Årets kappløp i Flåklypa er sjarmerende, men kan ikke helt måle seg med det klassiske billøpet.

Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa

Norge 2015

Regi: Rasmus A. Sivertsen

Med: Solan, Ludvig, Reodor, Emanuel Desperados

Aldersgrense: Tillatt for alle

Rasmus A. Sivertsen fra Qvisten Animasjon er Norges desidert mest produktive animasjonsfilmskaper, med en rekke helaftens filmer på CV'en. Etter blant annet «Kurt blir Grusom» og to Pelle Politibil-filmer har han i år hele to animerte langfilmer på kino, «Knutsen og Ludvigsen og den fæle Rasputin» (regissert sammen med Rune Spaans) og nå «Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa». Den sistnevnte er den andre filmen om Kjell Aukrusts figurer han regisserer, begge for produksjonsselskapet Maipo.

I motsetning til de andre oppramsede filmene, har Sivertsen valgt «stop motion»-teknikk framfor dataanimasjon for sine Flåklypa-filmer. Med andre ord er «Herfra til Flåklypa» en god, gammeldags dukkefilm, noe som bekrefter inntrykket av at Sivertsen og Maipo er opptatt av å behandle Aukrusts (og Caprinos) univers med både respekt og kjærlighet. Og godt er jo det.

Rivaliserende bygder

Denne gang vedder Solan med meieribestyrer Kleppvold fra Sleire om hvem av deres to respektive bygder som er best. Dette skal få sin endelige avgjørelse gjennom et osteløp, der de to med hvert sitt lag konkurrerer om hvem som hurtigst transporterer en ost fra Sleire til Flåklypa. Med seg får Solan naturligvis lettskremte Ludvig og oppfinnsomme Reodor Felgen, mens Kleppvold stiller med muntrasjonsrådet Olram Slåpen og selveste Emanuel Desperados. Alle sammen fine familiefilmkarakterer, til tross for at jeg savner litt mer personlighet hos Felgen, som her ikke er så mye mer enn staut og trivelig.

Løpet følges av de to bygdenes innbyggere gjennom direktesendinger på lokal-tv, som nærmest automatisk tilfører filmen en viss mediesatire. Men i all hovedsak er «Herfra til Flåklypa» trivelig familiemoro, og godt er for så vidt også det. Fjensynsinnslagene inneholder i tillegg noen av filmens best fungerende vitser, som ellers jevnt over er av det tørrvittige slaget. Litt i tørrvittigste laget for de voksne, skal det innvendes, men jeg antar at humoren i større grad vil treffe det yngre segmentet av målgruppa.

Savner litt mer lekenhet

Selv om det er laget flere filmer om disse kjente og svært folkekjære karakterene, er det umulig ikke å sammenligne «Herfra til Flåklypa» med den opprinnelige «Flåklypa Grand Prix» – til dels fordi det også her er snakk om et kappløp. Ivo Caprinos klassiker fra 1974 er for min del – og her er jeg neppe alene – mer enn en smule glorifisert av barndomsnostalgi, men uavhengig av dette savner man noe av dens lekenhet og overskudd i «Herfra til Flåklypa».

Kappløpet kunne nok ha vært hakket mer ellevilt, først og fremst med tanke på de yngste i salen, og man kunne gjerne ha utvidet karaktergalleriet med et par deltakerlag til – om ikke annet for å skape mer liv og røre. De mystiske skogvesenene som dukker opp underveis kunne på sin side ha fått en mer sentral del i plottet, framfor å bare fungere som sjarmerende krydder.

Men det skal også sies at Karsten O. Fullos manuskript er velfungerende i sin enkelhet. Og selv om jeg altså har mine innsigelser, er «Herfra til Flåklypa» i sum både søt, underholdende og vellaget. For det er unektelig gledelig å møte denne gjengen igjen, og ikke minst å kunne konstatere at de i disse «franchise»-tider er forvaltet på respektfullt vis. Men i konkurransen om hvilket Flåklypa-race som er best, er det ikke årets som stikker av med seieren.

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion