Fengende og imponerende ”live action”-gjenfortelling av Disneys klassiske jungeleventyr.

Jungelboken.

USA 2016.

Regi: Jon Favreau.

Med: Neel Sethi, Bill Murray, Idris Elba, Lupita Nyong’o, Scarlett Johansson, Giancarlo Esposito, Christopher Walken.

Aldersgrense: 9 år.

”Live action-remakes” av eventyr og andre tegnede klassikere er fortsatt i vinden, og nå er turen kommet til ”Jungelboken”. Det er i utgangspunktet ingen lett oppgave Disney har gitt regissør Jon Favreau (som blant annet har laget de to første ”Iron Man”-filmene og ”Cowboys & Aliens”), da den nye filmen er dømt til å vurderes opp mot det samme selskapets høyt verdsatte animasjonsfilm fra 1967.

Like fullt har man altså på ny oppsøkt Rudyard Kipilings fortellinger om menneskebarnet Mogwli som vokser opp med dyrene i regnskogen, denne gangen med ekte skuespillere. Det vil si, av naturlige grunner gjelder dette kun Mogwli selv, som er strålende gestaltet av den 12 år gamle debutanten Neel Sethi. Resten av karaktergalleriet er levendegjort med moderne digitaleffekter.

Med andre ord er også årets ”Jungelboken” langt på vei en animasjonsfilm, selv om den unektelig ser svært så livaktig ut.

Mange kjente stemmer

Det hjelper dessuten på det nokså imponerende resultatet at det fargerike persongalleriet – eller kanskje heller dyregalleriet – er stemmelagt av et solid og velvalgt lag skuespillere. Ben Kingsley gir stemme til den faderlige panteren Bagheera, som først har tatt seg av Mowgli, mens Lupita Nyong’o er ulvemor Raksha - en figur fra de opprinnelige bøkene som har fått mer fokus her enn i den gamle tegnefilmen – som nå tar seg av menneskegutten.

Idris Ilba er på sin side den slemme tigeren som truer jungelens harmoni og tvinger Mowgli på flukt tilbake til menneskene. Langs den begivenhetsrike og underholdende ferden dit hører vi Bill Murray som den sleipe bamsen Baloo, komplett med sin versjon av låta ”The Bare Necessities”, Scarlett Johansson som den langt sluere slangen Kaa og den umiskjennelige Christopher Walkens som apekongen Louie. Også sistnevnte med et sangnummer, samt med et og annet nikk til Marlon Brandos’ mytiske rollefigur Kurz fra ”Apokalypse nå”.

Noe mindre musikk

Utover disse to sangene er imidlertid de musikalske innslagene i likhet med humoren tonet noe ned i nyversjonen – som i all sin dyriske realisme trolig kan være i overkant skummel for mindre barn (til tross for at dyrene her altså kan prate).

Denne nedprioriteringen er kanskje ikke så dum, nettopp for å lage en film som skiller seg fra den kjente og kjære Disney-klassikeren, framfor en digitalisert, men ellers pregløs kopi.

Likevel savnet jeg litt mer musikk i filmen, som bare ble forsterket av at man et langt stykke ut i den oppfinnsomme rulleteksten faktisk får høre Scarlett Johanssen gjøre en sensuell versjon av ”Trust in Me”. Om denne hadde vært inkludert i selve filmen, ville møtet med Kaa utvilsomt ha blitt mer minneverdig.

Men dette er kun en mindre innvending mot et medrivende og mektig godt utført eventyr, som både påkaller søt nostalgi og tør å gå sine egne veier. Og med det vil ”Jungelboken” begeistre både små og store publikummere.