MAD MAX FURY ROAD

Terningkast 6: Genial Mad Max

Australia/USA 2015

Regi: George Miller

Med: Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult, Hugh Keays-Byrne, Rosie Huntington-Whitely, Riley Keough, Zoë Kravitz, Josh Helman, Nathan Jones, John Howard, Abbey Lee, Courtney Eaton, Megan Gale

Du slette tid. Mad Max er omsider tilbake, 30 år etter siste film i den opprinnelige trilogien. Det har tatt den australske regissøren George Miller så lang tid å få realisert «Fury Road», at han underveis kom til at den opprinnelige hovedrolleinnehaveren Mel Gibson var blitt for gammel for jobben. Isteden er rollen overtatt av britiske Tom Hardy, som er en dagens mest interessante og populære mannlige skuespillere – og som passer helt utmerket som den pragmatiske og plagede antihelten.

I tillegg er det en sann glede å kunne melde at filmen også på alle andre områder er verdt ventetiden.

Rett på sak

«Fury Road» utspiller seg flere år etter katastrofen som utslettet verden slik vi kjenner den, i det samme ugjestmilde ørkenlandskapet mange vil kjenne fra «Mad Max 2» og «Mad Max Beyond Thunderdome» – filmer som i stor grad definerte den postapokalyptiske filmsjangeren.

Handlingen begynner rett på sak med at den ensomme hardhausen Max Rockatansky tas til fange av en gjeng «War Boys», som framstår som en blanding av veltrente kamphunder og rabiate skinheads. Dermed havner han i det mindre trivelige riket til Immortal Joe, en guffen fyr som tilbes som en gud fordi han har tilgang til vann og morsmelk (!). Her introduseres vi også for den handlekraftige og enarmede Furiosa (Charlize Theron), som kort tid etter stikker av med noen unge kvinner Joe føler et spesielt eierskap overfor. Joes krigsgutter setter av gårde etter henne, hvorpå Max festes foran på en av bilene deres i egenskap av å være levende blodbank (!!). Og dermed kastes vi ut i en overveldende biljakt som topper de tidligere «Mad Max»-filmenes avsluttende klimakser, innen det har gått en fjerdedel av «Fury Road» sin to timer lange spilletid.

Fantasifullt karaktergalleri

Filmen holder med andre ord hva den imponerende traileren lovet, og vel så det. I «Fury Road» harGeorge Miller bevart sitt særegne og kompromissløse univers, samtidig som det er oppdatert til vår tids krav til action og spesialeffekter. Igjen møter vi et særdeles fantasifullt galleri av forrykte «bad guys» med mannevonde kjøretøyer, i en dyster og brutal «steampunk»-verden preget av lite liv og enda mindre håp.

Charlize Theron er beintøff og på alle vis strålende som Furiosa, i en film som i større grad enn de foregående er preget av barske kvinner. Den generelle tonen er som vanlig lettere karikert og tegneserieaktig, med rom for en god del humor. De sjeldent vellagede actionsekvensene topper ikke bare de gamle filmene i serien, men også det meste man ser innen sjangeren i dag – og er heseblesende uten å bli utmattende. Her benyttes åpenbart en del digitale hjelpemidler, men Miller sverger angivelig i stor grad til gode, gammeldagse stunts. Sammen med regissørens nærmest uovertrufne sans for spektakulær, visuell koreografi, er dette trolig medvirkende til at filmens mange biljakter og slåsskamper – som for øvrig gjerne foregår samtidig – er så ekstremt intense og medrivende.

Stor filmopplevelse

I ettertid har spesielt «Mad Max 2» (også kjent som «Landeveiens kriger») blitt stående som tidenes kanskje aller beste og mest ikoniske film innen den postapokalyptiske sjangeren. Med «Fury Road» gir Miller seg selv svært seriøs konkurranse om disse titlene.

Der de tidligere filmene var barn av sin tids oljekrise og atomtrussel, har heller ikke dagens klimautfordringer fått denne typen fiksjon til å føles noe mindre relevant – dessverre, må man vel si. Miller vet dessuten å legge inn flere snedige kommentarer om menneskenatur og samfunnsforhold, uten at det går på bekostning av filmens formidable underholdningsverdi.

Jeg vil ikke nøle med å kalle «Fury Road» en stor filmopplevelse. Dette er fullstendig genial galskap, i en forrykende og mektig fortelling som neppe kunne vært fortalt gjennom noe annet medium enn nettopp film – i hvert fall ikke med noe i nærheten av samme effekt.

«Mad Max: Fury Road» er en lenge etterlengtet triumf for en sann kunstner tilbake i sitt rette element – og et fantastisk gledelig gjensyn med en legendarisk antihelt.

Screen9na04