Dyrisk festlig for alle

Gjengen fra Madagaskar-filmene svikter ikke sitt publikum.

Madagaskar 3: Full rulle i Europa 3D. Regi: Eric Darnell, Tom McGrath og Conrad Vernon. Engelske Stemmer: Ben Stiller, Chris Rock, David Schwimmer, Jada Pinkett-Smith, Sacha Baron Cohen, Frances McDormand og Bryan Cranston m.fl.

(Anmeldelsen er av versjonen med originalstemmene.)

«Madagaskar»-filmene har vært den mindre kjente lillebroren i mylderet av animasjonsfilmer med oppfølgere. «Shrek», «Toy Story» og «Istid» har vært de dominerende seriene og ikke mange regner filmene om de rømte dyrene fra New York som klassikere i sjangeren.

Vi plukker opp historien der den andre filmen sluttet. Løven Alex (Ben Stiller), zebraen Marty (Chris Rock), giraffen Melman (David Schwimmer) og flodhesten Gloria (Jada Pinkett-Smith) er strandet i Afrika. Der venter de på pingvinene som har dratt på gamblingferie i Monte Carlo så de kan vinne nok penger til å få hele vennegjengen tilbake til dyrehagen. Ting tar etter hvert tid og de reiser etter for å finne pingvinene. De finner ikke bare dem, men møter også en blodtørstig fransk dyrefanger, Chantel DuBois (Frances McDormand). Etter en jakt gjennom gatene i Monte Carlo, søker vennegjengen tilflukt i et omreisende sirkus og historien kan starte for fullt.

Stemmene i filmen er som i de foregående filmene, morsomme, og bringer personlighet til karakterene. Men som så ofte i denne type film så er det alle de mindre rollene som virkelig bringer fram humoren. Spesielt pingvinene skiller seg ut positivt, siden mye av humoren ellers er slapstick-aktig og til tider litt for enkel for oss eldre. Men det er heldigvis nok å le av her for både barn og voksne hvis hele familien skal på kino.

Skurken i filmen, Chantel DuBois, starter flott og hadde det fortsatt like bra så hadde vi snakket om en klassiker av en figur. Dessverre blir det for mye repetisjon og hennes kumpaner har også altfor lite personlighet. Men det er en artig vri at en kvinne er skurken.

Selve historien er ganske tynn, men velkjent og trygg. Det er også fint at alle dyrene får sine øyeblikk i filmen så det føles mer som et komplett univers enn en hovedrolle med ubetydelige følgesvenner. Det moralske budskapet er positivt og aldri for kvalmende.

3D-effektene er virkelig imponerende i «Madagaskar 3». Spesielt scenene der sirkuset utfolder seg er ekstremt fargerike og benytter seg perfekt av mulighetene som 3D gir. Men der effektene i «Istid 4» bragte fram en følelse av voldsomhet og fare, har de heller gått for en følelse av fart og spenning.

«Madagaskar 3: Full rulle i Europa» har blitt en fin og underholdende film. Like god som den første, om ikke bedre, og langt bedre enn den andre i serien. De tre regissørene, alle med lang erfaring fra animasjonsfilm, har klart å tyne det meste ut av det som må ha vært et heller tynt manus og lagt til masse sjarme og humor. Men filmen mangler den følelsesmessige dybden som man finner i for eksempel Pixar-filmene. Den burde og nytes på kino, siden 3D-effektene er såpass imponerende.