Smertelig forent

Skandinavias største romanse, i hvertfall når det kommer til filmens verden.

Liv & Ingmar - Norge, 2012. Regi: Dheeraj Akolkar Med: Liv Ullmann og Ingmar Bergman.

På tross av en lang og kritikerrost karriere, vil Liv Ullmann alltid først og fremst bli forbundet med den legandariske svenske regissøren, Ingmar Bergman. Dette forteller hun om i denne nye dokumentaren, regissert av indiske Dheeraj Akolkar. Dette er hans debutfilm etter to kortfilmer. Han starter den intime fortellingen med hvordan hun og Bergman møttes, forelsket seg og til slutt flyttet inn sammen.

Les alle ukens anmeldelser på www.side3.no/film/anmeldelser

Norges mest anerkjente skuespiller og Skandinavias største regissør bodde sammen på den lille øya Fårö, nord for Gotland, rett utenfor Sverige. Det var et turbulent forhold, mye grunnet Bergmans kamper med indre demoner og Ullmanns ensomhet på den isolerte øya, når de da ikke lagde store filmer sammen.

Kjærlighetsforholdet varte i fem år og resulterte i datteren Linn, men ut av oppbruddet vokste det et livslangt vennskap og kreativt samarbeid som bar legendariske frukter. De jobbet med hverandre i et utall filmer og prosjekter, blant andre «Scener ur ett äktenskap», «Skammen» og ikke minst, «Persona», der de møttes på filmsettet.

Regissør Akolkar bruker en del grep i filmen som treffer med varierende hell. Scenene der Ullmann blir intervjuet på Fårö har en samtaleaktig form som fungerer flott, Scenene der Ullmann leser fra sin bok «Changing» blir derimot pompøse, spesielt siden det lesses på med melodramatisk klassisk musikk. Det tredje og siste grepet han bruker er klippene fra Bergmans filmer, der Ullmann på mange måter spiller seg selv, mens Bergman blir gestaltet av Max von Sydow eller Erland Josephson. Dette fungerer bra, men det blir brukt for ofte og mister effekt etter hvert.

Man merker nemlig at dette er Ullmanns historie, og man savner Bergmans side av saken. Man kan lett se for seg at han ikke var en lett mann å bo med, men det samme gjelder kanskjel Ullmann også? Klippene, og opplesning av brev og notater hjelper en del, men det føles likevel som en ensidig fortelling. Svulstigheten i valg av musikk og bilder blir bare unødvendig, særlig siden det brukes alt for ofte.

Uansett, filmen tar så for seg Ullmanns gjennombrudd i Hollywood, men Bergman forble tilstedeværende i livet hennes, om det så var i intervjuer med pressen, eller gjennom samarbeidet. «Liv & Ingmar» får flott fram hvor viktig Ullmann var for Bergman. Scenen der Ullmann oppdager at Bergman har oppbevart en lapp hun skrev til ham, er virkelig rørende og man ser hvor intenst dette forholdet var for dem begge.

«Liv & Ingmar» er en til tider veldig rørende film om to store mennesker, men den har sine formmessige problemer. Den skiller seg likevel ut som en uvanlig filmdokumentar. Vi kommer nært inn på Bergman og Ullmann uten at det blir altfor privat. Hadde bare regissør Akolkar vært litt strengere med uttrykket, så kunne dette blitt virkelig bra.