Internett har gjort det mulig for oss å dele våre forbrukererfaringer med andre på en helt ny måte.
Internett har gjort det mulig for oss å dele våre forbrukererfaringer med andre på en helt ny måte. Foto: Illustrasjonsfoto (COLOURBOX)

Derfor gir vi råd og anbefalinger til totalt fremmede på nett

Psykologspesialist er ikke overrasket over at så mange liker å dele sine forbrukererfaringer med folk vi ikke kjenner på internett.

Publisert

(SIDE2): De fleste av oss har antakeligvis søkt etter hjelp på internett eller sosiale i forbindelse med planlegging av neste ferietur, klesshopping eller for å finne siste nytt på kostholdsfronten. 

Nettsteder og apper som Pelp, Yelp, TripAdvisor og Wikipedia åpner for nye muligheter til å både dele erfaringer og tilegne seg kunnskap i forbrukerhverdagen og på generell basis. 

Psykologspesialist Kristina Moberg er ikke overrasket over at vi blitt så opptatt av å dele vår erfaring med andre:

- Det kalles indre motivasjon dersom vi gjør noe bare fordi vi har lyst, uten å få en gevinst for det. Vi liker å gi råd når vi føler at vi er gode på noe og har lyst til å dele det med andre, forklarer Kristina Moberg i en pressemelding. 

Psykologspesialist Kristina Moberg.
Psykologspesialist Kristina Moberg. Foto: Renate Torseth

Gir opplevelse av samvær

Ifølge Moberg kan kommunikasjon via apper og nettsteder angående kjøp, salg, reiser og produkter i tillegg gi en opplevelse av samvær. 

- Dersom for eksempel kona ikke bryr seg døyten om at mannen skal kjøpe ny treningssykkel, så er det godt å vite at andre deler din hobby, sier hun. 

- Derfor går vi på nettet for å få og gi råd, men også for å få en bekreftelse på at temaet du holder på med er viktig også for andre. 

- Internasjonal dugnadsånd 

- Wikipedia er et godt eksempel på en internasjonal kunnskapsdugnad der folk frivillig velger å gi sin kompetanse for å skape en kunnskapsbase uten økonomiske incentiver, forklarer psykologspesialisten.

Bak det norske selskapet Pelp.no, står fem tidligere Finn-ansatte som ønsket en tjeneste der brukerne kan spørre andre forbrukere om tips før de kjøper noe. 

- Folk stoler mer på anbefalinger fra ukjente enn på reklame. Vi har gjennomført store undersøkelser som viser at over 75 prosent av befolkningen ber om råd når de skal kjøpe noe, sier Tine Reuterdahl i Pelp.no.

Foto: Caroline Roka

Videre sier hun at 90 prosent stoler på anbefalinger de får fra andre og at tre av fire nordmenn gjerne gir råd og anbefalinger til andre. 

 - Det er blitt sosialt akseptert å søke råd hos andre før vi tar en beslutning. Det å hjelpe hverandre styrker relasjoner til andre, og når vi hjelper hverandre er det lettere å få hjelp senere, sier Reuterdahl. 

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.