lærte å trene styrke
Da hun ble gravid med førstemann forandret mye seg.

- Alt endret seg etter at jeg fikk mitt første barn i 2009. De første månedene etter barseltida trente jeg som alltid - jeg instruerte gruppetimer og gikk på andres gruppetimer. Jeg synes selv jeg spiste ganske sunt, men likevel greide jeg ikke å bli kvitt de siste kiloene rundt magen. Da datteren min var sju måneder, var tålmodigheten slutt. Kiloene rundt magen skulle bort. Jeg oppsøkte en personlig trener jeg hadde hørt mye bra om, og det var starten på en revolusjon i min treningshverdag. Jeg lærte å trene styrke.

Så etter en stund kom hun i form igjen og da hun igjen var gravid, bare to år etter siste graviditet - trente hun fortsatt mye.

- Jeg har vært heldig og har to fine svangerskap bak meg. Jeg var i god form under begge graviditetene, og trente fram til uke 36 begge gangene. Men det var en forskjell på de to svangerskapene. I første svangerskap hadde jeg ikke trent styrke i forkant, men kun gått på gruppetimer. Jeg fikk vondt i ryggen allerede i uke 20, og måtte droppe vektbærende aktivitet halve svangerskapet. Jeg drev kun med sykling. I andre svangerskapet hadde jeg trent tung styrketrening i forkant, og jeg hadde ingen plager. Det kan ha vært tilfeldig, men jeg velger å tro at styrketreningen spilte positivt inn.

Mariann var fokusert på å få tilbake kroppen sin etter graviditet nummer to og med hjelp av en personlig trener og mye styrketrening, klarte hun det også på rekordtid!

- Med førstemann hadde jeg ikke like dårlig tid med å komme i form. Alt var nytt, og jeg ville ikke stresse med det. Men med annenmann var fokuset et annet. Da var målet å komme raskest mulig i form. Jeg ville teste meg selv, og se hvor fort jeg kunne klare det - under trygge rammer. Derfor trente jeg med personlig trener helt fra start. Han var flink til å holde meg tilbake, for jeg ville rushe. Jeg kom relativt raskt i form og da datteren min var fem måneder løftet jeg 110 kilo i knebøy.

Tung start
- I starten var det blytungt å trene, og jeg følte at all styrke og eksplosivitet i kroppen var borte. Brystene var store og tunge, og magen var naturlig nok større enn jeg likte. Men jeg hadde bestemt meg for å ta tak i det umiddelbart.

Mariann mener at grunnen til at hun klarte å gå ned 12 kilo på bare 5 måneder er en kombinasjon av mange ting.

- Stikkordene er riktig trening, nok trening kombinert med hvile, og godt kosthold. Jeg var heldig som hadde en baby som sov på natta, gråt lite og hun trivdes i barnepasset på treningssenteret. Jeg var ikke like streng med kostholdet hele tida, men i perioder var jeg veldig streng, mens andre perioder slapp jeg litt opp. Jeg spiste da jeg var sulten, og sluttet å spise da jeg ikke var sulten mer. Fokuset var å styre unna sukker, og å spise bra mat. Kostholdet mitt består av grovbrød med kjøttpålegg, fisk, kylling, grønnsaker, frukt, proteinrike meieriprodukter som cottage cheese og kesam.

Mye trening

- Hvor mye trente du?

- Fra døtrene mine var seks uker, trente jeg 4-5 ganger i uka. Jeg trente styrke på hele kroppen to til tre ganger i uka, og høyintensiv cardio, som intervalløp og step intervall, to til tre ganger i uka. Jeg har to keisersnitt, som gjorde at jeg måtte ta det ekstra rolig i starten. Da døtrene mine var 4-5 uker, startet jeg med å gå intervall i bratte oppoverbakker. Jeg tok med meg barnevogna, gikk fort oppover i intervaller. På veien ned bakkene, i pausene, fokuserte jeg på bekkenbunn og kjernemuskulatur. Jeg holdt barnevogna med en hånd, strammet kjerne og bekkenbunn, øvde meg på å få kontakt, før neste intervall. Jeg ventet 8-9 uker etter fødsel med å gå på gruppetimer, for jeg kjente det strakk i keisersnittarret. Løping på mølle gikk greit, for da hadde jeg kontroll på magen. Jeg unngikk brå bevegelser.

Riktig trening er viktig

- Det var først da jeg lærte å trene riktig at formen ble virkelig god. Nå brenner jeg for at andre skal få oppleve de enorme gevinstene det kan gi å trene med profesjonell veiledning. Gjennom styrketrening ble også kroppen formet på en måte ingen annen trening hadde gjort.

Mariann er tilhenger av frivekter og trening ved hjelp av egen kropp.

- Gi meg en stang og noen vektskiver, og vi har alt vi trenger. Jeg er ingen tilhenger av fastspente apparater, og prioriterer derfor funksjonelle helkroppsøvelser med frivekter og egen kropp. Med riktig teknikk er dette en utrolig effektiv form for trening som best øker kroppsbeherskelsen, bevegeligheten, balansen, styrken og fettforbrenningen.

Hvordan bør jenter trene?

- Jeg anbefaler alle å trene styrke. Særlig jenter, for vi jenter har en tendens til å styre unna vektene på treningssenteret. Gevinstene er så mange! Ikke bare blir du sterkere, men du får bedre kroppskontroll og holdning. Mange opplever å få mindre smerter. Fett erstattes med muskler, muskler forbrenner mer enn fett, som igjen gjør det lettere å holde stabil vekt. Dessuten gir det en deilig mestringsfølelse å løfte tungt. Det er befriende, og man går fra trening med en følelse av å ha superkrefter!

Hva er fordelene med å ha en PT?

- En dyktig personlig trener hjelper deg å nå mål du tidligere bare har drømt om. Det er en investering for livet.

Hva er viktig å passe på for andre mødre som vil i form etter fødsel?

- I svangerskapet frisettes hormoner som øker elastisiteten i bindevev, ligamenter og sener. Trening underveis i svangerskapet, og etterpå, styrker sener og ligamenter, men kan øke skadefaren hvis ikke øvelsene utføres riktig. Derfor lønner det seg å trene med veiledning. Lytt til kroppen! Samtidig skal du ikke være redd for å presse deg. Vi er skapt for å føde, og vi er skapt for å være i bevegelse. Har du hatt bekkenproblemer eller andre plager, rådfør deg med legen om opptreningsopplegg.

På hvilken måte bør man trene etter en fødsel?

- Er det én ting nybakte mødre bør prioritere, er det å trene bekkenbunn og kjernemuskulatur. Start forsiktig, og gjenvinn kontakten med og kontrollen på kjernemuskulaturen. Det kan du starte med umiddelbart etter fødsel. Når det gjelder annen trening, begynn så fort kropp og psyke føles klar. Start rolig, prøv deg fram, lytt til kroppen og juster underveis. Jeg anbefaler å trene en kombinasjon av styrke og kondisjon, men det viktigste er at du kommer i gang med noe. Noen er klare for hard trening etter få uker, andre må vente lenger. Det avhenger av hvor godt trent man er fra før, hvordan svangerskap og fødsel har vært, og ikke minst hvordan babyen er.

Ned i vekt av amming?

- Jeg hadde hørt at når du ammer, renner kiloene av deg. Det stemte ikke for meg. For min del var det et bra kosthold og trening som funket. Vi er forskjellige. Noen kommer raskt ned i vekt uten å måtte gjøre mye for det, andre må legge inn mer innsats.

Hvorfor tror du mange går i «bolle og kaffelatte» fella?

- Det er ikke så rart, siden det er mye barselbesøk, barselgrupper og kafébesøk i permisjonstiden. Det er rett og slett mange fristelser. Jeg tror mange føler det er viktig å kose seg, man er hjemme i permisjon med verdens beste baby, og er i lykkerus.

Hvordan klarte du å motivere deg for treningen og har du noen gode tips til andre?

- Jeg hentet fram gamle bilder av meg selv før jeg ble gravid, og jeg brukte dem som motivasjon. Jeg skrev ned framgangen min, både hva jeg løftet på trening, og midjemål og vekt for hver uke. Mitt tips er å sette konkrete mål som motiverer deg. Lag en plan for å nå målet.

Hva er viktig å si til seg selv underveis?

- Fokuser på målet. Det er viktig å finne ut av hva som driver deg, hva som motiverer deg. Når du har et bevisst forhold til det, blir det lettere å legge en plan som du klarer å følge. Trenger du veiledning og støtte på veien, tren sammen med noen, eller engasjer en personlig trener. La deg motivere av gevinstene med å komme raskt i gang. Når man går hjemme med barnet, har de fleste mer tid og overskudd til å trene enn når en kommer i full jobb. Legg grunnlaget mens du har tid og mulighet.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!