SPILLER BEGGE TO: Tom Hardy leverer en kraftprestasjon som brødrene Reggie og Ronald Kray. Foto: (SF Norge)

LEGEND

Dobbel kraftprestasjon av Tom Hardy

Tom Hardy leverer to hardtslående prestasjoner i rollene som de legendariske britiske gangsterbrødrene Kray.

Legend  - Storbritannia 2015. Regi: Brian Helgeland. Med: Tom Hardy, Emily Browning, Christopher Eccleston, David Thewlis, Paul Anderson, Joshua Hill, Colin Morgan, Tara Fitzgerald

Historien om gangstertvillingene Reggie og Ron Kray fra Øst-London på 50- og 60-tallet har blitt filmatisert i «The Krays» fra 1990, med brødrene Gary og Martin Kemp i hovedrollene.

Siden dette er en myteomspunnet forbryterhistorie av typen som egner seg godt for film, er det ikke så overraskende at den nå kommer i en ny utgave, denne gang basert på boken «The Profession of Violence: The Rise and Fall of the Kray Twins». Og siden britiske Tom Hardy har etablert seg både som en stor stjerne og en svært talentfull skuespiller, er det heller ikke unaturlig at han – med god hjelp av moderne filmtriks – spiller både Reggie og Ron i premiereklare «Legend».

Filmen er fortalt gjennom Rons kjæreste Frances (fint spilt av australske Emily Browning med upåklagelig cockney-aksent), som introduseres for brødrene mens de allerede styrer store deler av Londons østkant med brutale hender og andre lysskye metoder.

De to tvillingene er eneggede, men likevel nokså forskjellige – for ikke å si splittede – i sine personligheter. Reggie er den smarte og sjarmerende, mens Ron er den uforutsigbart tikkende bomben. Sistnevnte er for øvrig åpent homofil, noe som i følge filmen overraskende nok gir ham en del respekt i den hardkokte forbryterverdenen – inkludert deres samarbeidspartnere fra den amerikanske mafiaen. Men det er like fullt Reggies ustabile sinnelag og psykopatiske voldsbruk som skaper eskalerende problemer for Kray-brødrenes ferd mot forbrytersk herredømme over den britiske hovedstaden.

Manus og regi er ved Brian Helgeland («LA Confidential», «Payback»), med åpenbar inspirasjon fra Scorseses «Mafiabrødre». Samtidig slekter filmen på en lang tradisjon for britiske gangsterfilmer, komplett med en kledelig tidskoloritt av sliten østkant i kombinasjon med «Swinging London». Og det er i grunn befriende at Helgeland har valgt å se mot sjangerens klassikere, framfor å krampeaktig forsøke å gi filmen et mer moderne formspråk.

Screen9na04

Tom Hardy leverer to nye kraftprestasjoner her, hvor Reggie er den vi er ment å – i hvert fall til en viss grad – følge og forstå, mens Ron er mer av en antagonist. Man kan for så vidt innvende at filmen kunne ha kommet tettere inn på sistnevnte, men valget av side skaper samtidig en spennende dramaturgisk dynamikk. Og deres nære slektskap gjør at man aksepterer at Reggie står ved sin bror, alle hans irrasjonelle voldsutbrudd og utagerende mindreverdighetskomplekser til tross.

Om ikke fullstendig legendarisk, er «Legend» blitt en medrivende og i alle ledd bunnsolid utført gangsterfilm av den gode, gamle skolen.